Kompresja sumy i korekcja

Dział dla początkujących adeptów sztuki realizacji. Nie krępuj się zwrócić ze swoją sprawą, nic nie jest proste a ta dziedzina już szczególnie.
Awatar użytkownika
preceli
Posty: 2452
Rejestracja: poniedziałek 06 gru 2004, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: preceli » piątek 06 maja 2011, 12:12

...Czy to nie jest jasno napisane?...



Hej, a czy to poniżej też nie jest jasno napisane?



Z regulaminu Forum:

...

• Zanim zaczniesz postować koniecznie zajrzyj do działu FAQ. Znajdziesz tam odpowiedzi na podstawowe pytania, w tym także dotyczące szczegółów funkcjonowania naszego forum.

• Skorzystaj także z wyszukiwarki na Forum, być może znajdziesz już tam odpowiedź na swoje pytanie!

...
[addsig]
Wiedza zawsze ileś tam kosztuje, głupoty i niewiedzy nie da się oszacować.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: DJOZD » piątek 06 maja 2011, 12:14


Czy to nie jest jasno napisane?


Henryk napisał: Mam kartę Duende i przy zgraniu miksu, do jego spojenia  stosuje na sumie Bus Compressor. Czy po takim zabiegu zastosowania kompresora, trzeba w następnym etapie (którym jest mastering) poddawać miks ponownej kompresji?
...
 


 


Tak, jest wyraźnie napisane że etapem jest mastering, ale nie jest już napisane że to Ty go chcesz robić. A to różnica. Kompresując materiał przed masteringiem zamykasz drogę obróbki dynamicznej  osobie masterującej. Taki przetworzony sygnał nie nadaje się już do kreatywnego masteringu, czy nawet korygowania błędów. W pewnym zakresie. 


Natomiast gdybyś miał robić mastering Ty, to nie widze problemu w uzyciu dwóch kompresorów na sumie.  Ale pod warunkiem że masz pełną świadomość stosowanych zabiegów i są one częścią świadomego kreowania finalnego brzmienia.  


Widzisz różnice?  




Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: matiz » piątek 06 maja 2011, 12:52

.........Tłumienie, Ok, ale dla czego zazwyczaj sie tłumi? Co to wnosi do miksu?... 
 
To jest pozostałość po czasach analogowych, kiedy to podbijanie wysokich częstotliwości obnażało jego największy słaby punkt, czyli dynamikę. Z każdym podbiciem pasma został również podbity szum. Teraz, kiedy przetwarzanie w cyfrowych systemach audio ma nieskończoną dynamikę, można pokusić się o śmiałą korekcję w obu kierunkach.



Lepsze brzmienie sladow z wycinanym a nie dodawanym pasmem jest lepsze nie z powodu dynamiki czy szumow, ty;lko z powodow psychoakustycznych - w naturze wystepuje tylko oslabianie dzwiekow, a nie wzmacniane, gora znika przy zaslonieciu czyms, a dol przy zwiekszaniu odleglosci. Wzmacnianie w przyrodzie brzmi dziwnie, bo wiaze sie z jakims rezonansem, czego krancowym przykladem moze byc rura od odkurzacza ;)


Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: DJOZD » piątek 06 maja 2011, 14:24

...
......
Lepsze brzmienie sladow z wycinanym a nie dodawanym pasmem jest lepsze nie z powodu dynamiki czy szumow, ty;lko z powodow psychoakustycznych - w naturze wystepuje tylko oslabianie dzwiekow, a nie wzmacniane, gora znika przy zaslonieciu czyms, a dol przy zwiekszaniu odleglosci. Wzmacnianie w przyrodzie brzmi dziwnie, bo wiaze sie z jakims rezonansem, czego krancowym przykladem moze byc rura od odkurzacza ;)...
 


 


Ale przyznasz że podbicie góry na 20 sladach pochodzących z taśmy da inny efekt niż tak samo podbite  ślady nagrane na dobrych przetwornikach 24bit i miksowane w 32 bit środowisku.  Smile


Henryk
Posty: 5
Rejestracja: czwartek 05 maja 2011, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: Henryk » piątek 06 maja 2011, 20:26

......Czy to nie jest jasno napisane?...

Hej, a czy to poniżej też nie jest jasno napisane?

Z regulaminu Forum:
...
• Zanim zaczniesz postować koniecznie zajrzyj do działu FAQ. Znajdziesz tam odpowiedzi na podstawowe pytania, w tym także dotyczące szczegółów funkcjonowania naszego forum.
• Skorzystaj także z wyszukiwarki na Forum, być może znajdziesz już tam odpowiedź na swoje pytanie!
... ...
 


