Witam
Jestem tu nowym uzytkownikiem i przy okazji pierwszego postu chce wszystkich serdecznie przywitac.
A teraz do rzeczy...
Na pewne pytania potrafie odpowiedziec sobie sam ale sa takie, ktore musze skonfrontowac z fachowcami aby nie zyc w bledzie lub nieswiadomosci
1. Co ma wplyw iz jeden glosnik np http://monacor.pl/catalogue
Ma 600Watt RMS i tylko 1200Watt MAX???
A inny majacy 500Watt RMS ma az 2000Watt MAX???
http://monacor.pl/catalogue
Przy tym samym SPL z 1m
Czy wplyw ma Qts wyzszy czyli glosnik lepiej pracujacy w obudowie zamknietej?
Czy wplyw ma Fs wyzszy czyli mniejsze zapotrzebowanie pradowe glosnika i dlatego koncowka mocy clipnie tyle wattow?
Prosze mi to wytlumaczyc
2. Jak wyglada sprawa z "kuflowaniem" zestawianiem ze soba subbasow w obudowie bass reflex? Czy sa jakies ograniczenia co do ilosci sztuk? Kiedy to traci juz sens?
Pytam poniewaz slyszalem ( a chce wiedziec z autopsji ), ze nie wszystkie produkty mozna zestawiac w nieograniczonej ilosci ze soba. Jak to np wyliczyc? Jakis producent pisze o tym?
3. Nie chce rozpetac kolejnej "wojny firmowej" na tym forum ale chce sie dowiedziec co sadzicie o produktach firmy Celestion?
4. Czy lepiej pchac sie w np 18 calowy glosnik 800Wattowy, czy lepiej w dwa 15 calowe po 400Watt kazdy?
Pytam o subbass w obudowie bass reflex. Gdzie jest granica oplacalnosci nie tylko finansowej?
Mysle, ze tyle na poczatek wystarczy pytan ;)
Czekam na fachowe odpowiedzi.
Kilka ważnych pytań
- AlfonsoRodeo
- Posty: 757
- Rejestracja: poniedziałek 28 lut 2005, 00:00
Re: Kilka ważnych pytań
ad.1
Wydaje mi sie, ze wkradl sie pewien blad, poniewaz:
-moc muzyczna, to znamionowa moc ciagla x 2 (tj, glosnik wysterowywany jest materialem muzycznym, gdzie sygnal nie jest staly, lecz posiada duza amplitude [o rozpietosci 6dB: -3dBprzy sygnale najcichszym do +3dB przy sygnale najglosniejszym.)
-moc peak to znamionowa moc ciagla glosnika x 4, tj moc jaka cewka glosnika jest w stanie przyjac w jakims tam ulamku sekundy. Generalnie ma to zwiazek ze zdolnoscia glosnika do otwarzania transjentow, tj. tych drobnych szczegolow w postaci peak'ow itp. Jednakze zalezne jest to w glownej mierze od masy ukladu drgajacego oraz sily calego motoru (BL factor)
ad.2
zestawianie ze soba zestawow Bass-reflex praktycznie nie ma ograniczen. Wszystko zalezy od tego co chcemy uzyskac. dla rownego pokryci danego audytorium stosuje sie wiele ukladow kolumn B-R, np. w kwadratowy blok, "L", horyzontalna linia itp.
Sa i tacy producenci, ktorzy rekomenduja zestawiania 1 z 3 kolumn basowych glosnikiem do tylu (zestaw jest procesorowany elektornicznie) w celu uzyskania mniejszego natezenia dzwieku za kolumnami, a zwiekszenia natezenia przed kolumnami (patrz D&B Audiotechnik), sa i kolumny, ktore fabrzynie maja z tylu glosniki masowe dodatkowo (MEYERSOUND M3D Sub).
Zestawianie ze soba jednakowych zestawow basowych powoduje obnizenie dolnej czestotliwosci granicznej zestawu (punktu -3dB).
