Każdy ma swój sposób na wzbogacanie ekspresji instrumentów poprzez komunikaty MIDI. Przepisów jest wiele, jak chociażby umiejętne posługiwanie się pitchem dla wzbogacenia partii basu, filtrami dla syntetycznych brzmien, głośnością dla partii smyczkowych, czy breath dla dętych.
Czy macie jakieś przepisy na wzbogacenie szczególnie instrumentów akustycznych? Może ktoś posiada przepis na pełną ekspresji solową partię smyczków, czy trąbki?
Zaznaczę, że interesuje mnie kontrola za pomocą sekwencera. Czasami rzeźbienie ołóweczkiem jest żmudne, ale efekty pokrywają włożoną pracę. Oczywiście, wszystkie chwyty dozwolone. Zapraszam.
Ekspresja MIDI
Re: Ekspresja MIDI
banal - w ekspresji poprostu dajesz glosniej uderzebnie(czyli poczatek nuty)
Re: Ekspresja MIDI
aha pitch nie ma nic do tego chyba ze ktos dpowiednio zaprogramowal bare w vsti(podobnie z filtrami itp)
Re: Ekspresja MIDI
...banal - w ekspresji poprostu dajesz glosniej uderzebnie(czyli poczatek nuty)...
**********************
Słowo ekspresja potraktowałem do opisania dzwięku, nie wskazania na parametr midi. Może czegoś nie rozumiem.
I nie wiem jak to jest w przypadku programowania VSTi, czy są wszystkie dostępne parametry jak w module brzmieniowym.
Dlaczego pitch nie ma nic do rzeczy? Przy partiach basowych jest pomocny, by dodać ekspresji (w sensie życia).
**********************
Słowo ekspresja potraktowałem do opisania dzwięku, nie wskazania na parametr midi. Może czegoś nie rozumiem.
I nie wiem jak to jest w przypadku programowania VSTi, czy są wszystkie dostępne parametry jak w module brzmieniowym.
Dlaczego pitch nie ma nic do rzeczy? Przy partiach basowych jest pomocny, by dodać ekspresji (w sensie życia).
Re: Ekspresja MIDI
Hmmm - a co konkretnie ma ten pitch w przypadku bassu robic? Chyba ze kontrabas i fretless, bo bass to ogolnie temeprowany instrument.
Ja bass robie (jesli sam jako basista sobie nie nagram) na kilka sladow - tzn. nagrywam midi jeden track - a pozniej go duplikuje - nastepnie robie na zduplikowanych trackach artykulacje.
Ekspresje podnosza- jak w grze na instrumencie - ghost notes - stacatto i co wazne - w basie sa 4 puste dzwieki -- EADG, od pustych strun - warto je realziaowac na oddzielnym traku midi. Basisci uzywaja ich w balladach bo maja nieco inna barwe niz progowe (i to trzeba na owym traku ustawic, nieco ciemniejszy o mocniejszym attaku i ew. dluzszym sustain) , prawie kazdy szybszy przebieg je zawiera (technika pastoriusowa to umiejetne ich uzywanie polaczonych z hammeringiem).
W perce dorabiam slady z pobrzmiewania talerzy mimo ze nie zostaly uderzone (ledwo slyszalne gdy tacki perkusji sa solo, w przypadkowych miejscach), gdy jest caly miks sa nieslyszalne ale potrafia nadac fajny charakter.
Smyki - tez slady duplikuje. Do trzech na glos - jeden slad gra ensemble (odstrojony w gorke troszeczke), a dwa sluza do zmian natezeniea i stroju - juz na brzmieniu solo - sa mocniej odstarjane i z nagrywana z kontrolera glosnoscia. Dlaczego w gore? bo klasyczni graja w innym stroju raczej (bodajze 442) i dlatego ich w gore ciagnie, w partiach wyzszych tez slady musza sie mocniej rozstrajac. i jeszcze jedno wazne - nie wolkno smykow absolutnie kwantyzowac i konczyc w jednym momencie! Ja to wierze ze ekspresja sie z ciszy rodzi raczej (z oszczednosci aranzu), a nie podnoszenia poziomow czy sztuczek :)
Ale ogolnie to robie takie siupy rzadko, bo to duzo roboty - lepiej zreszta dac zarobic kwartetom czy orkiestratorom - i efekt lepszy (na ogol) i wiecej ludzi zaangazowanych to estetycznie efekt bardziej human :)
Ja bass robie (jesli sam jako basista sobie nie nagram) na kilka sladow - tzn. nagrywam midi jeden track - a pozniej go duplikuje - nastepnie robie na zduplikowanych trackach artykulacje.