Witam. Mam kilka pytań odnośnie kompresji sumy i korekcji.


Jak to dokładnie z  tym jest, bo nigdzie o tym nie ma...


 


Faktycznie, wyszukiwarka jest, FAQ też i owszem, lecz sedna mojego tematu ani rusz. Dla tego tez, dokładnie odniośłem się, że szukalem gdzie sie dało i nic nie znalzłem, co tez jest ujete na początku tematu.


Wracając do tematu to czyli tak... Kompresja na sumie, jest wystarczająca z jednym kompresorem, ale nie jest to regułą. Tłumienie tak, ale nie koniecznie. Czy dobrze kombinuje?


 




Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: DJOZD » piątek 06 maja 2011, 21:45

...
 Tłumienie tak, ale nie koniecznie. Czy dobrze kombinuje?  

...
 



 



Jezeli bedziesz chciał uzyskać podbicie pewnego zakresu częstotliwości przy pomocy tłumienia, będziesz musiał wykonać więcej operacji na korektorze i finalnie podnieść poziom głośnoci całego śladu.



Zdoświadczenia mogę powiedzieć że w przypadku dobrej jakości korektorów i braku problemów na poziomie miksu, podbijanie nie wprowadza na tyle duzych zniekształceń które eliminowałyby go z grona skutecznych środków. 



 



Jezeli chodzi o FAQ  to napewno znajdziesz tam wiele cennych informacji które odpowiadają w dużej mierze na twoje pytania: Ponad 1000 fundamentalnych porad


Awatar użytkownika
gft.
Posty: 33
Rejestracja: sobota 23 maja 2009, 00:00

Re: Kompresja sumy i korekcja

Post autor: gft. » poniedziałek 09 maja 2011, 19:15

...
Witam. Mam kilka pytań odnośnie kompresji sumy i korekcji.

Jak to dokładnie z  tym jest, bo nigdzie o tym nie ma. Chodzi o kompresję by skleić miks. Mam kartę Duende i przy zgraniu miksu, do jego spojenia  stosuje na sumie Bus Compressor. Czy po takim zabiegu zastosowania kompresora, trzeba w następnym etapie (którym jest mastering) poddawać miks ponownej kompresji? Rozmawiałem z kilkoma osobami i jedni twierdzą, że sklejenie miksu to jedna sprawa, a kompresja przy masteringu to druga sprawa – zalecają też przy masteringu, stosować kompresor wielopasmowy.

Powiedzcie koledzy, o co w tym chodzi? Czy nie wystarczy kompresja podczas zgrania miksu? Czy jednak należy miks po zgraniu, przy masteringu potraktować ponownie kompresorem?

Pytanie dotyczące korekcji, to też dowiedziałem się z kilku źródeł różnych informacji, ale chciałbym zapytać tez i Was. Jedni mówią, że lepiej jest tłumic częstotliwości, a inni znowu że to nie gra roli, że efekt końcowy będzie taki sam, czy bym tłumił, czy podbijał. Jak to jest Waszym zdaniem? Nawet w teraźniejszej EiS w artykule o wokalu jest podpowiedź, że aby wokal miał lepsza prezencje, to dobrze jest podbić 5kHz, ale znowu w innym wydaniu EiS, zaleca się tłumienie zbędnych częstotliwości. A może to wszystko zależy od danej sytuacji i tego co się chce osiągnąć, choć kiedy tłumię częstotliwości, ścieżki miksu stają się jak by zamulone.

Pozdrawiam Henryk....
 


 


Hej kolego. Ile uszu tyle pinii. Ja wychodzę z zalożenia, że 'w dobie muzyki cyfrowej' tj. jej cyfrowej obróbki, gdzie na dobrą sprawę podstawowym podzespołem komputera wykonującym operacje na owych 'dźwiękach' jest poprostu jego procesor, możemy pozwolić sobie na tak wiele jak tylko chcemy pod warunkiem, że osiągasz upragniony cel. Ja sam używam na sumie, po z mixowaniu bus compressora (zupełnie jakbym robił to na analogowym stole SSL-a), po czym używam kolejnego, który daje pompy gotowemu już mixowi. Oczywiście ten bus compressor nadaje charakteru całości poprzez odpowiednie ustawienia parametrów. Reszta to zabieg czysto końcowy mający na celu nadać ścierzce odpowiedniej mocy. Jednocześnie wypadaloby zwrócić uwagę na istotny fakt jakim jest rodzaj muzyki. Inny jest proces mixu/masteru muzyki klasycznej, akustycznej, popu, rocka czy rapu. Cokolwiek spełnia Twoje wymagania, rób to! :] Pozdrawiam


ODPOWIEDZ