Patent na miks stopy i basu...
: środa 21 cze 2006, 12:59
Witam.
Nie znalazłem na forum tematów dotyczących tego konkretnie zagadnienia, zakładam więc nowy i mam nadzieje że nie zlinczujecie mnie z miejsca, nawet jeśli problem ten doświadczonym realizatorom wyda się raczej trywialny.
Chodzi mi konkretnie o możliwość miksowania ze sobą dwóch ścieżek w taki sposób by poziom głośnosci jednej z nich był modulowany przez poziom głośnosci drugiej.
Wyrażając się łopatologicznie : im głośniej w danym momencie gra jedna tym ciszej druga...
Mam tu na mysli sytuacje w której ścieżka basu jest okresowo "tłumiona" prze ścieżke stopy, dzięki czemu (jak mi się wydaje) mozna osiągnać znacznie wiekszą czytelność tejże w miksie gdyż bas pozostawia w danej chwili wolną przestrzeń w zakresie niskich częstotliwości, ustępuje jej miejsca jak babci w tramwaju.
Korzystam obecnie z programu Adobe Audition (dawny Cool Edit) i znalazłem tam efekt 'envelope follower'.
Zaznaczyłem obie sciezki, przy czym ściezkę basu ustawiłem jako 'analisys wave' , zaś ścieżkę stopy jako 'process wave' i w tracku wyjsciowym otrzymałem coś co wyglądało jak "stopa ale z brzmieniem basu" ;)
Tak więc osiągnąłem coś na kształt modulacji poziomu głośności scieżki basu, ale w dokładnie odwrotnym kierunku niż potrzebowałem tzn. bas nie był wyciszany w momencie uderzenia stopy, lecz odwrotnie - tylko wtedy był słyszalny...
Pomyślałem zatem że spróbuję odwrócić amplitudę tej nowej ścieżki (invert) i zmiksować ją z pierwotną ściezką basu, tak by uzyskać zakładane "tłumienie".
Efekt jest chyba taki jakiego oczekiwałem, w ściezce basu pojawiają się "dołki" które mogą być wypełnione przez stopę, dzieki czemu oba tracki ustawione w miksie na znacznie wyzszym poziomie niż przed tą operacja nie powodują clippingu.
Oczywiście stopień tłumienia nie może być zbyt duży, tak by nie powstawało wrażenie urywanego basu (choć z drugiej strony można zastosować to celowo, jako efekt... ).
Chciałbym prosić o krytyczne uwagi odnosnie tej mojej metody - być może da się to zrobić prosciej i lepiej, może popełniam tu jakiś niewybaczalny błąd?
Użytkowników Audition proszę dodadkowo o sugestie odnośnie zastosowania konkretnego presetu spośród dostepnych w zakładce 'envelope follower'.
Pozdrawiam i mam nadzieję że wyraziłem się jasno...
Nie znalazłem na forum tematów dotyczących tego konkretnie zagadnienia, zakładam więc nowy i mam nadzieje że nie zlinczujecie mnie z miejsca, nawet jeśli problem ten doświadczonym realizatorom wyda się raczej trywialny.
Chodzi mi konkretnie o możliwość miksowania ze sobą dwóch ścieżek w taki sposób by poziom głośnosci jednej z nich był modulowany przez poziom głośnosci drugiej.
Wyrażając się łopatologicznie : im głośniej w danym momencie gra jedna tym ciszej druga...
Mam tu na mysli sytuacje w której ścieżka basu jest okresowo "tłumiona" prze ścieżke stopy, dzięki czemu (jak mi się wydaje) mozna osiągnać znacznie wiekszą czytelność tejże w miksie gdyż bas pozostawia w danej chwili wolną przestrzeń w zakresie niskich częstotliwości, ustępuje jej miejsca jak babci w tramwaju.
Korzystam obecnie z programu Adobe Audition (dawny Cool Edit) i znalazłem tam efekt 'envelope follower'.
Zaznaczyłem obie sciezki, przy czym ściezkę basu ustawiłem jako 'analisys wave' , zaś ścieżkę stopy jako 'process wave' i w tracku wyjsciowym otrzymałem coś co wyglądało jak "stopa ale z brzmieniem basu" ;)
Tak więc osiągnąłem coś na kształt modulacji poziomu głośności scieżki basu, ale w dokładnie odwrotnym kierunku niż potrzebowałem tzn. bas nie był wyciszany w momencie uderzenia stopy, lecz odwrotnie - tylko wtedy był słyszalny...
Pomyślałem zatem że spróbuję odwrócić amplitudę tej nowej ścieżki (invert) i zmiksować ją z pierwotną ściezką basu, tak by uzyskać zakładane "tłumienie".
Efekt jest chyba taki jakiego oczekiwałem, w ściezce basu pojawiają się "dołki" które mogą być wypełnione przez stopę, dzieki czemu oba tracki ustawione w miksie na znacznie wyzszym poziomie niż przed tą operacja nie powodują clippingu.
Oczywiście stopień tłumienia nie może być zbyt duży, tak by nie powstawało wrażenie urywanego basu (choć z drugiej strony można zastosować to celowo, jako efekt... ).
Chciałbym prosić o krytyczne uwagi odnosnie tej mojej metody - być może da się to zrobić prosciej i lepiej, może popełniam tu jakiś niewybaczalny błąd?
Użytkowników Audition proszę dodadkowo o sugestie odnośnie zastosowania konkretnego presetu spośród dostepnych w zakładce 'envelope follower'.
Pozdrawiam i mam nadzieję że wyraziłem się jasno...