O formatach kompresji stratnej

Kruczki i sztuczki. Podziel się swoją wiedzą tajemną.
fallworm
Posty: 471
Rejestracja: środa 30 lip 2014, 00:00

Re: O formatach kompresji stratnej

Post autor: fallworm » środa 13 sty 2016, 14:27

...Clipping przed czy zamiast limitera? Domyślam się, że to zależy od utworu i celu brzmieniowego. Ale czy jest jakaś tendencja? Czy może to mieć znaczący wpływ na szczyty międzypróbkowe?...


Jeżeli dynamika całego miksu na to pozwala to ścinanie samych szczytów na transjentach narastania dźwięku werbla lub stopy, zamiast limitera jest ok, ludzki zmysł słuchu ma zbyt długi czas bezwładności (sam czas refrakcji to aż 3 ms) by móc wychwycić, że następuje przesterowanie.

"Czy może to mieć znaczący wpływ na szczyty międzypróbkowe?"

Właściwie, określenie "szczyty międzypróbkowe" to tak na prawdę skutek działań w domenie cyfrowej i jak na moje doświadczenie tyczy się bardziej przejścia z domeny cyfrowej na analogową (bezwładność układów cyfrowych w urządzeniach analogowych - krótkie czasy narastania dla ataków). Nie za bardzo mam doświadczenie z tym aspektem w trakcie kompresji plików do formatów stratnych, to dość ciekawe. Generalnie również nie spotkałem się, by klient życzył sobie aby przygotować mu plik na nośniku typu mp3
Ale - spotkałem się z sytuacją, że mp3 z wysterowaniem "do 0" na obwiedni przesterowuje kanał w interfejsie.

Jest to ciekawe. Gdzie szukać informacji o tego typu niuansach ?


Awatar użytkownika
JankoMuzykant
Posty: 497
Rejestracja: czwartek 14 mar 2002, 00:00
Kontakt:

Re: O formatach kompresji stratnej

Post autor: JankoMuzykant » środa 13 sty 2016, 18:07

Ale - spotkałem się z sytuacją, że mp3 z wysterowaniem "do 0" na obwiedni przesterowuje kanał w interfejsie.
Jest to ciekawe. Gdzie szukać informacji o tego typu niuansach ?
...
W kilku przykładach takie rzeczy mi się pojawiły. Lame np. na niektórych setach podnosi poziom o 0.5dB, w kilku innych przypadkach same piki wylatywały poza zero (obcinały się) albo następowała degradacja niskiego pasma w miejscach, w których było dużo zdarzeń dźwiękowych i pojawiało się coś w rodzaju lekkiego przesterowania, choć poziom wcale nie zbliżał się do zera.
W kompilacji jest impuls trwający dwie próbki, dobrze tam widać, co z nim robią poszczególne algorytmy kompresji.
Pozdrawia Adam (przypadkiadama.com)

Awatar użytkownika
Kubańczyk
Posty: 342
Rejestracja: piątek 08 cze 2007, 00:00

Re: O formatach kompresji stratnej

Post autor: Kubańczyk » czwartek 14 sty 2016, 11:14

Adam - dzięki, ciekawa lektura!

Lubię: klawisze, samplery, realizację, programowanie, DIY. Muzyka dub i okolice.

ODPOWIEDZ