Stereofoniczne wyjście symetryczne za pomocą 4-ro kanałowej karty
: poniedziałek 26 kwie 2004, 22:21
Nie wiem czy dobrze trafiłem, ale wydaje mi się, że tak :)
Mam taki pomysł (a zarazem pytanie):
Chodzi mi o zrobienie stereofonicznego wyjścia symetrycznego za pomocą 4-ro (lub więcej) kanałowej karty dźwiękowej (w moim przypadku chodzi o Waveterminala 192X, który jak wiadomo ma tylko wyjścia niesymetryczne, ale na szczęście o poziomie +4dBu), gdyż takie wejścia mam w swoim wzmacniaczu (własnej roboty), a symetryzator (pracujący w domenie analogowej) w zasadzie nie polepszy sprawy pod wzgl. zwiększenia SNR i dynamiki (poniżej to wyjaśniłem) - jedynie "uodporni" sygnał na zakłócenia "z zewnątrz" - "atakujące" kabel przesyłowy. Polegałoby to na tym, że na jednym wyjściu (OUT 1) byłby wypuszczany sygnał dla kanału lewego ("+", "-", GND) a na drugim (OUT 2) dla prawego (również z polaryzacją dodatnią i ujemną oraz GND). Zaletą byłoby RZECZYWISTE zwiększenie dynamiki karty o 6dB (szumy na wyjściu "+" oraz "-" są w jednakowej polaryzacji względem siebe, co oznacza, że w przypadku desymetryzacji zostanie on potraktowany jako sygnał współbieżny i w konsekwencji usunięty).
Ważne jest to, aby sygnał był konwertowany do formatu symetrycznego PRZED konwersją c/a, bo w przeciwnym wypadku (symetryzacja za pomocą zew. symetryzatora - w domenie analogowej) szum własny karty (jego toru analogowego) NIE BĘDZIE usunięty z sygnału użytecznego (symetryzator odróci na jednym z jego wejść polaryzację tego szumu, co po desymetryzacji spowoduje, że będzie on znów obecny w widmie sygnału, bo jest on traktowany jako część sygnału i dynamika karty nie zwiększy się).
Taki przesył symetryczny już testowałem w CoolEdit Pro 2.0 - puściłem sygnał 1 kHz z wyjścia OUT 1 (na wejście Line-in R - jak wiadomo WT192X ma na szczęście wejścia w pełni symetryczne - aż do przetwornika a/d) z przeciwną polaryzacją tego sygnału w kanale prawym w stosunku do kanału lewego (Phase Difference=180).
Zrobiłem również symetryzację w domenie analogowej (za pomocą op-ampów OPA2134 Burr-Browna) i było tak jak się spodziewałem - symetryzacja w domenie cyfrowej (CoolEdit Pro) jest LEPSZA (większa dynamika - ten parametr mogę zmierzyć w miarę wiarygodnie, bo po wymianie opaków w torze line-in karty zwiększyła mi się dynamika do 114 dBA (112dB-non A)).
No więc wszytko ładnie, pięknie tylko jak tę symetryzację w domenie cyfrowej zrobić aby działała zawsze podczas słuchania np. muzyki Audio-CD bądź MP3 (wiem, wiem - MP3 odtwarzany za pomocą tej karty, a na dodatek z potencjalnego wyjścia symetrycznego ma się niczym kwiatek do kożucha, ale jakby szło tak odtwarzać, to czemu nie - w końcu niektórzy noszą białe skarpetki do czarnego garnituru :) )???
Ja mam dwa rozwiązania - drugie zdecydowanie najlepsze.
1)
W przypadku odtwarzaczy plików muzycznych (Winamp, Foobar itp.) byłby konieczny jakiś plug-in robiący symetryzację w locie. Skoro jest dostępny plug-in, który dubluje (klonuje) sygnał muzyczny (i wysyła go na wyjście OUT 2), to myślę, że rownież plug-in który dodatkowo symetryzowałby sygnał powinien także znaleźć się gdzieś w Sieci - pytanie tylko gdzie???.
A jeżeli takiego nie ma, to może ktoś z zacięciem programistycznym mógłby taki plug-in napisać i skompilować (może być odpłatnie - ja płacę z góry ;) ). Do Foobara jest udostępniony kod źródłowy (myślę, że trzebaby było zmodyfikować tylko plug-in dublujący kanały), więc...
2) To rozwiązanie byłoby najlepsze i działałoby dla każdej aplikacji audio (Wavelab, CoolEdit, SoundForge itp.) - polegałoby na zaaplikowaniu przez producenta karty funkcji symetryzacji bezpośrednio w sterowniku (mikserze). Myślę, że takie coś Audiotrak/ESI wykonałaby z palcem w d...., bo skoro w sterownikach do Audiotraka jest możliwość klonowania (dublowania) sygnału na wyjście OUT2, to z dodatkowym odwracaniem polaryzacji również nie mieliby problemu.
