No dobra, a co powinno być, jeżeli badam zmasterowane nagranie? Wydaje mi się, że wierzchołek tego dzwonu powinien być w okolicy -13db.
*******************
szczerze mówiąc nie wiem, ale być może jest jakaś prawidłowość. Spróbuj poobserwować różne nagrania i wyciągnąć z tego jakieś ogólne wnioski, oby niezbyt pochopne
Problem w tym, że pojawia się też stuprocentowy wąski słupek w okolicy -97db, który po (rzekomym, jak wiele razy wyjaśniałeś MB) usunięciu DC za pomocą narzędzia amplify w CEP spada do ok. -25db. Czy on ma coś wspólnego z tą nieporządaną składową? Czy jeśli użyłbym filtra dolnozaporowego na wszystkich śladach, coś by zmieniło się? Nie wiem czy mam z tym walczyć? Te wartości może są niesłyszalne, ale chcę się dowiedzieć czy to przez nie (może nie bezpośrednio) moje nagranie może np ... dudnić? Oczywiście to zjawisko mam też na poszczególnych śladach.
*******************
skala histogramu w Zimnej Edycie sięga do -97dB, bo taka jest dynamika dla materiału 16-bitowego, ale w praktyce te -97dB należy interpretować jako minus nieskończoność (taka wartość w skali dB odpowiada zeru w skali liniowej), więc jeśli masz pik w -97dB to raczej oznacza, że jest wiele próbek o wartości zero czyli składowej stałej nie ma
...2...
nie znam kontekstu, mogę tylko zgadywać, że to skrót. FS często oznacza po prostu Full Scale ale tak się też czasem oznacza częstotliwość próbkowania.
*******************
Wygląda to tak:
RMS settnings
(do wyboru)
0db = FS sine wave
0db = FS square wave
Wartości pojawiają się różne zależnie od wyboru sine lub square i tu działam metodą prób i błędów, gdy chcę ustawić poziom średni, bo nie mogę wyczaić (na mój aktualny stan wiedzy) żadnej zasady - kiedy którymi wartościami kierować się (wybierać sine czy square przy stalaniu końcowego poziomu nagrania). Wolałbym to robić świadomie.
*******************
aha. tutaj chodzi o wybór tego, co stanowi poziom odniesienia czyli 0dB w przypadku pomiaru wartości średniokwadratowej (RMS). Nie zapominaj, że skala dB to skala względna i zawsze wartości odnosi się do pewnej wartości odniesienia, która odpowiada 0dB. W helpie jest to ładnie wyjaśnione - w przypadku pierwszej opcji za 0dB uważa się poziom RMS przebiegu sinusoidalnego o maksymalnej możliwej amplitudzie. W przypadku drugiej opcji - poziomem odniesienia jest poziom RMS obliczony dla fali prostokątnej o maksymalnej amplitudzie. To, jak się ma wartość RMS przebiegu do jego amplitudy wynika z tzw. współczynnika kształtu. O ile w pierwszej opcji teoretycznie możliwe jest uzyskanie odczytu RMS powyżej 0dB (ale materiał musiałby być strasznie zmasakrowany dynamicznie), o tyle w drugim przypadku jest to po prostu niemożliwe. Drugą opcję możesz więc potraktować jako wskaźnik stopnia absurdalności swojego masteringu - im bardziej wynik zbliży się do 0dB tym bardziej materiał przypomina czystą falę prostokątną.
...3...
Sample Value to po prostu chwilowa wartość próbki, znaczenie zależy od kontekstu, musisz podać więcej szczegółów...
**********************
Skanuję nagranie i mam np:
min. sample value -12236.9462
max. sample value 12483.15429
To akurat przy ścieżce gitary. Z czym to zjeść? Jeśli to ma znaczenie, nagrywam 44,1/32....
**********************
te liczby to maksymalna i minimalna (czyli maksymalna ujemna) wartość próbki, jaka została napotkana w całym pliku. Dla plików 16-bitowych wartości ekstremalne to +/-2^15 czyli 32768 - osiągnięcie tych wartości oznacza, że prawdopodobnie masz gdzieś przester cyfrowy. W Twoim przypadku jest jeszcze ogromny zapas dynamiki (możesz bez obawy zwiększyć poziom o 8dB)