Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Kruczki i sztuczki. Podziel się swoją wiedzą tajemną.
Goddard
Posty: 208
Rejestracja: piątek 28 lip 2006, 00:00

Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Post autor: Goddard » niedziela 22 wrz 2013, 13:29

Poszukuję informacji na temat tego jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się źródła dźwięku od słuchacza. Jak w DAW-ie uzyskać efekt sali koncertowej, czyli że im dalej znajduje się instrument, tym głębiej go słychać? Załóżmy dla uproszczenia, że chcę mieć w miksie 3 plany: na pierwszym smyczki i wiolonczele, na drugim harfy, flety i pianino, a na trzecim horny i kotły.


 


Na razie stosuję proste patenty:


 


1. Pre-delay. Im bliższy instrument tym większa wartość, wiadomo.


2. Odfiltrowywanie góry i dołu w miarę oddalania się instrumentu.


3. Coraz większy udział sygnału wet przy instrumentach na dalszych planach.


4. Kompresja wysyłek albo powrotów przy tych najdalszych instrumentach, żeby zredukować dynamikę pogłosu.


5. Czas pogłosu – im dalej źródło dźwięku tym RT dłuższy.


 


Efekty, które udaje mi się uzyskać są słyszalne, ale czuję, że można to zrobić lepiej. Jakie jeszcze parametry pogłosu zmieniają się wraz z odległością? Czy wczesne odbicia i rozpraszanie też można wykorzystać?


Awatar użytkownika
jarekz
Posty: 245
Rejestracja: niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Post autor: jarekz » niedziela 22 wrz 2013, 22:37

1. Pre-delay. Im bliższy instrument tym większa wartość, wiadomo.
Chybachciałeśpowiedzieć że imdalszy instrument tymwiększa wartość opóźnienia?




2. Odfiltrowywanie góry i dołu w miarę oddalania się instrumentu.


Góry jak najbardziej, ale dołu raczej nie (nie widzę uzasadnienia).




3. Coraz większy udział sygnału wet przy instrumentach na dalszych planach.


Jasne.




4. Kompresja wysyłek albo powrotów przy tych najdalszych instrumentach, żeby zredukować dynamikę pogłosu.

5. Czas pogłosu – im dalej źródło dźwięku tym RT dłuższy.



Nie widzę uzasadnienia dla obu środków, ale jeśli efekt słuchowy jest lepszy, to przyjmuję do wiadomości.



 

Efekty, które udaje mi się uzyskać są słyszalne, ale czuję, że można to zrobić lepiej. Jakie jeszcze parametry pogłosu zmieniają się wraz z odległością? Czy wczesne odbicia i rozpraszanie też można wykorzystać?...
jasne jak


Bliższe instrumenty - większe natężenie wczesnych odbić (w stosunku do pogłosowego "ogona"). Chyba każdy się z tym zgodzi.




Goddard
Posty: 208
Rejestracja: piątek 28 lip 2006, 00:00

Re: Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Post autor: Goddard » poniedziałek 23 wrz 2013, 09:56

...
1. Pre-delay. Im bliższy instrument tym większa wartość, wiadomo.
Chybachciałeśpowiedzieć że imdalszy instrument tymwiększa wartość opóźnienia?




 


Wydaje mi się, że jest dokładnie odwrotnie. Wyobraź sobie, że jesteś w wielkiej hali i ktoś krzyczy Ci do ucha. Najpierw usłyszysz krzyk, później oczywiście pierwsze odbicia, a dopiero po X milisekund usłyszysz dźwięk odbity od ścian, sufitu i innych powierzchni.


 


X to właśnie nasz pre-delay.


 


 


A teraz dajmy na to ktoś krzyknie stojąc daleko od Ciebie, tuż przy tylnej ścianie. Czas, po którym dźwięk dotrze do przeszkody (ściany) jest dużo krótszy niż w pierwszym przypadku.


 


Między dźwiękiem źródłowym a odbitym różnica czasowa będzie znacznie mniejsza. Dlatego tutaj pre-delay jest relatywnie krótszy.



2. Odfiltrowywanie góry i dołu w miarę oddalania się instrumentu.

Góry jak najbardziej, ale dołu raczej nie (nie widzę uzasadnienia).




 


Do eksperymentów zachęcił mnie nasz formowy kolega Mamiz i jego znakomity materiał o efekcie zbliżeniowym: http://nagrywamy.com/2012/08/17/korekcja-czesc-4/


 


 W skrócie chodzi o to, że jak nagrywamy instrument czy głos z bliska to ma on uwypuklone dolne pasmo, a przy nagrywaniu z odległości nie. No i pomyślałem sobie, że im dalej instrument, tym tego efektu zbliżeniowego mniej.



4. Kompresja wysyłek albo powrotów przy tych najdalszych instrumentach, żeby zredukować dynamikę pogłosu.

5. Czas pogłosu – im dalej źródło dźwięku tym RT dłuższy.


Nie widzę uzasadnienia dla obu środków, ale jeśli efekt słuchowy jest lepszy, to przyjmuję do wiadomości.


 


Co do pierwszego to też nie wiem jakie to ma uzasadnienie w fizyce. W każdym razie kiedy słucham instrumentu z dużej odległości różnice dynamiki między nutami wydają się mniejsza, dźwięk jest przyjemnie zaokrąglony, jakby „skompresowany” właśnie.


 


 


A co do ostatniego punktu to pewne potwierdzenie znalazłem u Everesta. „W większości pomieszczeń czas pogłosu zmienia się w zależności od miejsca” (F. Alton Everest, „Podręcznik akustyki”, wyd. Sonia Draga 2009, s. 177).



Bliższe instrumenty - większe natężenie wczesnych odbić (w stosunku do pogłosowego "ogona"). Chyba każdy się z tym zgodzi.




 


Faktycznie jak się nad tym zastanowić to ma to sens. A masz może jakieś źródło?


Bo tutaj np. znalazłem informację przeciwną: http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/reverb.htm


 


 


Cyt.: „The closer a sound source is to boundaries or large reflective objects within an acoustic, the stronger the early reflections become.”.



 


Awatar użytkownika
jarekz
Posty: 245
Rejestracja: niedziela 15 sty 2006, 00:00

Re: Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Post autor: jarekz » poniedziałek 23 wrz 2013, 12:27

 


Bliższe instrumenty - większe natężenie wczesnych odbić (w stosunku do pogłosowego "ogona"). Chyba każdy się z tym zgodzi.


Faktycznie jak się nad tym zastanowić to ma to sens. A masz może jakieś źródło?


Bo tutaj np. znalazłem informację przeciwną: http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/reverb.htm


 


Ciekawe, bo - jakby nie patrzeć – im bliżej źródło, tym krótszą drogę przebywają pierwsze odbicia. Ale... może niech się odezwą reżyserowie dźwięku i akustycy. Ja po raz ostatni siedziałem za gałami ponad 30 lat temu...




Zbynia
Posty: 7665
Rejestracja: sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Jak zmienia się pogłos w miarę oddalania się od źródła dźwięku?

Post autor: Zbynia » poniedziałek 23 wrz 2013, 13:41

Najlepiej sobie rozrysować na kartce - bliskie źródło nie oznacza szybkich pierwszych odbić - wszystko zależy od odległości od ścian i położenia zaówno insdtrumentu jak i słuchacza.Może się zdazyć że prędzej usłyszy się pierwsze odbicia niz samo źródło


ODPOWIEDZ