Ustawienie wzmocnienia na mikserze

Jeśli masz problem związany ze sprzętem stosowanym w domowym lub profesjonalnym studiu, to tu jest odpowiednie miejsce, aby się nim zająć.
moungo
Posty: 9
Rejestracja: wtorek 26 maja 2020, 22:21

Ustawienie wzmocnienia na mikserze

Post autor: moungo » piątek 29 sty 2021, 21:55

Czy ktoś może podpowiedzieć jak powinno się ustawiać wysterowanie mikrofonu na mikserze? Z tego co wyczytałem to powinno się:
1) Doprowadzić możliwie maksymalny poziom sygnału do mikrofonu czyli śpiewać lub grać możliwie najgłośniej
2) Regulować GAIN aż do momentu zaświecenia się żółtych diod na mikserze (bez diody CLIP) czyli nie doprowadzić do przesterowania
3) Ale pytanie co z tłumikami FADE zarówno dla danego kanału jak i tłumikiem głównym. Czy one mają być maksymalnie ściszone (tłumik zamknięty) czy ustawione np. na poziom 0?

Awatar użytkownika
Darek
Posty: 74
Rejestracja: czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Ustawienie wzmocnienia na mikserze

Post autor: Darek » sobota 30 sty 2021, 11:41

Pierwsze 2 punkty, które opisałeś są zgodne z moim podejściem do właściwego wysterowania kanału.
Tłumiki FADE na kanałach głównych instrumentów wtedy pozwalają na pracę w okolicach 0dB co nam daje pełną dynamikę sygnału tego kanału. Instrumenty mniej znaczące w miksie wtedy na tłumikach Fade będą znacznie niżej ustawione (i wtedy nawet wizualnie widzimy nasz miks). Fadery sumy miksu dobrze kiedy również w okolicach 0 dB pracują dając pełną dynamikę wysterowania kanałów wyjściowych.

Awatar użytkownika
PWA
Posty: 919
Rejestracja: środa 04 cze 2014, 00:00

Re: Ustawienie wzmocnienia na mikserze

Post autor: PWA » sobota 30 sty 2021, 20:06

Nie napisałeś, o jaki konkretnie mikser chodzi... ustawianie sygnału wejściowego może się różnić w zależności od miksera.
Generalnie nie chodzi o to, żeby grać lub śpiewać możliwie najgłośniej, ale tak, jak w danym utworze będzie dana partia grana lub śpiewana. Gain nie ustawia się raz na zawsze, ale w zasadzie do każdego utworu i wykonania.
1. Upewnij się, że o ile mikser posiada kompresory na wejściach, to są one wyłączone
2. Korekcja powinna być ustawiona na "0" (charakterystyka płaska, bez podbić na channel strip)
3. Jeżeli masz jakieś wysyłki i powroty, to też je zamknij
3. Przełącz dany kanał w tryb "solo", czyli PFL (Pre-Fader Listen). Odłączasz wtedy tłumik na danym kanale, więc nie ma on wpływu na poziom sygnału na wskaźnikach przy ustawianiu Gain. Tryb PFL powinien być włączony tylko dla kanału, na którym ustawiasz poziom sygnału wejściowego.
4. Poziom Gain ustaw tak, żeby przy maksymalnym sygnale co najwyżej powodował zapalenie się żółtej diody (diod) w szczycie, ale nigdy nie zapalał czerwonej, bo wtedy wchodzisz już w zniekształcenia.
5. Czynność powtórz dla każdego kanału, na który będziesz podawał sygnał.
6. Po zakończeniu ustawiania dla wszystkich używanych kanałów wyłącz tryb "solo" i ustaw korekcję/kompresję w zależności od potrzeb.

Nie traktuj ustawiania Gain na zasadach "ustaw i zapomnij". Od czasu do czasu nawet w trakcie grania może być konieczna lekka korekta "w locie".

ODPOWIEDZ