Pojedynczy zestaw LF (subwoofer B-R) praktycznie jest bezkierunkowy, dopiero dodawaniem kolejnych takich zestawow mozemy ksztaltowac charakterystyke kierunkowa.
ad.3
Nie uznaje Celestion jako producenta dobrych glosnikow basowych.
ad.4
Zalezy jakie 18"/800W i jakie 2x 15"/400W. Z atury, glosniki 18-calowe sa w stanie wygenerowac nizsza dolna granice od mniejszego glosnika, jednakze nie jest to regula.wazna rzecza jest efektynowsc glosnika przy 1W@1m.
Wcale nie bedzie glosniejszym zestaw skladajacy sie z 2 szt 15" o skutecznosci 94dB/1W@1m i mocy 400W od zestawu 18" o skutecznosci 97dB/1W@1m i mocy 800W.
Dla kogos, kto dysponuje mniejszym budzetem, opcja tansza i wygodniejsza sa zestawy na 15" (glosniki z reguly tansze sa o 15-20% od 18-calowych odpowiednikow). Mozna miec ich wiecej, sa lzejsze i mniejsze, taniej sie je nosi i transportuje.
[addsig]
Wydaje mi sie, ze wkradl sie pewien blad, poniewaz:
-moc muzyczna, to znamionowa moc ciagla x 2 (tj, glosnik wysterowywany jest materialem muzycznym, gdzie sygnal nie jest staly, lecz posiada duza amplitude [o rozpietosci 6dB: -3dBprzy sygnale najcichszym do +3dB przy sygnale najglosniejszym.)
-moc peak to znamionowa moc ciagla glosnika x 4, tj moc jaka cewka glosnika jest w stanie przyjac w jakims tam ulamku sekundy. Generalnie ma to zwiazek ze zdolnoscia glosnika do otwarzania transjentow, tj. tych drobnych szczegolow w postaci peak'ow itp. Jednakze zalezne jest to w glownej mierze od masy ukladu drgajacego oraz sily calego motoru (BL factor)
ad.2
zestawianie ze soba zestawow Bass-reflex praktycznie nie ma ograniczen. Wszystko zalezy od tego co chcemy uzyskac. dla rownego pokryci danego audytorium stosuje sie wiele ukladow kolumn B-R, np. w kwadratowy blok, "L", horyzontalna linia itp.
Sa i tacy producenci, ktorzy rekomenduja zestawiania 1 z 3 kolumn basowych glosnikiem do tylu (zestaw jest procesorowany elektornicznie) w celu uzyskania mniejszego natezenia dzwieku za kolumnami, a zwiekszenia natezenia przed kolumnami (patrz D&B Audiotechnik), sa i kolumny, ktore fabrzynie maja z tylu glosniki masowe dodatkowo (MEYERSOUND M3D Sub).
Zestawianie ze soba jednakowych zestawow basowych powoduje obnizenie dolnej czestotliwosci granicznej zestawu (punktu -3dB).
Pojedynczy zestaw LF (subwoofer B-R) praktycznie jest bezkierunkowy, dopiero dodawaniem kolejnych takich zestawow mozemy ksztaltowac charakterystyke kierunkowa.
ad.3
Nie uznaje Celestion jako producenta dobrych glosnikow basowych.
ad.4
Zalezy jakie 18"/800W i jakie 2x 15"/400W. Z atury, glosniki 18-calowe sa w stanie wygenerowac nizsza dolna granice od mniejszego glosnika, jednakze nie jest to regula.wazna rzecza jest efektynowsc glosnika przy 1W@1m.
Wcale nie bedzie glosniejszym zestaw skladajacy sie z 2 szt 15" o skutecznosci 94dB/1W@1m i mocy 400W od zestawu 18" o skutecznosci 97dB/1W@1m i mocy 800W.