Mogłoby być nawet tak (W najprostrzej implementacji), że na wyjściu OUT 2 pojawiłby się sygnały o odwrotnej polaryzacji w stosunku do OUT 1 (zrobiłoby to małą plątaninę kabli, bo sygnały "+" i "-" dla kanału lewego i prawego musiałyby być "pociągnięte" z osobnych wyjść).
No, ale zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest to, które dawałoby sygnał "+" i "-" dla kanału lewego na wyjściu OUT 1, a dla kanału prawego - na wyjściu OUT 2.
I tu mam kolejną do Was prośbę: może wszyscy byśmy wysłali jednakową prośbę o dodanie takowej funkcji do sterownika kart Audiotrak/ESI? Może Redakcja "EiS" również by się przyłączyła? W końcu co setka ( ;) ) e-maili do producenta to nie jeden :)
Może ktoś napisałby tekst takiej prośby w języku angileskim (u mnie cienko z nim...)?
Co o tym wszystkim myślicie?
Z jednoczesną regulacją głośności obu kanałów nie ma problemu, bo od jakiegoś czasu Audiotrak/ESI w swoich sterownikach dołożył suwak "Master" (tłumi sygnał dla wszystkich kanałów na raz).
A może są dostępne jakieś alternatywne sterowniki z tą funkcją do w/w karty? Byłbym wdzięczny za link do nich.
Pozdrawiam i przepraszam za przydługi tekst,
Piciu
PS 1:
Oczywiste jest, że tak "monstrualny" sygnał symetryczny, który w przypadku WT192X mógłby osiągnąć nawet 25 Volt napięcia międzyszczytowego (bo na wyjściu OUT 1 i 2 mamy 4.5 Volt RMS, co daje ok. 12.7 Vpp) trzeba by było tłumić jakąś drabinką rezystorową tuż przed wejściem następnego stopnia wzmacniającego (op-ampy we wzmacniaczu) lub zwiększeniu ich napięcia zasilającego do np. +/- 15-18 Vpp, aby tak "potężny" sygnał nie przesterował kolejnych stopni wzmacniających (w moim przypadku zbudowanych na op-ampach).
PS 2:
Jeżeli nic z tego nie wyjdzie, to zrobię po prostu zewnętrzny przetwornik c/a z wyjściami w pełni symetrycznymi (podłączony do modułu MI/ODI/O).
PS 3:
BARDZO PROSZĘ ODPOWIADAĆ NA GŁÓWNY PROBLEM PRZEDSTAWIONY W MOIM POŚCIE A NIE CZEPIAĆ SIĘ BEZ POTRZEBY "SŁÓWEK".
Przepraszam, że to piszę, ale od jakiegoś czasu obserwuję to forum i to jest moje spostrzeżenie.
Mam taki pomysł (a zarazem pytanie):
Chodzi mi o zrobienie stereofonicznego wyjścia symetrycznego za pomocą 4-ro (lub więcej) kanałowej karty dźwiękowej (w moim przypadku chodzi o Waveterminala 192X, który jak wiadomo ma tylko wyjścia niesymetryczne, ale na szczęście o poziomie +4dBu), gdyż takie wejścia mam w swoim wzmacniaczu (własnej roboty), a symetryzator (pracujący w domenie analogowej) w zasadzie nie polepszy sprawy pod wzgl. zwiększenia SNR i dynamiki (poniżej to wyjaśniłem) - jedynie "uodporni" sygnał na zakłócenia "z zewnątrz" - "atakujące" kabel przesyłowy. Polegałoby to na tym, że na jednym wyjściu (OUT 1) byłby wypuszczany sygnał dla kanału lewego ("+", "-", GND) a na drugim (OUT 2) dla prawego (również z polaryzacją dodatnią i ujemną oraz GND). Zaletą byłoby RZECZYWISTE zwiększenie dynamiki karty o 6dB (szumy na wyjściu "+" oraz "-" są w jednakowej polaryzacji względem siebe, co oznacza, że w przypadku desymetryzacji zostanie on potraktowany jako sygnał współbieżny i w konsekwencji usunięty).
Ważne jest to, aby sygnał był konwertowany do formatu symetrycznego PRZED konwersją c/a, bo w przeciwnym wypadku (symetryzacja za pomocą zew. symetryzatora - w domenie analogowej) szum własny karty (jego toru analogowego) NIE BĘDZIE usunięty z sygnału użytecznego (symetryzator odróci na jednym z jego wejść polaryzację tego szumu, co po desymetryzacji spowoduje, że będzie on znów obecny w widmie sygnału, bo jest on traktowany jako część sygnału i dynamika karty nie zwiększy się).
Taki przesył symetryczny już testowałem w CoolEdit Pro 2.0 - puściłem sygnał 1 kHz z wyjścia OUT 1 (na wejście Line-in R - jak wiadomo WT192X ma na szczęście wejścia w pełni symetryczne - aż do przetwornika a/d) z przeciwną polaryzacją tego sygnału w kanale prawym w stosunku do kanału lewego (Phase Difference=180).
