Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Tu zajmujemy się sprawami tyczącymi się urządzeń stosowanych przy nagłośnieniach imprez.
Zbynia
Posty: 7665
Rejestracja: sobota 09 paź 2004, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: Zbynia » sobota 07 paź 2006, 02:05

i dla pewnosci......pozatym zawsze jeden kanal dodatkowo z ktorego mozna braki wyciagnac.......

Awatar użytkownika
oduck
Posty: 997
Rejestracja: wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: oduck » sobota 07 paź 2006, 10:26


no ale dopiero wtedy niezle niezgodnosci fazowe moga powstac przeciez!


ja zawsze nagran tego typu dokonywalem parami mikrofonow (2,3,4..).
moim zdaniem jest wtedy wieksza kontrola nad obrazem stereo, a niekompatybilnosci z mono nie stwierdzilem nigdy (chociaz powoli juz przestaje sie przejmowac tym, inne czasy nastapily juz dawno w sumie)
lokalizacja to wypadkowa odleglosci miedzy mikrofonami i odleglosci od zrodla, kat nachylenia tez ma wielki wplyw, ale juz bardziej na barwe.
aha, polecam zakup regulowalnej poprzeczki mikrofonowej - wygoda, oszczednosc statywow a wiec i miejsca, a poza tym lepiej sie panuje nad mikrofonami w kwestii precyzji

a ogolnie to poruszyliscie temat szeroki jak ocean :) moja profesorka kiedys powiedziala: jak wrzucisz kamien do basenu, to jestes w miare w stanie przewidziec jak kregi beda sie rozchodzic do momentu, kiedy uderza w brzeg. a potem to juz sie dzieja rzeczy niesamowicie skomplikowane. a w dzwieku jest jeszcze jeden wymiar wiecej..
fan dobrego brzmienia ;)

wuwaldi
Posty: 218
Rejestracja: środa 09 lis 2005, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: wuwaldi » sobota 07 paź 2006, 17:12

......pytam z ciekawosci: po co ten kanal centralny?...
**********************
Kanał centarlny jest po to zeby m.in ustabilizować obraz dzwieku zarówno w odsluchu mono jak i stereo, zachowując jednoczesnie szeroką bazę stereo i przestrzeń. Jest niemozliwe w przypadku zwyklego AB.
...
**********************
To jest zaprzeczenie stereofonii. Nie można zachować szerokiej bazy jeżeli do pary AB doda się mikrofon mono, chyba że jego poziom będzie dużo mniejszy niż pary AB.
Natomiast słuchając mono, sygnały AB zmniejszą swój poziom, a zostanie wybity kanał centralny.
Chyba,że o to chodzi.
reżyser dźwięku, rencista

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty: 1732
Rejestracja: czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: szkudlik » sobota 07 paź 2006, 19:39

.........pytam z ciekawosci: po co ten kanal centralny?...
**********************
Kanał centarlny jest po to zeby m.in ustabilizować obraz dzwieku zarówno w odsluchu mono jak i stereo, zachowując jednoczesnie szeroką bazę stereo i przestrzeń. Jest niemozliwe w przypadku zwyklego AB.
...
**********************
To jest zaprzeczenie stereofonii. Nie można zachować szerokiej bazy jeżeli do pary AB doda się mikrofon mono, chyba że jego poziom będzie dużo mniejszy niż pary AB.
**********************

Oczywiscie ze poziom środka jest niższy niż boków. Orobinka środka likwiduje największą wadę AB - wrażenie dziury w środku oraz kiepską kompatybilność z MONO.

[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
oduck
Posty: 997
Rejestracja: wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: oduck » sobota 07 paź 2006, 21:06

no ale jesli jest dziura w srodku to oznacza to ze jest lze ustawienie mikrofonow i trzeba to skorygowac, to nei jest zadna wada systemu AB!

pierwsze slysze
fan dobrego brzmienia ;)

Awatar użytkownika
oduck
Posty: 997
Rejestracja: wtorek 15 lip 2003, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: oduck » sobota 07 paź 2006, 21:08

a poza tym ja nie rozumiem, czemu "kompatybilnosc z mono" jest na lamach i wsrod czytelnikow EiS tak wysoko ustawiona na liscie priorytetow w nagraniu?
fan dobrego brzmienia ;)

wuwaldi
Posty: 218
Rejestracja: środa 09 lis 2005, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: wuwaldi » sobota 07 paź 2006, 22:00

...a poza tym ja nie rozumiem, czemu "kompatybilnosc z mono" jest na lamach i wsrod czytelnikow EiS tak wysoko ustawiona na liscie priorytetow w nagraniu? ...
**********************
Można nie zważać na wymienność z mono. Ale potem nie należy się dziwić, że w urządzeniach monofonicznych wychodzi karykatura.
reżyser dźwięku, rencista

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: DJOZD » sobota 07 paź 2006, 22:14

Oczywiscie ze poziom środka jest niższy niż boków. Orobinka środka likwiduje największą wadę AB - wrażenie dziury w środku oraz kiepską kompatybilność z MONO.
*****************************************
Tak, wpraktyce tak to mniejwiecej wygląda.



