Wokal a stereo

Kruczki i sztuczki. Podziel się swoją wiedzą tajemną.
kozik932
Posty: 56
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: kozik932 » czwartek 27 lis 2014, 17:53

......Dla precyzyjnej oceny sytuacji na tracku zapnij wtyczkę VST, w której można wysolować MID/SIDE ...

Nagranie jest niemal monofoniczne, wokal jest mono, po bokach są tylko dośpiewki. Przestrzeń tworzy odpowiednie pasmo wokalu (dolny środek) odpowienia kompresja, rytmika. Podklad muzyczny też pomaga. ...


 Sory za moją niewielką wiedzę w realizacji dźwięku, chociaż staram się. Możesz wytłumaczyć to trochę prościej? Nie rozumiem trochę jak pasmo wpływa na tą przestrzeń i jak mogę takie pasmo "wyciągnąć". Kompresorem szczerze mówiąc operuję według tego, co znalazłem w internecie + na słuch, bo sam z siebie nie umiałbym go odpowiednio ustawić... :/ Wie ktoś jakimi sposobami mogę z monofonii wyciągnąć coś w ten deseń?


Awatar użytkownika
Arkana_Flow
Posty: 178
Rejestracja: wtorek 28 paź 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: Arkana_Flow » czwartek 27 lis 2014, 21:28

<i><span style="color: #606060;">...<br><span><span style="color: #606060;"><em>Moje nagrania brzmią dość płytko i "wąsko", a zadowalający efekt mam dopiero na podwójnej ścieżce.


Kompresorem szczerze mówiąc operuję według tego, co znalazłem w internecie + na słuch, bo sam z siebie nie umiałbym go odpowiednio ustawić... :/
...
 </em></span></span>...</span></i><span style="color: #000000;"> <br></span>




To dobrze, że na słuch operujesz hehe xD to proste, chociaż trzeba nad tym troszkę posiedzieć ;)


Threshold to próg po którego przekroczeniu kompresor zaczyna działać, czyli ściszać wszystko co jest głośniejsze. Słuchasz, analizujesz na fali dźwięku jakie to poziomy i ustawiasz.. Za to w jakiej proporcji to będzie ściszane odpowiada Ratio, czyli odpowiada na chłopski rozum za to jak bardzo zadziała kompresor.. na chłopski rozum.. Jak chcesz, żeby było bardziej 'muzycznie' to ustawiasz soft knee, jeśli nie to możesz ustawić hard knee.. i wtedy kompresor będzie od razu wchodził do działania.


Atak i powrót to zależy co kompresujesz.. Rób na słuch. Weź pare taktów samej stopy, ustaw w miarę szybki atak i pobaw się powrotem i zobaczysz o co chodzi.. Jak może złe ustawienie wpłynąć na następne uderzenia.. Poczaisz to po kilkunastu minutach zabawy..


Mówisz, że twoje mixy są płytkie, ja sam jestem strasznym cieniasem, jeśli chodzi o miksy, ale skoro już pokusiłeś się o to, żeby poczytać o kompresji to powinieneś poczytać o 'sidechain compression'.


Bardzo prosto tłumacząc to w tego rodzaju kompresji chodzi o to, że kompresja działa np. na stopie i basie, i tworzysz pewien łańcuch między nimi, który pozwoli na to, że np. jak wybije stopa, to bas wtedy trochę się sciszy, przez co nie będzie zamulenia na niskich częstotliwościach..  Na większości rzeczy ją możesz stosować. Jak zastosujesz dobrze tą kompresje, to twoje nagrania będą bardziej 'muzyczne', będą miały ten 'groove'. Mówiąc najprościej jak się da po dobrym użyciu na odpowiednich śladach side-chain kompresora, z płytkiego kawałka, może narodzić się numer do którego sama głowa Ci się będzie kiwać automatycznie ;)


Postudiuj to! Warto!


PS. taki mały tips: W Abletonie najłatwiej jest użyc tej side-chain compression, w innych DAW też da radę oczywiście, ale jest trochę więcej zabawy ;) Więc możesz się zacząć uczyć od Abletona, jeśli go masz.


Pozdro



Muzyką zajmuję się od 2003 roku. Zaczynałem jako raper. Obecnie wchodzę w świat producenski. Pracuję z samplami (głównie na Akai MPC) jak i z żywymi instrumentami. Studiuję produkcję muzyczną na uczelni w Edynburgu, Szkocji.

kozik932
Posty: 56
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: kozik932 » piątek 28 lis 2014, 00:41

Wielkie dzięki za proste wytłumaczenie kompresora! :)
Akurat moje warunki i znajomości złożyły się tak, że przeważnie mam tylko dostęp do gotowego podkładu w .wav, do którego dogrywam wokal, przez co wiem, że nie będę miał studyjnych jakości, ale robię co mogę nawet w tych warunkach ;) Więc tak na prawdę moja praca, to nagrać się, złożyć to do kupy, ogarnąć wstępnie, pozapinać wtyczki VST na ścieżki wokalne i potem ewentualnie na sumę, kontrolując cały czas poziomy głośności. Wiem, że robi tak wiele osób w internecie i niektórym te wokale wychodzą na prawdę takie, o jakich napisałem wcześniej. Oczywiście w takich sprawach nagle nie ma z nikim kontaktu i muszę szukać na własną rękę i tak wylądowałem tutaj :) Zdaję sobie sprawę, że została mi tylko praca nad samym wokalem i miksu całości nie zrobię tak, jak powinien być zrobiony, ale chcę wiedzieć co i jak mogę zrobić, żeby to wyszło :)


kozik932
Posty: 56
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: kozik932 » piątek 28 lis 2014, 11:42