Ekspresje podnosza- jak w grze na instrumencie - ghost notes - stacatto i co wazne - w basie sa 4 puste dzwieki -- EADG, od pustych strun - warto je realziaowac na oddzielnym traku midi. Basisci uzywaja ich w balladach bo maja nieco inna barwe niz progowe (i to trzeba na owym traku ustawic, nieco ciemniejszy o mocniejszym attaku i ew. dluzszym sustain) , prawie kazdy szybszy przebieg je zawiera (technika pastoriusowa to umiejetne ich uzywanie polaczonych z hammeringiem).
W perce dorabiam slady z pobrzmiewania talerzy mimo ze nie zostaly uderzone (ledwo slyszalne gdy tacki perkusji sa solo, w przypadkowych miejscach), gdy jest caly miks sa nieslyszalne ale potrafia nadac fajny charakter.
Smyki - tez slady duplikuje. Do trzech na glos - jeden slad gra ensemble (odstrojony w gorke troszeczke), a dwa sluza do zmian natezeniea i stroju - juz na brzmieniu solo - sa mocniej odstarjane i z nagrywana z kontrolera glosnoscia. Dlaczego w gore? bo klasyczni graja w innym stroju raczej (bodajze 442) i dlatego ich w gore ciagnie, w partiach wyzszych tez slady musza sie mocniej rozstrajac. i jeszcze jedno wazne - nie wolkno smykow absolutnie kwantyzowac i konczyc w jednym momencie! Ja to wierze ze ekspresja sie z ciszy rodzi raczej (z oszczednosci aranzu), a nie podnoszenia poziomow czy sztuczek :)
Ale ogolnie to robie takie siupy rzadko, bo to duzo roboty - lepiej zreszta dac zarobic kwartetom czy orkiestratorom - i efekt lepszy (na ogol) i wiecej ludzi zaangazowanych to estetycznie efekt bardziej human :)
Re: Ekspresja MIDI
I o to właśnie chodziło! Świetne rady grembo, dzięki.
Jeśli chodzi o bas, a basistą nie jestem, to pitch posłuży do slideów, czy lekkiego tremolo na wybrzmiewającym dzwięku. Może też posłużyć to stworzenia tzw. basu bomby, czyli niskiego, opadającego, jak w tym hicie "yeah" Ushera. Myśle, że kto słuszał ten numer w klubie wie jaki to miażdżący efekt.
Niestety w sieci trudno znaleźć dobre wskazówki. Może macie linki do dobrych stron?
Re: Ekspresja MIDI
no w sumie taki bass brzmi bardziej rasowo (mowie o tym slide) - jesli zrobisz go na synth basie z jednym glosem polifoni (taki ni to moog ni arp) - ustawienie potratmento tez moze dac fajny efekt.
jesli chodzi o pitch - wiem o co ci chodzi - - tak zrobionego efektu na wierzch bym nie wyciagnal - o ile ma byc "akustycznie". To odstrojenie (wystepuje w basach w Erykah Badu, AAilyah, Meshell) to troche inna technicznie sytuacja niz wibrato - ale w sumie kto mowi ze wszystko ma byc zgodnie ze standartami :)
jesli chodzi o pitch - wiem o co ci chodzi - - tak zrobionego efektu na wierzch bym nie wyciagnal - o ile ma byc "akustycznie". To odstrojenie (wystepuje w basach w Erykah Badu, AAilyah, Meshell) to troche inna technicznie sytuacja niz wibrato - ale w sumie kto mowi ze wszystko ma byc zgodnie ze standartami :)