Witam wszystkich.
Od razu mówię, że jestem beginner, więc proszę nie śmiać za dużo ::)))
Mam taką sprawę : w niektórych nagraniach akustyk tak ładnie brzmi spanoramowany, tak jakby grały (bo może i tak jest) 2 gitary, tylko się wzajemnie "omijają", z czego powstaje taka ładna przestrzeń.
Moje pytanko : czy polega to na umiejętnościach gitarzysty, żeby tak grał (raz L/, raz R), czy może jest do tego jakiś prosesor efektów, rozdzielający sygnał na 2 kanały.
Z góry dzięki za pomoc..!!
Niuniek
Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Ech, taki domowy muzyk, bo raczej nie mam czasu na zajmowanie się tym. Pozdrawiam wszystkich.
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Bardzo czesto gitara jest nagrywana dwa razy , wtedy na obu kanalach masz cos innego . Gitare mozna rejestrowac rowniez stereo , na dwa mikrofony .
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Jest kilka sposobów.
- w przypadku kiedy nagrasz monofoniczny ślad gitary akustuycznej jest kilka sposobów ustereofonicznienia go - z lepszym lub gorszym skutkiem. Jeden z lepszych to :
Musisz podzielić ślad na 4 strefy w pasmach. Skopiuj na na 4 slady ten sam fragment gitary. W każdym znich filtrem FTT wytnij odpowiednij zakres częstotliwiości. np:
1 ślad - od 0 khz - 600 hz
2 ślad - od 600 hz - 2 khz
3 ślad - od 2 khz - 5 khz
4 ślad - od 5 khz - 10 khz
5 ślad - daj monofoniczny oryginalny bez filtracji.Lekko zciszony.
Teraz:
1 ślad - panorama - 4 db w lewo
2 ślad - panorama - 4 db w prawo
3 ślad - panorama - 10 db w lewo
4 ślad - panorama - 10 db - w prawo
5 ślad - panorama zerowa
Teraz bardzo wazna sprawa. Mozesz slad 5 zostawić w pozycji identycznej jak reszta śladów (tylko w tedy powinienes go zciszyć okolo 8 dB ) daje to naturalny obraz syganlu ale trioszkę węższy obraz stereo.POLECAM RACZEJ TĘ METODE.
Lub:
5 ślad, przesun troche w prawo/lewo w fazie. Dosłownie troszeczke ale o mniejwięcej jeden przebieg sinosuidalnopodobnego przebiegu. Wtedy zciszasz okolo 4-6 dB. Daje troszkę szerszy obraz stereo ale w trybie mono zmienia sie lekko charakter brzmienia (lekki chorus)
Ta metoda działa naprawde dobrze i ślad nabiera rzycia, jak dobrze zorobisz to co napisalem powinno brzmieć bardzo dobrze i sluchacz bedzie mial wrazenie ze gitara nagrywna jest z kilku mirofonów.Takie pseudo stereo dobrej jakosci.
- aby uniknąć tego typu zabiegów pzy nagrywniu gitary akustycznej i elektrycznej stosuje się przynajmniej 2 mikrofony. Daje to pełny obraz stereo. Niektorzy stosują nawet po kilka mikrofonów z celu lepszej regulacji panoramy i brzmienia.
- Kiedy na przyklad nie mamy mozliwości nagrywania 2 mikrofonów jednoczesnie pozostaje nagranie gitary dwukrotnie, czyli zdublowanie jej - potem rozstawienie dwuch podobnych sladów w panoramie po przeciwnych stronach.
Jesli jednak masz juz nagraną gitare w mono - zastosuj metode ktora powyze j opisalem. To dziala. Oczywiscie zeby zrtedukowac ilosc sladów zgraj w rezultacie te 5 sladow jako jeden stereo.
Pozdrawiam.