Dla kogos, kto dysponuje mniejszym budzetem, opcja tansza i wygodniejsza sa zestawy na 15" (glosniki z reguly tansze sa o 15-20% od 18-calowych odpowiednikow). Mozna miec ich wiecej, sa lzejsze i mniejsze, taniej sie je nosi i transportuje.
[addsig]
Re: Kilka ważnych pytań
W takim razie
ad1)
Czyli w tym drugim glosniku jest blad (najprawdopodobnie) podano moc w peak'u w miejsce rubryki "moc muzyczna"
No to uspokoilo mnie troche bo przez chwile pomyslalem, ze nagle powstalo cos nowego czego nie moge zrozumiec ;)
ad2)
Czyli znow ludzie pierdoly gadaja dla przykladu o Mackie serii SWA aktywnej, ze wiecej niz 4 sztuki na strone nie ma co stawiac bo opozniaja sie z fazowoscia
Calkiem nie dawno widzialem "gdzies" takie doly z bardzo ladnie profilawanym B-R po owalu, paczka ogromna ale ladna i mile brzmiaca
Co do kierunkowosci to wiadomo, ze mowisz o plenerze
W domu zapewne jedna malutka kosta od "kina domowego" mozna sobie pokierowac falami ;)
ad3)
hmmmmmm, szkoda bo sa tanie i parametry wypisuja pozytywne (procz sporadycznych bledow ;) )
ad4)
Na estradzie to chyba nie walczy sie o czestotliwosc np 20Hz z poziomem 100dB, patrzac po EQ to taka graniczna czestotliwoscia jest jakies 63Hz. Bo generalnie po co tracic moc wzmacniaczy na poruszajace sie membrany glosnikow ponizej tych np 60Hz bo i tak 90% obecnych ludzi nie slyszy juz tego
Ach te dB wszedzie obecne ;)
Powinnismy juz chyba dawno wszyscy przejsc na okreslanie w dB a nie w Wattach mocy, jako ten wlasciwy wyznacznik doznan akustycznych
" zamawiam 5KW na strone" lub "zamawiam 102dB na strone" i nie wazne ile wattow tam postawisz ;)
pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz
ad1)
Czyli w tym drugim glosniku jest blad (najprawdopodobnie) podano moc w peak'u w miejsce rubryki "moc muzyczna"
No to uspokoilo mnie troche bo przez chwile pomyslalem, ze nagle powstalo cos nowego czego nie moge zrozumiec ;)
ad2)
Czyli znow ludzie pierdoly gadaja dla przykladu o Mackie serii SWA aktywnej, ze wiecej niz 4 sztuki na strone nie ma co stawiac bo opozniaja sie z fazowoscia
Calkiem nie dawno widzialem "gdzies" takie doly z bardzo ladnie profilawanym B-R po owalu, paczka ogromna ale ladna i mile brzmiaca
Co do kierunkowosci to wiadomo, ze mowisz o plenerze
W domu zapewne jedna malutka kosta od "kina domowego" mozna sobie pokierowac falami ;)
ad3)
hmmmmmm, szkoda bo sa tanie i parametry wypisuja pozytywne (procz sporadycznych bledow ;) )
ad4)
Na estradzie to chyba nie walczy sie o czestotliwosc np 20Hz z poziomem 100dB, patrzac po EQ to taka graniczna czestotliwoscia jest jakies 63Hz. Bo generalnie po co tracic moc wzmacniaczy na poruszajace sie membrany glosnikow ponizej tych np 60Hz bo i tak 90% obecnych ludzi nie slyszy juz tego
Ach te dB wszedzie obecne ;)
Powinnismy juz chyba dawno wszyscy przejsc na okreslanie w dB a nie w Wattach mocy, jako ten wlasciwy wyznacznik doznan akustycznych
" zamawiam 5KW na strone" lub "zamawiam 102dB na strone" i nie wazne ile wattow tam postawisz ;)
pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz