np. Vicoustic VariBass, taki pseudo rezonator z regulowaną wysokością która ma odpowiadać przestrajaniu rezonatora, drogie i średnio skuteczne ale faktycznie, wygląda fajnie
Adaptacja reżyserki
Re: Adaptacja reżyserki
Bardziej chodziło mi o coś takiego: http://teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Ktoś zna? Coś wie na ich temat? Może gdzieś znajdę metodę wyliczania parametrów takiego ustroju?
Ktoś zna? Coś wie na ich temat? Może gdzieś znajdę metodę wyliczania parametrów takiego ustroju?
Re: Adaptacja reżyserki
Jak najbardziej - w książce Altona Everesta wraz z projektami - i to znacznie lepiej wyglądającymi (chociaz te nieźle im wyszły jak na tak prostą konstrukcję)
Re: Adaptacja reżyserki
...Bardziej chodziło mi o coś takiego: http://teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Ktoś zna? Coś wie na ich temat? Może gdzieś znajdę metodę wyliczania parametrów takiego ustroju?...
*******************
Oj nie wiem, czy jest tutaj co wyliczać, bo to jest absorber porowaty działający szerokopasmowo, więc wyliczyć można co najwyżej wartość maksymalną współczynnika absorpcji. Mam gdzieś arkusz kalkulacyjny, w którym można to zrobić, jednak ilość parametrów potrzebna do tego jest tak duża (a większości z nich producent nie podaje), że to jest mało realne. Szybciej będzie zbudować i zmierzyć w komorze.
Ja byłem kiedyś zwolennikiem takich ustrojów, dopóki nie przekonałem się, że one jednak mają mały sens. Taki walec zachęca do postawienia w narożniku pomieszczenia. Ale w narożnikach są maksima amplitudy ciśnienia akustycznego, a prędkość powietrza spada do zera, tymczasem absorbery porowate działają hamująco na prędkość. W narożnikach najbardziej efektywne są ustroje ciśnieniowe, takie jak rezonatory.
Ktoś zna? Coś wie na ich temat? Może gdzieś znajdę metodę wyliczania parametrów takiego ustroju?...
*******************
Oj nie wiem, czy jest tutaj co wyliczać, bo to jest absorber porowaty działający szerokopasmowo, więc wyliczyć można co najwyżej wartość maksymalną współczynnika absorpcji. Mam gdzieś arkusz kalkulacyjny, w którym można to zrobić, jednak ilość parametrów potrzebna do tego jest tak duża (a większości z nich producent nie podaje), że to jest mało realne. Szybciej będzie zbudować i zmierzyć w komorze.
Ja byłem kiedyś zwolennikiem takich ustrojów, dopóki nie przekonałem się, że one jednak mają mały sens. Taki walec zachęca do postawienia w narożniku pomieszczenia. Ale w narożnikach są maksima amplitudy ciśnienia akustycznego, a prędkość powietrza spada do zera, tymczasem absorbery porowate działają hamująco na prędkość. W narożnikach najbardziej efektywne są ustroje ciśnieniowe, takie jak rezonatory.
Re: Adaptacja reżyserki
Oj nie wiem, czy jest tutaj co wyliczać, bo to jest absorber porowaty działający szerokopasmowo, więc wyliczyć można co najwyżej wartość maksymalną współczynnika absorpcji. Mam gdzieś arkusz kalkulacyjny, w którym można to zrobić, jednak ilość parametrów potrzebna do tego jest tak duża (a większości z nich producent nie podaje), że to jest mało realne. Szybciej będzie zbudować i zmierzyć w komorze.
**************************
Dziękuję pięknie MB za rzeczowe wyjaśnienie. Czyli do strojonej pułapki basowej jeszcze będę musiał wrócić.
A teraz pytanie z innej beczki. Przygotowałem sobie 8 absorberów z wełny PT80. Pytanie o umiejscowienie ich na ścianach. W jakich punktach najlepiej je zamontować? Kierować się strzałkami fal stojących z zakresu 120-300 (bo tam zaczyna wełna działać) czy raczej odległościami wynikającymi z pierwszych odbić?
**************************
Dziękuję pięknie MB za rzeczowe wyjaśnienie. Czyli do strojonej pułapki basowej jeszcze będę musiał wrócić.
A teraz pytanie z innej beczki. Przygotowałem sobie 8 absorberów z wełny PT80. Pytanie o umiejscowienie ich na ścianach. W jakich punktach najlepiej je zamontować? Kierować się strzałkami fal stojących z zakresu 120-300 (bo tam zaczyna wełna działać) czy raczej odległościami wynikającymi z pierwszych odbić?
Re: Adaptacja reżyserki
To zależy, do czego te panele chcesz wykorzystać. Likwidacja odbić dotyczy przede wszystkim średnich i wysokich częstotliwości, w tym zakresie panele z wełny są również bardzo skuteczne (o ile nie zostaną przykryte materiałem, który je odbija). Jeśli celem jest przede wszystkim walka z najniższymi modami rezonansowymi pomieszczenia, to najlepiej je umieścić w punktach maksimum prędkości cząsteczek powietrza. Niestety, tych miejsc nie da się zidentyfikować tradycyjnym mikrofonem, bo on działa ciśnieniowo, ale można je wydedukować, np. na środku ściany raczej niż w narożniku. Proponuję jednak unikać skupiania wszystkich w jednym miejscu - rozdzielenie paneli fragmentem nieprzykrytej ściany tworzy powierzchnię o zmiennym współczynniku odbicia, która działa jak dyfuzor dla tej części energii fali, która nie zostanie pochłonięta.