Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Tu jest miejsce na Wasze pytania i opinie. Można przedstawić swoje zdanie, niekoniecznie na tematy ściśle związane z tym, o czym piszemy w magazynie.
DZ1
Posty: 433
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2007, 00:00

Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: DZ1 » piątek 24 lut 2017, 21:30

Mam ten wzmacniacz:
http://amp-performance.de/1149-phase-evolution-rs6.html

Szukam głośnika ''estradowego'' 5 - 6 cali, który wytrzyma do 230W RMS przy 4 Ohm. ''Samochodowe'' takie nie istnieją.
Dodatkowo dobrze byłoby, gdyby miał możliwie wysoką efektywność dla jeszcze większego ''kopa''.

Po co mi to? Bo wszystko ''samochodowe'' co słyszałem do tej pory to jest dla mnie za mało. Lubie bardzo mocne, dosadne, ''estradowe'' brzmienie, zwłaszcza w aucie :) Głośniki ''samochodowe'' wytrzymują do 100W RMS przy dobrych wiatrach.
Nawet nie wspominam o jakości odsłuchu/brzmienia bo normalne jest to, że nie chodzi mi o łomot.

Głosnik będzie aktywnie cięty przy 80 - 100Hz i od tych czestotliwości musi wytrzymać 230W RMS i zrobić z tych watów dobry pożytek ;)

W tej chwili mam taką konfiguracje (podział aktywny):
- kanały 5+6 w mostku - subwoofer band-pass, do około 480W RMS
- kanały 3,4 - mid-bassy w drzwiach, do około 2x80W RMS
- kanały 1,2 - tweetery, moc ...znikoma ;)

Jestem zadowolony z suba bo band-pass i 480W robi swoje; Do tweeter'ów również zastrzeżeń nie mam (ale muszą być dość wysoko cięte bo inaczej wiercą dziurę w uchu)

W planie jest taka konfiguracja:
- kanały 5+6 w mostku - subwoofer band-pass, do około 480W RMS
- kanały 3+4 w mostku - mid-bass + tweeter pasywny podział, do około 1x230W RMS - strona lewa
- kanały 1+2 w mostku - mid-bass + tweeter pasywny podział, do około 1x230W RMS - strona prawa

Widziałem głośniki Beym'y 5 -6 cali ale mają 8 Ohm, wiec moc spadłaby do koło 150W a chce wykorzystać posiadany wzmacniacz na max.

Co poradzicie? Głośnik 5 - 6 cali, od 80....100Hz, do 230W RMS przy 4 Ohm ?



laser777
Posty: 370
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: laser777 » sobota 25 lut 2017, 03:13

A jak wysoko chcesz ciąć te drivery? coś około 5kHz? Z 5-6" jeśli chodzi o estradówki to ciężko będzie poszukać coś co będzie nadawało się na podział w okolicy 100Hz bo większość ma Fs grubo powyżej setki.
Ja górny podział nie przekracza 5kHZ to Ja bym dał na twoim miejscu 8" tylko też ciężko poszukać 8ohm
Daj po 2x8" na stronę

DZ1
Posty: 433
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2007, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: DZ1 » sobota 25 lut 2017, 09:20

Sęk w tym, że te 230W chce ''wyciągnąć'' z jednego głośnika i to na dodatek małego. Wiem, że np 2x8'' byłoby dobre, ale nie chce aż tak bardzo przerabiać drzwi bo bardzo zależy mi na tym, żeby to wyglądało maxymalnie jak seryjne, normalne drzwi.
Pasmo od dołu myśle 80...100Hz bo suba też zbyt wysoko nie moge ciąć bo to band-pass. Mógłbym włożyć ten głośnik w obudowe nawet zamkniętą ale stracę na efektywności wiec band-pass musi zostać.
W radiu mam procesor audio. Zrobiłem auto-kalibracje przez dołączony do radia mikrofon pomiarowy i procek odciął mi drivera dopiero przy 8kHz przy nachyleniu chyba 12dB/okt, oczywiście da sie to później zmienić, moge dowolnie regulować wszystkimi parametrami zwrotnicy (dowolna ''f'' i nachylenie w granicach 6 - 24dB/okt), i mysle, że te 5kHz to jest max najniżej jak moge go uciąć, producent tweeter'a DLS T25 zaleca częstotliwość podziału 4kHz (pasmo przenoszenia 1,5 - 20kHz) ale z drugiej strony chodzi też o wytrzymałość mocową - im wyżej utnę tweeter'a tym wiecej mocy bede mógł w niego władować (patrząc na cały zestaw mid-bass + tweeter).

Znalazłem np to:
http://www.elmuz.com.pl/index.php?p854,glosnik-beyma-6p200fe-6-5-200-w
http://www.elmuz.com.pl/index.php?p119,glosnik-beyma-6g40nd-6-5-170-w
http://www.elmuz.com.pl/index.php?p1160,glosnik-beyma-6cx200nd-n-6-5-200-40-w
http://www.elmuz.com.pl/index.php?p821,glosnik-beyma-6p200nd-6-5-200-w

Mają tam w ogóle kilka dobrych głośników, które by mi odpowiadały i wszystko byłoby fajnie (i pewnie nie założyłbym tego wątku na forum) gdyby nie ta impedancja 8 Ohm...

