Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Kruczki i sztuczki. Podziel się swoją wiedzą tajemną.
Awatar użytkownika
klops3000
Posty: 82
Rejestracja: niedziela 15 lut 2009, 00:00

Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: klops3000 » środa 05 paź 2011, 16:51

Chciałbym poznać wasze sposoby na dobre brzmienie wysokiego pasma.


Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.


Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.


Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.


Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.


Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?


Awatar użytkownika
AkselPL
Posty: 1147
Rejestracja: niedziela 31 sie 2008, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: AkselPL » środa 05 paź 2011, 16:53

...
Chciałbym poznać wasze sposoby na dobre brzmienie wysokiego pasma.

Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.

Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.

Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.

Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.

Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?...
 


Kompresja pasmowa = mięka góra


[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

Awatar użytkownika
preceli
Posty: 2452
Rejestracja: poniedziałek 06 gru 2004, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: preceli » środa 05 paź 2011, 16:57

Hej Panowie.
A czytacie obaj choć troche magazyn na forum którego postujecie?
[addsig]
Wiedza zawsze ileś tam kosztuje, głupoty i niewiedzy nie da się oszacować.

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty: 3148
Rejestracja: środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: JoachimK » środa 05 paź 2011, 17:01


Istnieje na ten temat dosyć sporo myków - equalizer przed kompresorem/za kompresorem , lekkie przesterowanie góry , bramki szumów itd.itp.


Nic podobnego. Kolejność łańcucha nie ma tu nic do rzeczy, a już bramka na pewno jest skrajnie poza tematem.


Temat "góry" od dłuższego czasu mnie nurtuję , ostatnio zauważam trend w komercyjnych produkcjach do straszliwego podbijania najwyższych częstotliwości (z tego co słyszę dosyć nie umiejętnie) co skutkuje po prostu nie raz bólem w uszach jeżeli słucha się takich tracków głośno.

Wiem że to pewnego rodzaju trick na to aby nagranie wydawało się głośniejsze od innych jednak bardzo często skutkuje to po prostu okropnym i męczącym brzmieniem gdy podkręci się głośność - krótko mówiąc takie nagrania brzmia dobrze tylko wtedy kiedy grają cicho. Brzmi to tak jakby ktoś w gotowym nagraniu po prostu dokręcił na maxa gałkę high w mizernym korektorze.


To nie jest trick na głośne nagranie. RMS uzyskuje się głównie z dołu a nie góry, oraz ze środka, które może bliższe brzmienie lub jazgot - to już zależy od ustawienia. Góra tu nie ma nic do tego. Gdyby ona miała zrobić wrażenie większej głośności, musiało by je być na pewno stanowczo za dużo ;)


Jednak z tego co wiem istnieje wiele sposobów na klarowne brzmienie wysokiego pasma nie powodując przy tym krwawienia z uszu np. takie jakie podałem na początku.

Jak wy sobie z tym radzicie ? macie jakieś swoje sposoby w tym temacie ?...
 


Dbam o to przede wszystkim w miksie, przy czym w znacznym stopniu odpowiedzialne są... proporcje!


A na sumie - no cóż, różnie się robi, przycinanie pasma filtrem LPF nie jest niczym niezwykłym.


Tak czy inaczej, obstawiam, że sporo problemów z ową "górą" to w istocie problemy ze środkiem pasma, a nie górą.

Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty: 3148
Rejestracja: środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: JoachimK » środa 05 paź 2011, 17:02



Kompresja pasmowa = mięka góra


...lub jazgot.

Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

Awatar użytkownika
AkselPL
Posty: 1147
Rejestracja: niedziela 31 sie 2008, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: AkselPL » środa 05 paź 2011, 18:29

...


Kompresja pasmowa = mięka góra


...lub jazgot.
...
 


Oczywiście doświadczenie swoją drogą.


[addsig]
Korg M3-73, Korg Radias-R, Korg EXB-Radias, Korg Electribe MX-1, Korg Kaoss Pad 3, Kawaii KC-10, Waldorf Blofeld KB, Ibanez GiO, Fender Mustang III, Behringer XD80USB, Fostex PM1MKII, Behringer K10s, Creative ZXR, E-mu Midi, Reloop RHP-20, FL Studio

arewe
Posty: 27
Rejestracja: środa 12 paź 2011, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: arewe » środa 12 paź 2011, 01:36

A ja daję skompresowany bright reverb z podbiciem tak od 5k. Tylko kompresją odpuszczam atak a tłumię release. Na przykład przy hithacie wychodzi ładna "chmura" z fajną górką. No i jeszcze odpowiednia kompresja - przy perkusji - tłumię atak i wydobywam release. Jeśli chodzi o inne instrumenty to na fx daję guitar riga, z presetem Clean White i delikatnie wpuszczam na instrumenty. Ale nie lubię jak w brzmieniu jest dużo wysokich - drażni to moje uszy :)

arewe
Posty: 27
Rejestracja: środa 12 paź 2011, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: arewe » środa 12 paź 2011, 03:29

Nic podobnego. Kolejność łańcucha nie ma tu nic do rzeczy, a już bramka na pewno jest skrajnie poza tematem.


Kolejność łańcucha ma duże znaczenie. W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud.

Awatar użytkownika
JoachimK
Posty: 3148
Rejestracja: środa 12 paź 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: JoachimK » środa 12 paź 2011, 15:24

Kolejność łańcucha ma duże znaczenie.


Oczywiście że ma, w pewnych sytuacjach wręcz kluczowe! - przecież na bębnach nikt przy zdrowych zmysłach nie założy bramki po kompresorze.


W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud.... 


Bzdura i to gigantyczna. Co ma obcięcie dołu do uzyskania góry? A co będzie, jeśli kompresor będzie miał wysoko podcięte pasmo na sidechain?

Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!

arewe
Posty: 27
Rejestracja: środa 12 paź 2011, 00:00

Re: Czysto brzmiąca góra - w jaki sposób?

Post autor: arewe » środa 12 paź 2011, 18:02

...Kolejność łańcucha ma duże znaczenie.
Oczywiście że ma, w pewnych sytuacjach wręcz kluczowe! - przecież na bębnach nikt przy zdrowych zmysłach nie założy bramki po kompresorze.
W tym przypadku - chcą uzyskać ładną górkę - np. najpierw eq ścinasz dół, a później kompresja. Nie ma sensu kompresować tego czego w miskie nie chcesz, bo robisz niepotrzebny brud.... 
Bzdura i to gigantyczna. Co ma obcięcie dołu do uzyskania góry? A co będzie, jeśli kompresor będzie miał wysoko podcięte pasmo na sidechain?...

pytanie było o uzyskanie "czystej" góry - jak w temacie. Jak masz blachy to nie wywalasz poniżej 80-100 hz ? Jeśli maja brzmieć czysto to lepiej to usunąć. Oczywiście, że nie wpływa to bezpośrednio na brzmienie góry - ale jak pisałem nie zostawiasz niepotrzebnego brudu.

ODPOWIEDZ