Strona 1 z 3
Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 10:46
autor: uruk
Nosze sie z zamiarem wymiany moich monitorów Yamaha MSP5 na większe. Główną przyczyną jest chęć lepszego kontrolowania skrajnych części pasma, ponieważ na MSP5 jest to bardzo utrudnione (choć poza tym to kompaktowe i wszechstronne monitory za małe pieniądze). Wyznaje zasade wg której juz podczas doboru instrumentów staram sie osiągnąć finalne brzmienie stąd głównie potrzebuje wyrównanego pasma i dużego dołu. Muzykę tworze korzystając z instrumentarium klasycznego jak i elektroniki w różnej stylistyce, komponuje,a czasem też miksuje.Moimi głownymi faworytami są Mackie HR824, Genelec 8050 lub 1032.(z innymi nie miałem doczynienia).Chętnie zapoznam się z opiniami osób które na nich pracują.Mackie są przystępne cenowo co ma duże znaczenie, aczkolwiek jestem w stanie wydać na ten cel ok. 10k
Przy tej okazji zrodziła się też we mnie następująca kwestia:
Istnieje taka "zasada odwrotności" która polega na tym,że podczas pracy z monitorami o słabym przetwarzaniu niskich czestosci (np. msp5), łatwo jest przewalić tę część pasma, jak i przy nadmiarze góry,łatwo o temperowanie tych czestotliwosci podczas miksu, co w konsekwencji prowadzi do kiepskich wyników pracy nad materiałem dzwiekowym.
Duzo piszecie na forum np.o Adamach i super selektywnej górze pasma tych monitorów,czy więc nie zdarza się Wam ustawić tak dźwięk że podczas nagrania jesteście zadowoleni za na sprzecie konsumenckim brakuje tej selektywności.Czay tzw. wolny bas w głośnikach o dużej średnicy (konstrukcje dwudrożne, które dzielą środek z dołem) nie spowoduje ze będę tak dobierał i ustawiał dźwięk, że w konsekwencji uzyskam bardzo wyraźny i szybki bas? Czy i które modele są na tyle uniwersalne że nadają się jednocześnie i do techno/electro jak i muzyki klasycznej. Oczywiście chętnie bym posłuchał wielu różnych modeli monitorów w akcji,i sam zdobył rozeznanie ale w naszych warunkach handlowych jest to strasznie trudne (czyt. niemożliwe)

.Mam nadzieje ze przedstawiłem swój problem jasno.
Pozdrawiami dzieki za wszystkie podpowiedzi.
Ps. A może macie informacje co używa się w słynnych studiach nagrań na świecie,to też byłaby
rekomendacja.Ja nie znam znanych miejsc, może jest jakieś zestawienie??
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 12:03
autor: grembo
Z Ta jasnascia ADAMow chodzi o to ze latwiej jest kontrolowac cos co slychac dobrze i w miare liniowo. Nie masz tendencji wtedy do przewalnia tego pasma - bo slyszysz je w relacji do innych czestotliowsci w miare zbilansowane.
Ja tez myslalem ze to jest tak jak myslisz - ale nie wiem czy "zasad" odwrotnosci wogole istnieje. Moj wspolpracownik (do adam s3a) kupil Minitraps - pulapki basowe - myslalem ze jak uwiezi basy to bedzie ich w nagraniach zbyt duzo bo nie bedzie ich slyszal - okazalo sie ze one wciaz sa - ale kontrolowane, mniej rezonansow - jakis interferencji i daje sie nad nimi zapanowac. jego miksy duzo zyskaly dzieki temu.
Wczesniej on pracowal na Event tr8 - tam bas byl wywalony - i byl wywalony w nagraniach. U mnie przed ADAM tez bylo tak samo - mialem zbyt duze do moejgo pokoju kolumny z 8 calowym glosnikiem basowym - to byl audiofilskie kolumny i jakies tam wysokie byly, ale ich tez nie udawalo mi sie kontrolowac - co bym niezrobil jakos o brzmialo i wikeszosc czasu musialem pracowac na sluchawkach czego bardzo nie lubie.
