witam serdecznie.
poniżej pozwoliłem sobie zamieścić tłumaczenie rozdziału dot. okien wewnętrznych. Proszę o wyrozumiałość w kwestii dokładności przekładu na j. Polski. tekst pochodzi ze świetnej broszury "acoustics101" firmy Auralex.
broszura dostępna jest pod adresem:
http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf
Okna wewnętrzne str. 31
Podwójne okno między pokojem kontrolnym a studiem znajduje często zastosowanie ponieważ okno z pojedynczą szybą kiepsko zatrzymuje dźwięk. Powinieneś chcieć utrzymać/zamontować szyby równolegle do siebie aby zmaksymalizować przerwę powietrzna między nimi. Nie chcesz/Nie powinieneś używać 3 szyb ponieważ ich użycie realnie zmniejsza przerwę powietrzną miedzy szybami. Jeśli musisz pochylić swoje szkło pochyl jedynie jedną szybę nie dwie, i ustaw je pod delikatnym katem rozwartym ku górze. Tak jak pokazano na zdjęciu 4.3Wiedz, że jeśli nie będziesz mógł pochylić szyby o przynajmniej 8 st. - prawdopodobnie marnujesz swój czas.
Nie jest istotne jak zdecydujesz skonstruować swoje okno, dobrym sposobem na dokładne wyczyszczenie szyb przed ich montażem jest delikatnie zmieszanie jednej kropli/kieliszka mydła w naczyniu/kuwecie IVORY z 1 galonem wody destylowanej. Lub porostu użyj preparatu do czyszczenia szyb WINDEX. Postaraj się przy czyszczeniu ponieważ będziesz długo patrzył na ewentualne smugi na szybach. Polecam użycie rękawic gumowych i bawełnianej ściereczki podczas instalacji szyb.
Figura 4.3 przedstawia preferowana metodę konstrukcji twojego podwójnego okna. Upewnij się aby szyba nigdzie nie dotykała drewna , a całą konstrukcje osadź na „SheetBlock'u” aby odizolować ja od pokoju kontrolnego i ścian w studio. Wrzuć w przerwę między szybami kilka opakowań „silica gel” tak aby absorbował on wilgoć wewnątrz okna. Ma to zapobiegać parowaniu szyb od wewnątrz. Wytapetuj/wyklej wewnętrzny obwód przerwy powietrznej między szybami „Studiofoam'em” aby pomóc w obcięciu rezonansu/obniżyć oddźwięk.
Kilka wyjaśnień dotyczących rożnych typów szyb:
* PLATE GLASS – to porostu lity kawałek szkła- zwykła szyba. Ten rodzaj szyb ma najgorsze właściwości jeśli chodzi o izolacje dźwięku.
* INSULATED GLASS (szyba izolowana)– to właściwie 2 cienkie kawałki szyby oddzielone przerwa powietrzną. Ten typ szyby posiada hermetyczną ramę wokół szyb i sprawuje się całkiem nieźle w kwestii i izolacji. Tego typu szyby dostępne są również z wypełnieniem argonowym, nie powietrznym. Tutaj należy się wyjaśnienie: prędkość dźwięku w środowisku argonu jest inna niż w środowisku powietrza. To zjawisko znane jest jako „impedance mismatch” i może dać ci odrobinę lepsza STC = (SOUND TRANSMITION CLASS- klasa transmisji dźwięku n.t.)
* W końcu najlepszym rodzajem szyby w kwestii izolacji dźwięku zdaje się być szyba laminowana. Szyba laminowana jest podobna do szyby izolowanej z ta różnicą ze w miejscu gdzie w szybie izolowanej znajduje się przestrzeń powietrzna w szybie laminowanej znajduje się przezroczysty klej. Szyba laminowana posiada lepsza „impedance mismatch” niż może zaoferować szyba izolowana (insulated glass). Mocno polecamy użycie szyb laminowanych w przypadku budowy jakiegokolwiek studia
Na koniec kilka uwag dotyczących barier szklanych: Bariery szklane są zazwyczaj pożądane kiedy zależy nam na naturalnym świetle, jedyne co nie jest w tym wypadku pożądane to spojrzenia gapiów. Bariery szklane zdają się być świetnym odtwórca dźwięku -”sound prrformer” (nota tłumacza: zdanie wydaje się być pozbawione sensu . Wydaje mi się ze chodzi tu porostu o izolacje dźwiękowa). Typowo wyróżniamy 2 rodzaje Barier szklanych.: SOLID BLOCK (bariera zwarta/lita) oraz HOLLOW BLOCK (bariera posiadająca w środku pustą przestrzeń).
Dobrem/sprytem/efektywnością (ang. - the neat thing n.t.) jest to że nie ma wielkiej różnicy w działaniu tych dwóch barier ponieważ bariera typu Hollow Block jest właściwie ewakuowana (ang. Evacuated), (cokolwiek to oznacza w w tym kontekście. n.t). Tak się dzieje kiedy 2 kawałki szkła zostają podgrzane w wysokiej temperaturze tak aby zespolić je razem i uformować miedzy nimi pusta przestrzeń. Powietrze wtłaczane w pusta przestrzeń miedzy szybami podczas formowania tego bloku posiada temperaturę wielu tysięcy stopni c. Jako ze się ochładza, pojemność kieszeni pozostaje stała, ale temperatura wydatnie spada. Kiedy tak się dzieje ciśnienie niezmiennie spada do „next-to-nothing” (to chyba nieskończoność lub prawie nic n.t.). co, w tym znaczeniu nazywamy próżnia. (ma tutaj zastosowanie prawo Boyle'a-Mariotte'a patrz:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Boyle'a-Mariotte'a n.t. ). Jako że dźwięk nie może przedostać się przez próżnie, jest to niezwykle przydatne dla kontroli dźwięku. Mocno rekomendujemy produkty wytwarzane przez firme Pittsburgh Corning której bariery szklane posiadają znakomita wartość.
Opis Zięcia 4.3
4.3 Konstrukcja okna wewnętrznego – podwójnego
a. okno równolegle- najlepsza metoda
Okno szklane laminowane o grubości co najmniej 3/16 cala
na dole „sheetBlock” lub „”StopGap”
b. ukośne okno- metoda akceptowalna
Uwaga. Jako że straty izolacji dźwiękowej będącej rezultatem pochylenia okna, bywają zwykle większe niż relatywne zalety w kwestii odbicia dźwięku, pochylanie szyb nie jest generalnie zalecane w rozwiązaniach studyjnych.
n.t.= nota tlumacza
pozdrawiam tuman
[addsig]