Rejestracja wokalu
Rejestracja wokalu
Witam wszystkich.:-)
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Re: Rejestracja wokalu
......Witam wszystkich.:-)
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam. ...
**********************
Twoje pytanie sugeruje, iż dopiero zacząłeś działać w dziedzinie fonografii Dlatego pokrótce objaśnię:
20 dB PAD - przełącznik czułości wejścia
Limiter - ogranicznik na wejściu
Phase Reverse - odwrócenie fazy
PS. Na początek nic z tego nie włączaj - powinno być jak trzeba.
A co do obróbki - do tego trzeba dojść samemu
Pozdrawiam
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam. ...
**********************
Twoje pytanie sugeruje, iż dopiero zacząłeś działać w dziedzinie fonografii Dlatego pokrótce objaśnię:
20 dB PAD - przełącznik czułości wejścia
Limiter - ogranicznik na wejściu
Phase Reverse - odwrócenie fazy
PS. Na początek nic z tego nie włączaj - powinno być jak trzeba.
A co do obróbki - do tego trzeba dojść samemu
Pozdrawiam
Re: Rejestracja wokalu
...Witam wszystkich.:-)
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
********************
Jesli gala "gain", czy "input, czy co tam masz, jest skrecona do zera, a sygnal nadal jest przesterowany, wciskasz wtedy 20dB PAD.
Gdy po nagraniu stwierdzisz, ze pewne momenty sa nagrane zbyt glosno i powstaje efekt podobny do przesteru, wtedy nagraj raz jeszcze z wcisnietym limiterem.
Dopoki korzystasz tylko z jednego preampa, "phase reverse" nie wciskaj.
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
*********************
Dobrze.
A najlepiej wcale.
A jak to nie pomoze, wymienic sprzet...
Mam następujący problem, mam mikrofon MXL990 i preamp MIC100, chcę nagrywać wokale, ale nie wiem jakie ustawienia w preampie będą najlepsze dla rejestrowanego sygnału , konkretnie chodzi o następujące opcje takie jak :
- „20 dB PAD”
- „LIMITER”
- „PHASE REVERSE”
********************
Jesli gala "gain", czy "input, czy co tam masz, jest skrecona do zera, a sygnal nadal jest przesterowany, wciskasz wtedy 20dB PAD.
Gdy po nagraniu stwierdzisz, ze pewne momenty sa nagrane zbyt glosno i powstaje efekt podobny do przesteru, wtedy nagraj raz jeszcze z wcisnietym limiterem.
Dopoki korzystasz tylko z jednego preampa, "phase reverse" nie wciskaj.
I jak po nagraniu obrobić dany sygnał aby był przyjemny dla ucha .
*********************
Dobrze.
A najlepiej wcale.
A jak to nie pomoze, wymienic sprzet...
Re: Rejestracja wokalu
teraz ci napisze bo dzialalem u znajomka na identycznej konfiguracji
padu nie uzywaj
tym bardziej limitera bo jest dziadowski straszliwie....
gain miedzy godzina 9 a 12 a output tez w tych okolicach(wieksze ustawienia daja szumy i przestery a nizsze za slaby sygnal)
mikrofon jest bardzo czuly i ma duzo gory(az za)
preamp jest malo dokladny i latwo przesterowac sygnal wiec musisz nauczyc sie pokory przed mikrofonem - odpowiednia odleglosc i glosnosc - chcesz glosniej zaakcentowac to sie musisz odsunac ...
padu nie uzywaj
tym bardziej limitera bo jest dziadowski straszliwie....
gain miedzy godzina 9 a 12 a output tez w tych okolicach(wieksze ustawienia daja szumy i przestery a nizsze za slaby sygnal)
mikrofon jest bardzo czuly i ma duzo gory(az za)
preamp jest malo dokladny i latwo przesterowac sygnal wiec musisz nauczyc sie pokory przed mikrofonem - odpowiednia odleglosc i glosnosc - chcesz glosniej zaakcentowac to sie musisz odsunac ...
Re: Rejestracja wokalu
mikrofon jest bardzo czuly i ma duzo gory(az za)
preamp jest malo dokladny i latwo przesterowac sygnal wiec musisz nauczyc sie pokory przed mikrofonem - odpowiednia odleglosc i glosnosc - chcesz glosniej zaakcentowac to sie musisz odsunac ......
**********************
Jaaaasne. Od tego jest galka GAIN ewentualnie wspomniany PAD oraz rejestracja na 24bitach a w obrobce kompresja oraz reczne wyrownanie glosnosci automatyka. Nawet w przypadku kiepskiego sprzetu dynamika - ograniczana glownie od dolu szumem tla pomieszczenia i szumami preampa - przekracza 50dB czyli jest grubo powyzej rozpietosci dynamicznej spiewu w zakresie pp-ff. Vocalista ma miec komfort pracy niezaklocony takimi pier...ami technicznymi
Pewnie ze odleglosc od mikrofonu musi byc odpowiednia, ale to sprawa inzyniera zeby ustawil stojaki. I SPL dzwieku jest w zasadzie ostatnia sprawa ktora ma tu znaczenie - wazniejsze jest ile chcesz zebrac odpowiedzi pomieszczenia, czy chcesz uzyskac efekt intymnego glosu "na ucho" czy odwrotnie itd. itp.
Natomiast sugestie dla vocalisty zeby "ustawil sobie odpowiednia glosnosc" lub "sie odsuwal" przy akcentach... bez kometarza.
[addsig]
preamp jest malo dokladny i latwo przesterowac sygnal wiec musisz nauczyc sie pokory przed mikrofonem - odpowiednia odleglosc i glosnosc - chcesz glosniej zaakcentowac to sie musisz odsunac ......
**********************
Jaaaasne. Od tego jest galka GAIN ewentualnie wspomniany PAD oraz rejestracja na 24bitach a w obrobce kompresja oraz reczne wyrownanie glosnosci automatyka. Nawet w przypadku kiepskiego sprzetu dynamika - ograniczana glownie od dolu szumem tla pomieszczenia i szumami preampa - przekracza 50dB czyli jest grubo powyzej rozpietosci dynamicznej spiewu w zakresie pp-ff. Vocalista ma miec komfort pracy niezaklocony takimi pier...ami technicznymi
Pewnie ze odleglosc od mikrofonu musi byc odpowiednia, ale to sprawa inzyniera zeby ustawil stojaki. I SPL dzwieku jest w zasadzie ostatnia sprawa ktora ma tu znaczenie - wazniejsze jest ile chcesz zebrac odpowiedzi pomieszczenia, czy chcesz uzyskac efekt intymnego glosu "na ucho" czy odwrotnie itd. itp.
Natomiast sugestie dla vocalisty zeby "ustawil sobie odpowiednia glosnosc" lub "sie odsuwal" przy akcentach... bez kometarza.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Rejestracja wokalu
Oka, to może nie tak, jaki preamp i mikrofon byłby najlepszym zestawem do nagrywania wokali? jeśli ten zestaw który mam : MXL990 i MIC100 jest słaby i trzeba wykonywać takie manewry to jestem otwarty na propozycję.
Re: Rejestracja wokalu
...Oka, to może nie tak, jaki preamp i mikrofon byłby najlepszym zestawem do nagrywania wokali? jeśli ten zestaw który mam : MXL990 i MIC100 jest słaby i trzeba wykonywać takie manewry to jestem otwarty na propozycję....
**********************
Uzywaj tego czego masz. Niestety ulegajac aktualnej (w/g mnie idiotycznej) modzie kupiles preamp "lampowy"Behringer Tubegain MIC100, a ta moze robic problemy typu "produkowac lampowe nasycenie" - po ludzku mowiac obrzydliwy charkoczacy przester.
ustaw tak
1) nie wlaczaj tej smiesznej zabawki zwanej limiterem a "output" ustaw na srodek - 0dB
2) podlacz preamp do recordera i mikrofonu
3) ustaw mikrofon przed vocalista w odleglosci mniej-wiecej 30cm
4) kaz mu "wydrzec pale", czyli zaspiewac cos forte
5) na preampie ustaw taki gain zeby przy frote vocalu nie bylo slychac 'lampowego nasycenia" albo zeby to charczenie bylo jeszcze znosne, a moze dla niektorych nawet przyjemne.
6) jezeli pomimo najmnieszjego mozliwego wzmocnienia dalej charczy 6, wcisnij "pad -20" i wroc do punktu 4.
7) Reguluj GAIN tak dlugo az wskaznik wysterowania recordera (komputera) dochodzil do nie wiecej niz -6dB (dalej przy forte vocalu). Nie chodzi tutaj o wskaznik na preampie tylko w komputerze (to wazne, bo ich wskazania beda inne)
8) nagraj cokolwiek z jego/jej spiewu roboczo. Zobacz czy jest brzmienie ktorego chcesz. Nie licz ze wiele poprawisz potem - teraz ma byc ta barwa o jaka chodzi. Potem tylko kosmetyka. Jezeli jest OK to idz do pkt. 12
9) oddal/przybliz mikrofon jezeli trzeba (sam sprawdz jakie to daje efekty) i wroc do punku 4 ponownie regulujac glosnosc
10) jak znajdziesz optymalna pozycje vocalisty do mikrofonu to na podlodze naklej tasme klejaca w miejscu gdzie vocalista ma czubki butow - jak wyjdzie siusiu to bedzie wiedzial jak sie potem ustawic
11) jezeli wydaje ci sie ze charkotu lampy powinno byc wiecej/mniej - wroc do punktu 4 i odpowiednio reguluj gain. Jak bedzie gotowe to zapisz pozycje gain i output
12) no i wreszcie mozesz nagrywac. Po rozpoczeciu nagran pod zadnym pozorem nie zmieniaj juz nic, chyba ze nie bedzie innego wyjscia.
a najlepiej zmien preampa na jakis porzadny tranystor, zycie sie stanie prostsze.