- w przypadku kiedy nagrasz monofoniczny ślad gitary akustuycznej jest kilka sposobów ustereofonicznienia go - z lepszym lub gorszym skutkiem. Jeden z lepszych to :
Musisz podzielić ślad na 4 strefy w pasmach. Skopiuj na na 4 slady ten sam fragment gitary. W każdym znich filtrem FTT wytnij odpowiednij zakres częstotliwiości. np:
1 ślad - od 0 khz - 600 hz
2 ślad - od 600 hz - 2 khz
3 ślad - od 2 khz - 5 khz
4 ślad - od 5 khz - 10 khz
5 ślad - daj monofoniczny oryginalny bez filtracji.Lekko zciszony.
Teraz:
1 ślad - panorama - 4 db w lewo
2 ślad - panorama - 4 db w prawo
3 ślad - panorama - 10 db w lewo
4 ślad - panorama - 10 db - w prawo
5 ślad - panorama zerowa
Teraz bardzo wazna sprawa. Mozesz slad 5 zostawić w pozycji identycznej jak reszta śladów (tylko w tedy powinienes go zciszyć okolo 8 dB ) daje to naturalny obraz syganlu ale trioszkę węższy obraz stereo.POLECAM RACZEJ TĘ METODE.
Lub:
5 ślad, przesun troche w prawo/lewo w fazie. Dosłownie troszeczke ale o mniejwięcej jeden przebieg sinosuidalnopodobnego przebiegu. Wtedy zciszasz okolo 4-6 dB. Daje troszkę szerszy obraz stereo ale w trybie mono zmienia sie lekko charakter brzmienia (lekki chorus)
Ta metoda działa naprawde dobrze i ślad nabiera rzycia, jak dobrze zorobisz to co napisalem powinno brzmieć bardzo dobrze i sluchacz bedzie mial wrazenie ze gitara nagrywna jest z kilku mirofonów.Takie pseudo stereo dobrej jakosci.
- aby uniknąć tego typu zabiegów pzy nagrywniu gitary akustycznej i elektrycznej stosuje się przynajmniej 2 mikrofony. Daje to pełny obraz stereo. Niektorzy stosują nawet po kilka mikrofonów z celu lepszej regulacji panoramy i brzmienia.
- Kiedy na przyklad nie mamy mozliwości nagrywania 2 mikrofonów jednoczesnie pozostaje nagranie gitary dwukrotnie, czyli zdublowanie jej - potem rozstawienie dwuch podobnych sladów w panoramie po przeciwnych stronach.
Jesli jednak masz juz nagraną gitare w mono - zastosuj metode ktora powyze j opisalem. To dziala. Oczywiscie zeby zrtedukowac ilosc sladów zgraj w rezultacie te 5 sladow jako jeden stereo.
Pozdrawiam.
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Dodam jeszcze że mozesz oczywiscie pociachac ślad na dowolną ilość pasm. Dobrze jakby byla to parzysta ilość. Wtedy zyskujesz dużą możliwosc manipulacji panoramą. Ale zakladając te 4 to minimum.
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Acha, taki ustereofoniczniony sampel mozna swobodnie kontrolowac za pomocą np. S1-Imager z pakietu WAWES.
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
...A dla leniwców są wtyczki. Wypróbuj np. to: http://www.kvr-vst.com/get/865.html
można uzyskać efekt mniej więcej taki jak piszesz, a plugin jest za darmo.
można uzyskać efekt mniej więcej taki jak piszesz, a plugin jest za darmo.
Eeeee-ooooo-eeeee-ooooo!
Re: Procesor stereo(?) do gitary akustycznej
Wtyczka w stereo odluchujac na sluchawkach wbrzmi rewelacyjnie, problem zaczyna sie w momecie odsluchu z glosników lub calkiem w mono. Program bazuje mocno na przesunięciu fazy a to juz niebezpieczna zabawa gdy chodzi o dobre brzmienie w mono. Chyba ze cos nie dokonca posprawdzalem. Ale dla leniwców super zabawka.