Ogólnie tak na prawdę chyba w każdym studiu "prawdziwym" jest ten efekt i u wielu homerecording'owców... Więc na pewno jest to wykonalne.


laser777
Posty: 370
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: laser777 » piątek 28 lis 2014, 12:56

...Ogólnie tak na prawdę chyba w każdym studiu "prawdziwym" jest ten efekt i u wielu homerecording'owców... Więc na pewno jest to wykonalne....

Jak chcesz to możesz też poszukać kompresora z dwoma pokrętłami np gain i relese
Taki jest np w wtyczce NI Guitar rig której demo możesz sobie pobrać ze strony Native instrument, z resztą jest tam więcej ciekawych efektów...
A rok temu na święta było można pobrać ze strony NI lepszy kompresor z dwoma potencjometrami ale teraz już za darmo go nie dostaniesz.
Na takim ręcznie sterowanym kompresorze musisz po ćwiczyć bo nie trudno coś zepsuć
Ja np zanim opanowałem popsułem nie jeden miks.Ale sporo taki kompresor może dać więc warto się tego uczyć
A z samym wokalem możesz się bawić i nie musisz się trzymać żadnych wzorców.Po prostu wymyślasz i robisz
Z wokalem jest zawsze najwięcej zabawy o ile ktoś go z delayem nie nagrał

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: DJOZD » sobota 29 lis 2014, 09:58

W nagraniu jest jeszcze pogłos na wokalu, ale to napewno słyszysz. Pokaż próbkę twojego nagrania to będzie od razu wiadomo co robisz źle, i tyle.

kozik932
Posty: 56
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: kozik932 » sobota 29 lis 2014, 11:38

...W nagraniu jest jeszcze pogłos na wokalu, ale to napewno słyszysz. Pokaż próbkę twojego nagrania to będzie od razu wiadomo co robisz źle, i tyle. ... 

To, co teraz "puszczam w net" nagrywam na 2 ścieżkach.
Sprzed roku: https://www.youtube.com/watch?v=WfI7W5tX9Mw


Sprzed 2 tygodni: https://www.youtube.com/watch?v=t614rYxrLqk


Pojedynczego wokalu nie mam, ale postaram się jakąkolwiek próbkę samego "gadania" zrobić na dniach, jeśli będzie potrzeba.


Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: DJOZD » sobota 29 lis 2014, 12:09

U ciebie pokutuje (nagranie drugie) brak prezencji całego nagrania. Wokal powinien być jasny, wyraźny (korekcja góry [ok10khz] pasywnym korektorem typu pultec + deeser), lekki reverb niemal niesłysalny. Podkład muzyczny potęguje złe wrażenie, jest płaski, matowy i przesteruje na refrenie. Słowem leży u ciebie mix. Musisz popracować nad umiejenościami korekcji i kompresją. A w podkładzie przedewszystkim z balansowaniem perkusji bo się gniecie nie dając kopa nagraniu.
Także to czego szukasz to nie efekt, ani preset-gotowiec, tylko szereg zabiegów mikserskich które dają całościowy efekt. Niestety nie ma mowy o gotowych rozwiązaniach.

kozik932
Posty: 56
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 00:00

Re: Wokal a stereo

Post autor: kozik932 » sobota 29 lis 2014, 13:01

...U ciebie pokutuje (nagranie drugie) brak prezencji całego nagrania. Wokal powinien być jasny, wyraźny (korekcja góry [ok10khz] pasywnym korektorem typu pultec + deeser), lekki reverb niemal niesłysalny. Podkład muzyczny potęguje złe wrażenie, jest płaski, matowy i przesteruje na refrenie. Słowem leży u ciebie mix. Musisz popracować nad umiejenościami korekcji i kompresją. A w podkładzie przedewszystkim z balansowaniem perkusji bo się gniecie nie dając kopa nagraniu.
Także to czego szukasz to nie efekt, ani preset-gotowiec, tylko szereg zabiegów mikserskich które dają całościowy efekt. Niestety nie ma mowy o gotowych rozwiązaniach. ...
 


Tak jak pisałem wcześniej - niestety mam gotowe podkłady i nie dam rady w nie za mocno ingerować :/ Wiem, że miks leży, ale na prawdę staram się jak mogę, żeby wychodziło jak najlepiej. Tak więc mając gotowy podkład  i nagrany wokal, nie wiem co mogę zrobić, żeby to było na prawdę dobrze. Największą przeszkodą jest to, że nie mogę na żywo zobaczyć tego, jak to się prawidłowo robi, a to co mam to metoda prób i błędów oraz tutoriale z internetu... Już długo studiowałem temat miksu, a jednak podsumowując niemal nic mi to nie dało. :/


ODPOWIEDZ