Jakie wybrać - mogą być nieparowane tylko dwa osobno kupione (wielko czy małomembranowe).
Koledzy -wiem ze temat nieśmiertelny ale troche mineło czasu od poprzednich wątków.
Mam ścisłe (jak zwykle u mnie) dane wejściowe:
1. nagranie czego - mała orkiestra, chór, zespoły kameralne - generalnie smyczki i(lub) chór
2. gdzie - sale średnie 10m x 20m
3. Jaka technika -chyba to sie nazywa ORTF czyli 2 mikrofony w odległosci 10-20 cm (na poprzeczce) i skierowane na skrajne położenie grajków panorama lewy - skrajnie na lewo , prawy - skrajnie na prawo - TEN PUNKT TO TEŻ PYTANIE CZY dla warunków 1,2 tak jest ok - ma byc ładnie i w stereo (z prawej basy, z lewej skrzypce 1 , itd)
4. Małomembranowe (paluszki) czy wielko- tu nie wiem co wpisac bo kiedyś słyszałem że paluszki są mniej uciążliwe- tzn nie trzeba robić korekt po nagraniu - ostatnio ktoś mi powiedział że wręcz przeciwnie, że wielkomembranowe są W TYM PRZYPADKU lepsze.
5. Cena 2 szt - do 1500zł
Proszę tego kto odpowie też o uzasadnienie :
a) dlaczego taka a nie inna wielkość membrany
b) czy kardio, dookólne czy może nerka jak akg3000b (wprawdzie troche za drogi)?
Po prostu powiedźcie w tym prostym przypadku - jakie 2 mikrofony orkiestry i jak je ustawić (wstępnie - bez jakiś późnielszych korekt)
Zrobiłem juz kilka nagrań - były ok ale chciałbym jakiegoś prostego wzorca. prosze o konketne modele (oktava 318, rode nt5, nt2, audio -technika, akg c( ileś tam)ew percepcion , shure, sE1a inne?)
Dzięki z góry za odpowiedzi!
Para mikrofonów pojemnościowych
- Mariusz1333
- Posty: 169
- Rejestracja: środa 16 kwie 2008, 00:00
Re: Para mikrofonów pojemnościowych
3. Jaka technika -chyba to sie nazywa ORTF czyli 2 mikrofony w odległosci 10-20 cm (na poprzeczce) i skierowane na skrajne położenie grajków panorama lewy - skrajnie na lewo , prawy - skrajnie na prawo - TEN PUNKT TO TEŻ PYTANIE CZY dla warunków 1,2 tak jest ok - ma byc ładnie i w stereo (z prawej basy, z lewej skrzypce 1 , itd)
ORTF to rozstaw 17cm między membranami i kąt 110 stopni. Polecam też XY - proste, szybkie, bezproblemowe.
4. Małomembranowe (paluszki) czy wielko- tu nie wiem co wpisac bo kiedyś słyszałem że paluszki są mniej uciążliwe- tzn nie trzeba robić korekt po nagraniu - ostatnio ktoś mi powiedział że wręcz przeciwnie, że wielkomembranowe są W TYM PRZYPADKU lepsze.
Małe membrany dadzą bardziej precyzyjny dźwięk, ale trochę mniej dołu (albo może raczej trochę inny), wielkie brzmią nieco pełniej, ale bywa, że dół trzeba podciąć bo dudni i czasem lekko mażą się szczegóły przy gęstych aranżach i dużych składach. Wokale za to lepiej idą na wielkich :)
5. Cena 2 szt - do 1500zł
No to tylko małe membrany - Rode NT 5, Oktava Mk 012, lub Se 4.
Wszystkie ww to bardzo porządne mikrofony, sam używam NT 5, Oktavę znam tylko trochę, Se wcale, ale bardzo je chwalą.
Proszę tego kto odpowie też o uzasadnienie :
a) dlaczego taka a nie inna wielkość membrany
Kwestia gustu a czasem potrzeb - zależne od materiału i od tego, co chcesz uzyskać. Mała membrana szybciej reaguje na ciśnienie dźwięku i dlatego lepiej przenosi transjenty. Wielka pełniej brzmi (szczególnie w dole pasma)
b) czy kardio, dookólne czy może nerka jak akg3000b (wprawdzie troche za drogi)?
Małomembranowe najczęściej są kardioidalne i jest to najpopularniejsza i najbardziej użyteczna charakterystyka. Charakterystyka dookólna przydaje się czasem, ale najczęściej występuje jako jedna z możliwych przy mikr wielkomembranowych. Nerka i kardioida to to samo. C 3000 B odpuść, do nagrań overheadowych nie jest najlepszy.