Zrobiłem również symetryzację w domenie analogowej (za pomocą op-ampów OPA2134 Burr-Browna) i było tak jak się spodziewałem - symetryzacja w domenie cyfrowej (CoolEdit Pro) jest LEPSZA (większa dynamika - ten parametr mogę zmierzyć w miarę wiarygodnie, bo po wymianie opaków w torze line-in karty zwiększyła mi się dynamika do 114 dBA (112dB-non A)).
No więc wszytko ładnie, pięknie tylko jak tę symetryzację w domenie cyfrowej zrobić aby działała zawsze podczas słuchania np. muzyki Audio-CD bądź MP3 (wiem, wiem - MP3 odtwarzany za pomocą tej karty, a na dodatek z potencjalnego wyjścia symetrycznego ma się niczym kwiatek do kożucha, ale jakby szło tak odtwarzać, to czemu nie - w końcu niektórzy noszą białe skarpetki do czarnego garnituru :) )???
Ja mam dwa rozwiązania - drugie zdecydowanie najlepsze.
1)
W przypadku odtwarzaczy plików muzycznych (Winamp, Foobar itp.) byłby konieczny jakiś plug-in robiący symetryzację w locie. Skoro jest dostępny plug-in, który dubluje (klonuje) sygnał muzyczny (i wysyła go na wyjście OUT 2), to myślę, że rownież plug-in który dodatkowo symetryzowałby sygnał powinien także znaleźć się gdzieś w Sieci - pytanie tylko gdzie???.
A jeżeli takiego nie ma, to może ktoś z zacięciem programistycznym mógłby taki plug-in napisać i skompilować (może być odpłatnie - ja płacę z góry ;) ). Do Foobara jest udostępniony kod źródłowy (myślę, że trzebaby było zmodyfikować tylko plug-in dublujący kanały), więc...
2) To rozwiązanie byłoby najlepsze i działałoby dla każdej aplikacji audio (Wavelab, CoolEdit, SoundForge itp.) - polegałoby na zaaplikowaniu przez producenta karty funkcji symetryzacji bezpośrednio w sterowniku (mikserze). Myślę, że takie coś Audiotrak/ESI wykonałaby z palcem w d...., bo skoro w sterownikach do Audiotraka jest możliwość klonowania (dublowania) sygnału na wyjście OUT2, to z dodatkowym odwracaniem polaryzacji również nie mieliby problemu.
Mogłoby być nawet tak (W najprostrzej implementacji), że na wyjściu OUT 2 pojawiłby się sygnały o odwrotnej polaryzacji w stosunku do OUT 1 (zrobiłoby to małą plątaninę kabli, bo sygnały "+" i "-" dla kanału lewego i prawego musiałyby być "pociągnięte" z osobnych wyjść).
No, ale zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest to, które dawałoby sygnał "+" i "-" dla kanału lewego na wyjściu OUT 1, a dla kanału prawego - na wyjściu OUT 2.
I tu mam kolejną do Was prośbę: może wszyscy byśmy wysłali jednakową prośbę o dodanie takowej funkcji do sterownika kart Audiotrak/ESI? Może Redakcja "EiS" również by się przyłączyła? W końcu co setka ( ;) ) e-maili do producenta to nie jeden :)
Może ktoś napisałby tekst takiej prośby w języku angileskim (u mnie cienko z nim...)?
Co o tym wszystkim myślicie?
Z jednoczesną regulacją głośności obu kanałów nie ma problemu, bo od jakiegoś czasu Audiotrak/ESI w swoich sterownikach dołożył suwak "Master" (tłumi sygnał dla wszystkich kanałów na raz).
A może są dostępne jakieś alternatywne sterowniki z tą funkcją do w/w karty? Byłbym wdzięczny za link do nich.
Pozdrawiam i przepraszam za przydługi tekst,
Piciu
PS 1:
Oczywiste jest, że tak "monstrualny" sygnał symetryczny, który w przypadku WT192X mógłby osiągnąć nawet 25 Volt napięcia międzyszczytowego (bo na wyjściu OUT 1 i 2 mamy 4.5 Volt RMS, co daje ok. 12.7 Vpp) trzeba by było tłumić jakąś drabinką rezystorową tuż przed wejściem następnego stopnia wzmacniającego (op-ampy we wzmacniaczu) lub zwiększeniu ich napięcia zasilającego do np. +/- 15-18 Vpp, aby tak "potężny" sygnał nie przesterował kolejnych stopni wzmacniających (w moim przypadku zbudowanych na op-ampach).
PS 2:
Jeżeli nic z tego nie wyjdzie, to zrobię po prostu zewnętrzny przetwornik c/a z wyjściami w pełni symetrycznymi (podłączony do modułu MI/ODI/O).
PS 3:
BARDZO PROSZĘ ODPOWIADAĆ NA GŁÓWNY PROBLEM PRZEDSTAWIONY W MOIM POŚCIE A NIE CZEPIAĆ SIĘ BEZ POTRZEBY "SŁÓWEK".
Przepraszam, że to piszę, ale od jakiegoś czasu obserwuję to forum i to jest moje spostrzeżenie.