@laser777... co robić, jak żyć? ;)


laser777
Posty: 370
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: laser777 » sobota 25 lut 2017, 22:15

Może ten?
https://www.thomann.de/pl/eighteensound_6nd430_4_ohm.htm

Tylko że 92db to nie jest SPL głośnika estradowego a 18sound podobnie jak dwa modele beyma które tu wymieniłeś mają efektywność rzędu 92db i chyba są na miękkim zawieszeniu. Jak taki SPL ci wystarczy to równie dobrze można dać po 2 Aurum Cantusy na stronę http://loudspeakershop.eu/glosnik-aurum-cantus-ac12050ck-p-1803.html (jak się pomieszczą oczywiście) Głośniki na miękkim zawieszeniu potrafią nisko schodzić jak na swoje rozmiary w przeciwieństwie do estradowych które zwykle są na sztywnym zawieszeniu
Takie aurum cantusy ładniej by ci się wpasowały przy tak wysoko ciętym driverze i nisko ciętym subie

DZ1
Posty: 433
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2007, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: DZ1 » piątek 03 mar 2017, 22:12

...Może ten?
https://www.thomann.de/pl/eighteensound_6nd430_4_ohm.htm

Tylko że 92db to nie jest SPL głośnika estradowego a 18sound podobnie jak dwa modele beyma które tu wymieniłeś mają efektywność rzędu 92db i chyba są na miękkim zawieszeniu. Jak taki SPL ci wystarczy to równie dobrze można dać po 2 Aurum Cantusy na stronę http://loudspeakershop.eu/glosnik-aurum-cantus-ac12050ck-p-1803.html (jak się pomieszczą oczywiście) Głośniki na miękkim zawieszeniu potrafią nisko schodzić jak na swoje rozmiary w przeciwieństwie do estradowych które zwykle są na sztywnym zawieszeniu
Takie aurum cantusy ładniej by ci się wpasowały przy tak wysoko ciętym driverze i nisko ciętym subie
...

Laser, chyba nie czytasz wszystkiego co pisze... Głosnik musi być jeden (na strone) i musi ogarniać pasmo od koło 80...100Hz do powiedzmy 5kHz przy koło 200W RMS przy 4 Ohm. Z tego co przeglądam to są takie głosniki ale 8 Ohm. Z 4 Ohm'owymi ciężej i np. taki 6ND430, który znalazłeś byłby OK - w ogole mam wrażenie, że każdy głośnik inny niż ''samochodowy'' zagra lepiej, mocniej.

fallworm
Posty: 471
Rejestracja: środa 30 lip 2014, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: fallworm » niedziela 05 mar 2017, 00:53

http://stx.pl/w-25-400-8-mcx.html


kick będziesz miał taki, że Ci szyby wylecą.


DZ1
Posty: 433
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2007, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: DZ1 » niedziela 05 mar 2017, 10:38

kick bedziesz miał taki że Ci szyby wylecą...

Chciałbym..., szkoda tylko, że ma aż 10 cali.

laser777
Posty: 370
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: laser777 » poniedziałek 06 mar 2017, 12:14

Czytam wszystko co piszesz. Chce tylko powiedzieć że 92db to nie jest taki typowy SPL głośnika estradowego.
Domowe głośniki też mogą mieć 92db więc nie koniecznie musisz szukać w estradowych jak tyle ci wystarczy.
Raczej 5" i 6,5" nie są często stosowane w nagłośnieniach i ciężko poszukać taki głośnik.
Ja mimo wszystko brał bym tego 18sound"a którego ci podałem. Ciężko będzie miał z zejściem w dół bo najlepiej jak byś miał 4-way ale chyba nic lepszego się nie znajdzie.



https://www.stevemeadedesigns.com/board/topic/170965-24-x3-soundstream-182-in-6-th-order-100kw-rms/?page=3

Temu widać szyby poszły ale wykończenie mógł zrobić trochę lepsze



MEGafon
Posty: 185
Rejestracja: sobota 13 sie 2011, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: MEGafon » poniedziałek 13 mar 2017, 19:38

@DZ1:


pomyslales o konsekwencjach?


https://zdrowie.pap.pl/wywiady/byc-zdrowym/mozna-chronic-sluch-przed-halasem


[addsig]
pozdrowienia
MEGafon

Zbynia
Posty: 7665
Rejestracja: sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Estrada w aucie - tego jeszcze nie było

Post autor: Zbynia » piątek 17 mar 2017, 20:39

zacznijmy od tego że żadna estradówka nie nadaje się na głośnik basowy o rozsądnych wymiarach czyli poniżej 12"

po drugie pasmo od 80Hz?a gdzie bas?bo przy takim cięciu niskiego basu nie będzie ani odrobinki
przy 80 to się odcina w górę a nie w dół

szukaj czegoś z dużym skokiem i najlepiej podwójną cewką (co przy odpowiednim połączeniu pozwoli obniżyć impedancję)

ODPOWIEDZ