Programowanie perkusji

Jeśli chcesz zasięgnąć rady, podzielić się doświadczeniem w trudnej sztuce samodzielnego programowania - to tu jest miejsce, aby tego dokonać.
Qbeck
Posty: 7
Rejestracja: poniedziałek 02 cze 2014, 00:00

Programowanie perkusji

Post autor: Qbeck » piątek 19 wrz 2014, 22:57

Witam. Ostatnio stwierdziłem, że najbardziej znienawidzoną częścią produkcji jest w moim przypadku jest programowanie perkusji... Więc mam pytanie. Jak Wy to robicie? ;) Chodzi mi tu o sposób na zmuszenie do grania czegoś co nie ma wpudowanego sequencera (np. Draumatic, addictive drums?)

Pracuję w Reaperze i programowanie garów na piano rollu (nawet ograniczonym do nazywanych i używanych nut) to istna męka (podwójne kliknięcie, ręczne robienie swingu, brak możliwości wstawiania wielu elementów pod rząd). Niby jest baby sequencer, ale nie mogę się do niego przekonać, zwłaszcza, że odmawia współpracy już na początku i nie chce odczytać podsuniętej mu pod nos mapy nazw nut. Z nostalgią za to spoglądam za Fxpansion Tremor, gdzie sequencer sprawował się genialnie. Świetnie rozwiązane zaznaczanie klocków, wspaniałe stopniowanie velocity, czy cięcia klocków na mniejsze (o tak!), a nawet przypadkowość odtwarzania poszczególnych nutek :). Po prostu workflow sam w sobie. Jedyny problem był w tym, że nie lubię jego brzmienia... (ogólnie brzmienia maszyn perkusyjnych, wolę takie, które odtwarzaja zsamplowane dźwięki, niż takie, które je generują).

Więc macie może jakieś sequencery, zewnętrzne edytory midi, albo coś? Albo jakiś DAW, który przebije Reapera pod względem workflowu, możliwości dostosowania i pozwoli na przyjemne robienie muzyki od A do Z? Chociaż w to wątpię ;p.

MrExplosion
Posty: 471
Rejestracja: piątek 15 wrz 2006, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: MrExplosion » sobota 20 wrz 2014, 02:15

W Abletonie dobrze robi się perkusję. Nie ma żadnego problemu ze zrobieniem czegoś dobrego szybko. Jest drumrack, samplery, beat repeat czyli kontrolowana losowość, sporo narzędzi MIDI do zautomatyzowania parametrów, biblioteka groove'ów i patternów. W ogóle całe środowisko jest w zamyśle modularne, więc działa to trochę na zasadzie takiej, że jak masz pomysł na zrobienie czegoś skomplikowanego, to dość łatwo to zrobić łącząc funkcje. No i workflow jest niezrównany.

Ale w sumie nie widzę też przeszkód na zrobienie tego w Reaperze, potrzebowałbyś tylko jakiejś wtyczki. Fxpansion Geist powinien dać radę

KumiDr
Posty: 138
Rejestracja: niedziela 07 wrz 2014, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: KumiDr » sobota 20 wrz 2014, 07:12

...W Abletonie dobrze robi się perkusję.


...


To prawda. Miałem do czynienia z wieloma DAWami, a na Fruity i w Sonarze pracowałem ładnych kilka lat, ale moim zdaniem nie ma przyjaźniejszego programu do robienia perkusji niż Ableton. I właściwie to ostatecznie zaważyło, że postanowiłem na stałe przesiąść się na ten program. Edycja MIDI to przyjemność, a funkcja groove jest po prostu świetna i niezastąpiona. Nie umywają się do niej żadne "bujania rytmu" w rodzaju "humanize" czy nawet ręcznej żmudnej obróbki.

Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: PieTras! » sobota 20 wrz 2014, 10:26

Jeśli chodzi o Addictive Drums - to jest tam dział z presetami groovów, nagranymi bodaj przez "zmidizowanych" perkusistów. I są one świetne, czasem po prostu biorę preset i edytuję go pod swoje potrzeby (czasem np. zostają same naturalnie "nierówno" nagrane hi-haty). A czasami nagrywam sam z łapy na klawiaturze piana wszystko po kolei. I tu rzeczywiście ciut szybciej dzieje się to w Abletonie.
Są też do kupienia zewnętrzne presety midi, np. Monkey Groove działające na tej samej zasadzie (ale czasem trzeba inaczej zmapować).

Mój poprzednik wspomniał o "funkcji groove" - rozwiń proszę, bo nie wiem o co cho, a chętnie się nauczę :)

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

KumiDr
Posty: 138
Rejestracja: niedziela 07 wrz 2014, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: KumiDr » sobota 20 wrz 2014, 12:32

Mój poprzednik wspomniał o "funkcji groove" - rozwiń proszę, bo nie wiem o co cho, a chętnie się nauczę :)...

najprościej jak podam linka na YT, od razu jest wyjaśnienie:

https://www.youtube.com/watch?v=3YS5vvlVEhc

Nawiasem fajne, że nie trzeba korzystać tylko z bibliotek abletona do przypisywania "groova" plikom midi, bo można go samemu "wyekstrachować" z dowolnego loopa audio. A jeszcze fajniejsze, że "groovy" można bez problemu stosować także do samych loopów audio

Qbeck
Posty: 7
Rejestracja: poniedziałek 02 cze 2014, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: Qbeck » sobota 20 wrz 2014, 13:05

...W Abletonie dobrze robi się perkusję. Nie ma żadnego problemu ze zrobieniem czegoś dobrego szybko. Jest drumrack, samplery, beat repeat czyli kontrolowana losowość, sporo narzędzi MIDI do zautomatyzowania parametrów, biblioteka groove'ów i patternów. W ogóle całe środowisko jest w zamyśle modularne, więc działa to trochę na zasadzie takiej, że jak masz pomysł na zrobienie czegoś skomplikowanego, to dość łatwo to zrobić łącząc funkcje. No i workflow jest niezrównany.

Ale w sumie nie widzę też przeszkód na zrobienie tego w Reaperze, potrzebowałbyś tylko jakiejś wtyczki. Fxpansion Geist powinien dać radę...

Przesiadka na Abletona to szerzej zakrojona akcja. Czy Fxpansion Gesit może działać razem z Addictive Drums?
W sensie, że zapinasz w racku najpierw Geista, potem Addictive i Addictive gra sekwencję z Geista, tak jak by Gesit był step sequencerem midi.

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: DJOZD » sobota 20 wrz 2014, 13:43

Nie rozumiem jednej rzeczy. Programowanie perkusji za pomocą myszki i klawiatury to oczywiste kuriozum :)
Zdecydowanie powinno się to robić za pomocą klawiatury MIDI lub padów perkusyjnych. Nie dość że zyskujesz naturalny flow, dynamikę i naturalność to edycja takiego materiału sprowadza się do korekcji(kwantyzacja, czyszczenie i drobne zmiany). Wiadomo trzeba się nauczyć grać. Bez tego zawsze będzie to wyglądało tragicznie, trudno i kwadratowo. Także bez względu na program DAW, zasada jest ta sama. Perkusję się powinno zagrać, tak jak inne instrumenty. Można osiągnąć świetne rezultaty. Szybkość pracy i zadowolenie. Ja osobiście bardzo lubię projektować partie perkusyjne. Sprawiają mi najwięcej frajdy.

KumiDr
Posty: 138
Rejestracja: niedziela 07 wrz 2014, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: KumiDr » sobota 20 wrz 2014, 14:32

...Nie rozumiem jednej rzeczy. Programowanie perkusji za pomocą myszki i klawiatury to oczywiste kuriozum :)
Zdecydowanie powinno się to robić za pomocą klawiatury MIDI lub padów perkusyjnych. Nie dość że zyskujesz naturalny flow, dynamikę i naturalność to edycja takiego materiału sprowadza się do korekcji(kwantyzacja, czyszczenie i drobne zmiany). Wiadomo trzeba się nauczyć grać. Bez tego zawsze będzie to wyglądało tragicznie, trudno i kwadratowo. Także bez względu na program DAW, zasada jest ta sama. Perkusję się powinno zagrać, tak jak inne instrumenty. Można osiągnąć świetne rezultaty. Szybkość pracy i zadowolenie. Ja osobiście bardzo lubię projektować partie perkusyjne. Sprawiają mi najwięcej frajdy. ...