a poza tym ja nie rozumiem, czemu "kompatybilnosc z mono" jest na lamach i wsrod czytelnikow EiS tak wysoko ustawiona na liscie priorytetow w nagraniu?
******************************************
Z odsluchem mono, jak sie okazuje, kazdy ma wicej wspolnego niż mu sie wydaje. Radio - czesto odsluchujemy w mono ze wgledu na salby odbior.
Telewizja - rowniez mnustwo odbiornikow posiada tylko system mono, jak rowniez VHS itp. Odsluch kaseciaka lub CD Kajtka - w pewnej odleglosci tak czy inaczej nastepuje pewne sumowanie kanałów w drodze do nas, i kiedy są powazne niezgodnosci fazowe nastepuja z niekształcenia, smarzenie lub inne dziwne efekty. Przypadek EMPIK - jeden glosnik gra na jenym pietrze, drugi na drugim - co slyszy człek na pierwszym? Magde i Jasie, a człek na drugim słyszy bardziej Zosie i Sosie (hehe, kto puszcza chory w EMPIKU?:lol: ) - Warto pilnowac by nagrania brzmialo wmiare równo i dobrze zarówno tylko w lewym jak i wprawym kanale. Mozna by przykladów mnozyc i mnozyc. Nie kazdy slucha wszytskiego w sluchawkach

Awatar użytkownika
szkudlik
Posty: 1732
Rejestracja: czwartek 26 lut 2004, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: szkudlik » niedziela 08 paź 2006, 10:41

Przypadek EMPIK - jeden glosnik gra na jenym pietrze, drugi na drugim - co slyszy człek na pierwszym? Magde i Jasie, a człek na drugim słyszy bardziej Zosie i Sosie (hehe, kto puszcza chory w EMPIKU?:lol: )
**********************

Akurat AB jest systemem fazowym - dwa mikrofony dookólne rostawione w odległości kilku metrów od siebie.
Więc (przynajmniej w jego załżenaich teoretycznych) z obu głośników lecą wszystkie głosy (czyli od Magdy do Sosi ) w takich samych proporcjach, ale z rożnymi fazami. Oznacza to że prawidłową monofonizacją AB jest wybór jednego z kanałów a w żadnym wypadku ich suma. Niestety w praktyce monofonizacja w zasadzie zawsze polega na sumie...

Drugi problem AB to fakt, że człowiek określa kieunkowość dźwięku nie tylo fazowo ale też natężeniowo. Powoduje to pewne nienaturalności w odbiorze nagrań w AB. Zakłocenie "czystej idei" AB przez wstawienie czegoś w środek w pewnym stopniu to likwiduje.

AB nie jest jedyny, jego przeciwieństwem jest czysto natężeniowy system XY (dwie kardioidy w idealnie tym samym punkcie, często we wspólnej obudowie, patrzące w różne strony). Po środku jest masa opracowań typu ORTF (fazowo-natężeniowy, dwie kardioidy w odległości kilkunastu cm) oraz pomysłów typu przegroda pomiędzy mikrofonami. No i nie można zapomnieć o systemie MS (dwa mikrofony w tym samym miejscu, jeden kardioida drugi ósemka)

A, jest jeszcze trzecia metoda określania przestrzeni: aktywna lokalizacja źródła przez mimowolne ruchy głowy; w świecie zwierząt jest to znacznie bardziej widoczne przez ruchy małżowin usznych. Całe szczęście ma ona małe znaczenie u człowieka, ale jednak jest i właśnie dlatego mamy nagrania 5.1 itd.

Ale przypuszczam że autorowi nie chodzi o AB, jak mówiłem do tego potrzebne są sitka dookólne, a on che je wykorzystywać też do innych celów (ptaszki...). Myślę że do tego nic uniwersalnego się nie znajdzie. Do chórów najlepiej pasują pojemnościowe paluszki albo wielkomembranowce, do ptaszków niezastąpione są hiperkierunkowe shotguny...

Proponuję wziąc coś ze zmienną charkterystyką kierunkową co pozwoli na przexperymentowanie kilku systemów. Jeżeli do dyspozycji jest tylko DAT to niestety trzeba się ograniczyc do 2 mikrofonów, użycie czegokolwiek więcej i mix na miejscu (gdzie odsłuch siłą rzeczy ograniczy się do słychawek) nic nie poprawi (tego śrdokowego w AB na przykład trzeba dawać ostrożnie, czasami nawet obcinac mu pasmo itd.). W sumie: moja propozycja to dwa wielkomembranowce + podwójny preamp i to do DAT. Do ptaszków osobno dokpuić shotguna.

[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?

Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Rejestracja chóru kościelnego - DAT + 2 mikrofony

Post autor: DJOZD » niedziela 08 paź 2006, 10:57

Tak , szkudlik ma racje. Mnie chodzilo raczej o pokazanie na przykladzie (niekoniecznie chciałem nawiązac do techniki AB), jak wazne jest to by nagrania byly ztrybem mono kompatybilne. Mono bylo, jest i bedzie, jak nie w takiej formie to w takiej - rozwoj techniki nie i tredow nie ma nic do tego. Kto lekcewazy wage tej kwestii, moze niejednokrotnie sie na tym przejechac.

ODPOWIEDZ