Newralgiczne basy to miedzy 80-200 hz tak na oko i to je kontrolowac trzeba - poniezej 32-40hz i tak sie scina - a pasmo 32-50 na wiekszosci kolumn i tak nie jest odtwarzane a powoduje tylko "grzanie" koincowek i glosnikow oraz podmuchy powietrza :)
Sproboj ztestowac ADAM P33 (ok 9k) jesli nie znasz ADAM - kolega Bartos z tego forum sie nad nimi zastanwial. Nie polecam s2,5a (jakies powolne-duzy glosnik niskotonowy wolniejs sie rozpedza chyba)- a wyzej sa drogie s3a.
Mackie malych nie znam tylko dalekiego pola instalacje, a Genelec - no przed ADAM byl to moj konik - bas jest milszy niz w ADAM ale mnie raczej na jasnosci kolumn zalezalo (robie muze komercyjna - a mastering i tak inni robia wiec niech oni martwia sie o skraje pasma).
O wlasnie - skraje pasma to robota masteringowa - a tu raczej pracuje sie na przeznaczonych do tego kolumnach - Lipinski i w gore cenowo, wiec na Twoim miejscu kupilbym wypasione bliskie-srednie pole - jak dobrze poznasz kolumny tego rodzaju to za jakis rok - dwa mozesz i o wstepny mastering zahaczyc.
Cos ostatnio ktos baknal mi o f-mie Barefoot - podbno ciekawe rzeczy robi - ale nie widzialem/nie slyszalem.
A wlasnie panowie - trenuje uszy na nagraniach referencyjnych i przyzwyczajam sie do ADAMow swoich, ale jest jeden problem - wikeszosc nagran ktore mam jest zmasteringowana - to troche nielogiczne w kwesti kolumn do miksow a nie masteringow. NIBY SLUCHAM MUZYKI ECM I KLASYCZNEJ, a ona jest zawsze nieco delikatniej masterowana - niemniej jednak chcialoby sie posluchac miksow zrobionych przez mistrzow przed masteringiem - znaczie jakies mozliwosci pozyskania takich nagran?
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 12:14
autor: grembo
zestawienia sa na stronach firm :)
ADAM, Genelec, KRK, MACKIE - reszta firm nieco nierealna cenowo i ciezkich do dostania w Polsce.
Ja wiem tylko o ADAM bo je mam, ze sa w ABBEY ROAD oraz w wielu studiach filmowych w USA - jest plakat NEVE na Chelmskiej przed wejsciem do THX (obok barku). I tam je wiedzialem w jakis dwoch studiach wraz ze stolami Neve.
http://www.audiotechpro.pl/main.html tam w dziale galeria znajdziesz o adamach - gdzie sa
http://www.genelec.com/studio/studio.php?place=USA tam jest wyszukiwarka studiow - po prawej stronie
http://www.mackie.com/artists/
http://www.krksys.com/v3/users.asp
polaz sobie po forum gearslutz.com tam jest sporo materialow
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 13:23
autor: uruk
...zestawienia sa na stronach firm :)
ADAM, Genelec, KRK, MACKIE - reszta firm nieco nierealna cenowo i ciezkich do dostania w Polsce.
Ja wiem tylko o ADAM bo je mam, ze sa w ABBEY ROAD oraz w wielu studiach filmowych w USA - jest plakat NEVE na Chelmskiej przed wejsciem do THX (obok barku). I tam je wiedzialem w jakis dwoch studiach wraz ze stolami Neve.
http://www.audiotechpro.pl/main.html tam w dziale galeria znajdziesz o adamach - gdzie sa
http://www.genelec.com/studio/studio.php?place=USA tam jest wyszukiwarka studiow - po prawej stronie
http://www.mackie.com/artists/
http://www.krksys.com/v3/users.asp
polaz sobie po forum gearslutz.com tam jest sporo materialow
...
**********************
Dzieki za opinie i podpowiedzi.Adamy sprawdze równiez.Żałuje że nie ma takiego miejsca (market pro-audio)gdzie można by porównać tego typu asortyment bezpośrednio z konkurencyjnymi wyrobami.(z syntezatorami jest prościej wystarczą próbki).