"...............

Jeśli grasz proste, klasyczne partie, na bazie 3-4 dźwięków, to jasne że lepiej. Ale kiedy kombinuje się gęściej szyte przebiegi i jeszcze z fragmentami loopów zamiast pojedyńczych soundów, to wtedy dłubanie się jest konieczne. Nawiasem daje często ciekawe i zaskakujące rezultaty. Jest jeszcze temat z grooveboxami, jak np. Massive od Reaktora z którym się ostatnio bawię. Nie zrobisz z łapy takich sekwencji jak te , które można zrobić w Massive nie inaczej niż drogą żmudnego programowania

Qbeck
Posty: 7
Rejestracja: poniedziałek 02 cze 2014, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: Qbeck » sobota 20 wrz 2014, 14:34

...Nie rozumiem jednej rzeczy. Programowanie perkusji za pomocą myszki i klawiatury to oczywiste kuriozum :)
Zdecydowanie powinno się to robić za pomocą klawiatury MIDI lub padów perkusyjnych. Nie dość że zyskujesz naturalny flow, dynamikę i naturalność to edycja takiego materiału sprowadza się do korekcji(kwantyzacja, czyszczenie i drobne zmiany). Wiadomo trzeba się nauczyć grać. Bez tego zawsze będzie to wyglądało tragicznie, trudno i kwadratowo. Także bez względu na program DAW, zasada jest ta sama. Perkusję się powinno zagrać, tak jak inne instrumenty. Można osiągnąć świetne rezultaty. Szybkość pracy i zadowolenie. Ja osobiście bardzo lubię projektować partie perkusyjne. Sprawiają mi najwięcej frajdy. ...

Nigdy nie byłem dobrym perkusistą.. Na prawdziwej to już totalnie mi nie idzie. ;p Druga sprawa to, że mam ważoną klawiaturę i to chyba też trochę utrudnia nagrywanie perkusji. No i nie da się w ten sposób zagrać np dubstepowych wstawek, gdzie bardzo szybko powtarza się np snare.. Ale powiedzmy że to można dorobić później. Ale może rzeczywiście powinienem spróbować..

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Programowanie perkusji

Post autor: DJOZD » sobota 20 wrz 2014, 19:57

Pierwsze aranże robiłem jakieś 20 parę lat temu (a sprzętowym sewencerze) także mam pojęcie jak to się robi 😉 tym bardziej ze sam siedzę w elektronice. Chodziło mi o to ze zawsze podstawowy Groove (kick werbel hihat) wbijam ręcznie. To zapewnia jakieś podstawowe warunki do wczucia się w pomysł na utwor. Płynne przelewanie myśli na formę. Nie jest ważne czy to rytm rockowy, funkowy, dubstepowy czy hiphop. Dodatki typu przejścia robi się potem szybciutko wspomagając się myszką. Dodając Sample, efekty, ale to sprawy drugiego znaczenia. Tutaj baza jest najważniejsza i tracenie czasu na układanie klocków myszką w piano rollu to spuszczanie weny do zlewu. Poza tym nigdy nie wyjdzie to tak jak zagrane ręcznie biorąc pod uwagę dynamikę i timeing. Mówię ogólnie, ponieważ muzyka to nie tylko elektronika a różne gatunki muzyki. O ile clubowe rytmy, że względu na ich mechaniczny charakter da się ogarnąć myszką (jakkolwiek to i tak tracenie czasu), to rytmy funky, rock, swing, hip hip (triolowy) to jest już nieporozumienie i nie wróży taka praca nic dobrego. Zatem nie DAW tutaj stanowi poważny problem a sposób wprowadzania bazy rytmu. Piano roll służy do raczej do edycji, korekcji, a nie do komponowania od zera bez uzycia instrumentu. Takie jest moje zdanie poparte długoletnim doświadczeniem przy produkcji bardzo wielu utworów dla różnych artystów. Jakkolwiek mam świadomość że teoretycznie można zrobić wszystko nawet na klawiaturze komputerowej bez myszki :) Powodzenia w pracy i sukcesów życzę :)

ODPOWIEDZ