Gdybym miał dziś kupić parę mikrofonów do nagrań stereo, prawdopodobnie wybrałbym Se 4 , chociaż na NT 5 bynajmniej nie narzekam.
Po prostu powiedźcie w tym prostym przypadku - jakie 2 mikrofony orkiestry i jak je ustawić (wstępnie - bez jakiś późnielszych korekt)
Jakieś 1.5 m nad głową dyrygenta, ok 3 - 4m przed linią orkiestry, mikrofony skieruj na pierwsze rzędy smyczków, ale nie na sam front. To tylko punkt wyjścia, czasem trzeba kombinować z wysokością i odległością. Najlepiej ORTF lub XY - to drugie, jeśli chcesz mieć 100 % kompatybilności z mono.
Zrobiłem juz kilka nagrań - były ok ale chciałbym jakiegoś prostego wzorca.
I tak potem czeka Cię obróbka tego co nagrasz - nie bój się EQ, kompresora i pogłosu, ma być ładnie i przyjemnie :) Posłuchaj wzorcowych nagrań i jazda ;) Nie ma uniwersalnego przepisu na sukces...
**********************
ORTF to rozstaw 17cm między membranami i kąt 110 stopni. Polecam też XY - proste, szybkie, bezproblemowe.
4. Małomembranowe (paluszki) czy wielko- tu nie wiem co wpisac bo kiedyś słyszałem że paluszki są mniej uciążliwe- tzn nie trzeba robić korekt po nagraniu - ostatnio ktoś mi powiedział że wręcz przeciwnie, że wielkomembranowe są W TYM PRZYPADKU lepsze.
Małe membrany dadzą bardziej precyzyjny dźwięk, ale trochę mniej dołu (albo może raczej trochę inny), wielkie brzmią nieco pełniej, ale bywa, że dół trzeba podciąć bo dudni i czasem lekko mażą się szczegóły przy gęstych aranżach i dużych składach. Wokale za to lepiej idą na wielkich :)
5. Cena 2 szt - do 1500zł
No to tylko małe membrany - Rode NT 5, Oktava Mk 012, lub Se 4.
Wszystkie ww to bardzo porządne mikrofony, sam używam NT 5, Oktavę znam tylko trochę, Se wcale, ale bardzo je chwalą.
Proszę tego kto odpowie też o uzasadnienie :
a) dlaczego taka a nie inna wielkość membrany
Kwestia gustu a czasem potrzeb - zależne od materiału i od tego, co chcesz uzyskać. Mała membrana szybciej reaguje na ciśnienie dźwięku i dlatego lepiej przenosi transjenty. Wielka pełniej brzmi (szczególnie w dole pasma)
b) czy kardio, dookólne czy może nerka jak akg3000b (wprawdzie troche za drogi)?
Małomembranowe najczęściej są kardioidalne i jest to najpopularniejsza i najbardziej użyteczna charakterystyka. Charakterystyka dookólna przydaje się czasem, ale najczęściej występuje jako jedna z możliwych przy mikr wielkomembranowych. Nerka i kardioida to to samo. C 3000 B odpuść, do nagrań overheadowych nie jest najlepszy.
Gdybym miał dziś kupić parę mikrofonów do nagrań stereo, prawdopodobnie wybrałbym Se 4 , chociaż na NT 5 bynajmniej nie narzekam.
Po prostu powiedźcie w tym prostym przypadku - jakie 2 mikrofony orkiestry i jak je ustawić (wstępnie - bez jakiś późnielszych korekt)
Jakieś 1.5 m nad głową dyrygenta, ok 3 - 4m przed linią orkiestry, mikrofony skieruj na pierwsze rzędy smyczków, ale nie na sam front. To tylko punkt wyjścia, czasem trzeba kombinować z wysokością i odległością. Najlepiej ORTF lub XY - to drugie, jeśli chcesz mieć 100 % kompatybilności z mono.
Zrobiłem juz kilka nagrań - były ok ale chciałbym jakiegoś prostego wzorca.
I tak potem czeka Cię obróbka tego co nagrasz - nie bój się EQ, kompresora i pogłosu, ma być ładnie i przyjemnie :) Posłuchaj wzorcowych nagrań i jazda ;) Nie ma uniwersalnego przepisu na sukces...
**********************
Leff - Szczecin