Zakup planuje za ok. 3mce.
Pozdrawiam
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 19:05
autor: Zbynia
nie zapomnij o subwooferze......przyda sie i to bardzo
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: sobota 08 lip 2006, 19:15
autor: Bartos
Sproboj ztestowac ADAM P33 (ok 9k) jesli nie znasz ADAM - kolega Bartos z tego forum sie nad nimi zastanwial...
**********************
... i ciągle się zastanawia :) Myślę, że w przyszłym tygodniu (jeśli to będzie możliwe oczywiście) będę miał czas aby odsłuchać P33 i - miejmy nadzieję S3A.
uruk - z tego co piszesz masz dokładnie te same potrzeby stylistyczne co ja - zarówno muzyka elektroniczna jak i klasyka, tak więc postaram się po odsłuchach opisać Ci troszkę te adamy.
Jeśli chodzi o zasadę odwrotności:
myślę, że ona przestaje się sprawdzać w momencie kiedy baaaardzo dobrze znamy sprzęt/akustykę pomieszczenia i mamy możliwość odsłuchiwania (konfrotnowania miksów) na różnych sprzętach/systemach. Wiadomą rzeczą jest to, że w warunkach idealnie neutralnych tworzyłoby się świetne miksy. takich warunków niestety nie ma (nigdzie!), a jednak ludzie radzą sobie.
oczywiście czołowi profesjonaliści najlepiej, bo oni wiedzą jak do tych warunków najbardziej się zbliżyć i jak wykorzystać to na czym zdecydowali się pracować
pozdrawiam!
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: niedziela 09 lip 2006, 17:45
autor: JM
Na Twoim miejscu mimo wszystko nie pozbywałbym się tych Yamaszek i zostawiłbym je jak odsłuchy alternatywne. Jeśli na nich miksy zabrzmią to prawdopodobnie będą dobrze brzmiały prawie na wszystkim.
Ja z kolei odradzałbym zakup zestawu z subwooferem.
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: niedziela 09 lip 2006, 18:12
autor: uruk
...Na Twoim miejscu mimo wszystko nie pozbywałbym się tych Yamaszek i zostawiłbym je jak odsłuchy alternatywne. Jeśli na nich miksy zabrzmią to prawdopodobnie będą dobrze brzmiały prawie na wszystkim.
Ja z kolei odradzałbym zakup zestawu z subwooferem....
**********************
Moze masz i rację, trochę stracę na sprzedarzy jednak posiadając troche większe monitory, do odsłuchu alternatywnego mogę użyć jeszcze czegoś słabszego np. małych behringerów lub jakiegoś creativa. kiedyś nawet wykorzystywałem do tego stary telewizor z niezłym skutkiem.
Wracając do monitorów to zastanawiam sie dlaczego w ofercie Geneleca obok serii8000 jest jeszcze 1032 który ma prawie te same parametry co model 8050?? i jest drozszy ok 3k
Bartos- czekam oczywiście na Twoje wnioski, dlaczego jednak nie pokusic sie o Mackie HR824, sporo studiów na całym świecie się do nich przyznaje,spory dół, i ta cena, podobno mozna je mieć za cos powyżej 5k.
Raz tylko je slyszałem podczas nagrań gitar do trailera,i nie bylo przekłamań podczas odsłuchu w kinie lub na domowym sprzęcie audio.Jednak więcej nie pamiętam.
pozdrawiam
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: niedziela 09 lip 2006, 21:46
autor: Zbynia
jm czemu odradzasz subwoofer?niskiego pasma bez wielkich glosnikow nie skontrolujesz.....
a dwa zapobiegniesz przewalania basu na glosnikach ktore maja go za malo bo pasmo zaczyna sie obcinac.....
mam tr8 ktore niby maja bas ale juz od dwana slysze ze bez suba to g..... nie robota.....
Re: Monitory a zasada "odwrotności"
: niedziela 09 lip 2006, 22:11
autor: Miłaszewski
A ja zdecydowanie odradzam jakikolwiek zestaw bez subwoofera :)