[addsig]
**********************
Uzywaj tego czego masz. Niestety ulegajac aktualnej (w/g mnie idiotycznej) modzie kupiles preamp "lampowy"Behringer Tubegain MIC100, a ta moze robic problemy typu "produkowac lampowe nasycenie" - po ludzku mowiac obrzydliwy charkoczacy przester.
ustaw tak
1) nie wlaczaj tej smiesznej zabawki zwanej limiterem a "output" ustaw na srodek - 0dB
2) podlacz preamp do recordera i mikrofonu
3) ustaw mikrofon przed vocalista w odleglosci mniej-wiecej 30cm
4) kaz mu "wydrzec pale", czyli zaspiewac cos forte
5) na preampie ustaw taki gain zeby przy frote vocalu nie bylo slychac 'lampowego nasycenia" albo zeby to charczenie bylo jeszcze znosne, a moze dla niektorych nawet przyjemne.
6) jezeli pomimo najmnieszjego mozliwego wzmocnienia dalej charczy 6, wcisnij "pad -20" i wroc do punktu 4.
7) Reguluj GAIN tak dlugo az wskaznik wysterowania recordera (komputera) dochodzil do nie wiecej niz -6dB (dalej przy forte vocalu). Nie chodzi tutaj o wskaznik na preampie tylko w komputerze (to wazne, bo ich wskazania beda inne)
8) nagraj cokolwiek z jego/jej spiewu roboczo. Zobacz czy jest brzmienie ktorego chcesz. Nie licz ze wiele poprawisz potem - teraz ma byc ta barwa o jaka chodzi. Potem tylko kosmetyka. Jezeli jest OK to idz do pkt. 12
9) oddal/przybliz mikrofon jezeli trzeba (sam sprawdz jakie to daje efekty) i wroc do punku 4 ponownie regulujac glosnosc
10) jak znajdziesz optymalna pozycje vocalisty do mikrofonu to na podlodze naklej tasme klejaca w miejscu gdzie vocalista ma czubki butow - jak wyjdzie siusiu to bedzie wiedzial jak sie potem ustawic
11) jezeli wydaje ci sie ze charkotu lampy powinno byc wiecej/mniej - wroc do punktu 4 i odpowiednio reguluj gain. Jak bedzie gotowe to zapisz pozycje gain i output
12) no i wreszcie mozesz nagrywac. Po rozpoczeciu nagran pod zadnym pozorem nie zmieniaj juz nic, chyba ze nie bedzie innego wyjscia.
a najlepiej zmien preampa na jakis porzadny tranystor, zycie sie stanie prostsze.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Re: Rejestracja wokalu
W porządku, sprawdzę to, tylko mam jeszcze dwa pytania, a mianowicie:
-jaki poziom siły nagrywania ma być ustawiony w karcie dźwiękowej, Ty piszesz o ustawieniach w preampie, a w karcie tez jest ustawienie głośności nagrania i tu nie wiem czy ustawiać to na słuch czy po prostu max i kręcić już tylko tymi dwoma gałkami (GAIN i OUTPUT) w preampie
-„a najlepiej zmien preampa na jakis porzadny tranystor, zycie sie stanie prostsze” tylko na jaki? Nie znam się jeszcze na tyle żebym mógł sam wybierać i mieć pewność że to będzie to czego szukam, może mi coś doradzisz?
-jaki poziom siły nagrywania ma być ustawiony w karcie dźwiękowej, Ty piszesz o ustawieniach w preampie, a w karcie tez jest ustawienie głośności nagrania i tu nie wiem czy ustawiać to na słuch czy po prostu max i kręcić już tylko tymi dwoma gałkami (GAIN i OUTPUT) w preampie
-„a najlepiej zmien preampa na jakis porzadny tranystor, zycie sie stanie prostsze” tylko na jaki? Nie znam się jeszcze na tyle żebym mógł sam wybierać i mieć pewność że to będzie to czego szukam, może mi coś doradzisz?
Re: Rejestracja wokalu
...W porządku, sprawdzę to, tylko mam jeszcze dwa pytania, a mianowicie:
-jaki poziom siły nagrywania ma być ustawiony w karcie dźwiękowej, Ty piszesz o ustawieniach w preampie, a w karcie tez jest ustawienie głośności nagrania i tu nie wiem czy ustawiać to na słuch czy po prostu max i kręcić już tylko tymi dwoma gałkami (GAIN i OUTPUT) w preampie
karta ma tylko nagrywac, nic wiecej. Na karcie trzeba wiec ustawic tak zeby reguator nie ingerowal w sygnal. Czasami jest to max, czasami 0dB - zalezy od karty. W kazdym razie w pozycji neutralnej. Od regualcji jest OUTPUT.
-„a najlepiej zmien preampa na jakis porzadny tranystor, zycie sie stanie prostsze” tylko na jaki? Nie znam się jeszcze na tyle żebym mógł sam wybierać i mieć pewność że to będzie to czego szukam, może mi coś doradzisz?...
Niestety nie mam pojecia. Temat ten byl tutaj juz 1000 razy, wiec chyba nie problem poszukac.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej