Aj jaj jaj ... Znalazłem ... Przeglądałem EIS z 2001 roku i oto proszę
Typy kwantyzacji
• Swing. Kiedy korzystamy z kwantyzacji ze standardowymi (nie swingowymi) ustawieniami, rytm poddawany jest "poprawkom" polegającym na tym, że wszystkie nuty sekwencji zostają wyrównane do podziałki rytmicznej (patrz rys. 2b). Jeśli wybierzemy kwantyzację szesnastkową, punkt początkowy każdego dźwięku zostanie dosunięty do najbliższej mu szesnastki w obrębie taktu.
Jeżeli jednak zastosujemy swingującą odmianę kwantyzacji szesnastkowej, wówczas podziałka rytmiczna ulegnie "skrzywieniu" poprzez opóźnienie drugiej, czwartej, szóstej i wszystkich pozostałych parzystych szesnastek, aż do ostatniej w takcie. To spowoduje nieznaczne wydłużenie nut zaczynających się w ósemkowych punktach podziałki (wyższy od szesnastkowego stopień rozdzielczości) oraz delikatne skrócenie tych nut, których początki wypadają w punktach pomiędzy ósemkami. Właściwie długość samych dźwięków nie zmienia się, ale ponieważ modyfikowane są punkty początkowe, rytm nabiera pulsu, długi - krótki, krótki - długi.
Co to jednak znaczy długi, a co krótki? Decyduje o tym parametr "zawartości" swingu w rytmie. Parametr ten najczęściej definiowany jest w procentach w odniesieniu do wyższej, następnej z rzędu, rozdzielczości rytmicznej. Na przykład, ustawienie swingu na 50% nie da żadnych efektów, gdyż każda szesnastka to połowa długości ósemki. Swing 66-procentowy zaowocuje pulsem triolowym, zaś wartość 75% koresponduje z rytmem złożonym z kropkowanych ósemek/szesnastek.
Czasami programuje się rytm funkujący, nadając różne ustawienia swingu dla różnych instrumentów - na przykład 54% dla dzwonka, a 58% dla stopy i werbla. W moim odczuciu daje to taki efekt, jakby poszczególne partie były wykonywane przez różnych perkusistów.
• Strength. Jest to kolejny, bardzo użyteczny parametr kwantyzacji, określany z angielska jako strength (siła) lub amount (wartość). Jeśli ustawimy kwantyzację z parametrem strength 50%, wówczas każda nuta zostanie przesunięta o połowę w kierunku najbliższego punktu podziałki rytmicznej, względem pierwotnego punktu początkowego, zamiast ściśle przylegać do podziałki. Jest to funkcja przydatna do uściślania rytmu zagranego zbyt luźno, nie doprowadzająca jednak do jego całkowitego usztywnienia.
• Window. Zdarza się, że musimy kwantyzować jedynie kilka, wybitnie odstających od rytmu nut, nie naruszając położenia pozostałych. Odpowiednim ku temu narzędziem jest okno kwantyzacji (patrz rys. 2c). Ustawienie to zwykle pozwala określić liczbę pulsów zegara po obu stronach punktów podziałki rytmicznej. Nuty, które leżą w mniejszej odległości od punktów rytmicznych niż wyznaczona wartość, nie ulegają kwantyzacji. Punkty początkowe pozostałych nut, które wykraczają poza wyznaczone "okna", są korygowane.
• Humanize. Niektóre sekwencery pozwalają "humanizować" kwantyzowane rytmy poprzez przypadkowe dodanie lub odjęcie kilku pulsów zegara od punktu początkowego nut. Problem jednak polega na tym, że przesunięcia w czasie, wprowadzane przez żywych wykonawców, właściwie nie są przypadkowe. Dobrzy muzycy mają coś takiego, jak elastyczność rytmiczna, co znajduje wyraz w przesuwaniu dźwięków w przód lub w tył na inne punkty rytmiczne i zwiększaniu tym samym ekspresyjności wykonywanej muzyki (nawet jeśli robią to nieświadomie). Kwantyzacja "humanizowana" jest jednak tylko kiepskim substytutem. Znacznie lepiej użyć...
• Groove. Kwantyzując tą metodą nie wyrównujemy nut do jednej, ustalonej podziałki rytmicznej. Zamiast niej wykorzystujemy bardziej złożoną, definiowaną samodzielnie. Aby wykorzystać tę możliwość należy dokładnie zapoznać się z treścią instrukcji obsługi sekwencera, gdyż funkcja ta bywa implementowana w różny sposób. Definiowanie umożliwia na przykład lekkie opóźnienie 2 miary, a przyspieszenie 4 w każdym takcie w metrum 4/4. Kwantyzacja typu groove zapewnia nam również możliwość regulowania dynamiki nut w odniesieniu do wybranych punktów rytmu. Słyszałem latynoskie szablony groove, które wydały mi się bardzo realistyczne - o ile oczywiście zostały zastosowane do właściwych ścieżek perkusyjnych. Niektóre sekwencery audio pozwalają nawet na kwantyzowanie sekwencji MIDI do rytmu plików dźwiękowych.
