Wirtualny fryzjer
Re: Wirtualny fryzjer
Nie, to nie kwestia słuchawek. Funkcja transmitancji ludzkiej głowy HRTF wykorzystuje założenia teorii Batteau, według której ucho pełni rolę sumatora, do którego wpadają sygnały odbite z różnym opóźnieniem i różnym tłumieniem od różnych fragmentów małżowiny, a odbijające zewnętrzne elementy małżowiny grają rolę zarówno przy detekcji kąta wzniesienia, jak i odległości czy azymutu źródła.
......
A dałbyś radę napisac to po polsku ? :D
AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...
Re: Wirtualny fryzjer
A dałbyś radę napisac to po polsku ? :D...
**********************
Zacznijmy od tego, że człowiek jest w stanie lokalizowazować źródło dźwięku nie tylko na osi prawo-lewo, lecz także przód-tył oraz powyżej czy poniżej uszu. Oczywiście jeśli ustawimy 2 mikrofony w którejś z konfiguracji stereofonicznej, to zlokalizujemy w nagraniu dźwięk na osi prawo-lewo, dojdzie jeszcze odległość od źródła, lecz tylko w zwrocie w przód.
Dlaczego człowiek słyszy trójwymiarowo?
Są na to 3 teorie i każda z nich wydaje się być słuszna:
1) małżowina wraz z kanałem usznym stanowi układ rezonansowy a wzbudzenie określonych rezonansów zależy od kierunku i odległości źródła dźwięku od obserwatora
2) wrażenie położenia źródła zależy nie od jego rzeczywistego kierunku a od częstotliwości dźwięku, gdyż w zależności od kierunku czoła fali małżowina uszna wzmacnia niektóre części widma częstotliwości a inne tłumi
3) ucho pełni rolę sumatora do którego wpadają sygnały odbite z różnym opóźnieniem i różnym tłumieniem od różnych fragmentów małżowiny, a odbijające zewnętrzne elementy małżowiny grają rolę zarówno przy detekcji kąta wzniesienia, jak i odległości czy azymutu źródła
Trudno jest zasymulować któreś z powyższych twierdzeń programowo, gdyż moim zdaniem efekt 3D jest wypadkową tych trzech przypadków. Prościej było zasymulować ludzką głowę, skonstruować ją na wzór ludzkich kształtów z materiałów o impedancji akustycznej odpowiadającej impedancjom tkanki kostnej czaszki, tkanki mięśniowej, skórnej i nerwowej mózgu. Ludzka głowa posiada małżowiny uszne z kanałami usznymi, wewnątrz których w miejscu błony bębenkowej są umieszczone membrany mikrofonów.
Inny i tańszy sposób (sztuczna głowa kosztuje bardzo dużo) uzyskania efektu 3D w nagraniu jest użycie mikrofonów binauralnych. Są to małe przetworniki, które umieszcza realizator na swoich uszach we wlotach kanałów usznych.
Efekt 3D jest słyszalny wyłącznie przy odsłuchu na słuchawkach, gdyż membrany słuchawek znajdują się wówczas w przybliżeniu w miejscu membran mikrofonów użytych w nagraniu.
Mam nadzieję, że powyższy wywód jest bardziej zrozumiały
**********************
Zacznijmy od tego, że człowiek jest w stanie lokalizowazować źródło dźwięku nie tylko na osi prawo-lewo, lecz także przód-tył oraz powyżej czy poniżej uszu. Oczywiście jeśli ustawimy 2 mikrofony w którejś z konfiguracji stereofonicznej, to zlokalizujemy w nagraniu dźwięk na osi prawo-lewo, dojdzie jeszcze odległość od źródła, lecz tylko w zwrocie w przód.
Dlaczego człowiek słyszy trójwymiarowo?
Są na to 3 teorie i każda z nich wydaje się być słuszna:
1) małżowina wraz z kanałem usznym stanowi układ rezonansowy a wzbudzenie określonych rezonansów zależy od kierunku i odległości źródła dźwięku od obserwatora
2) wrażenie położenia źródła zależy nie od jego rzeczywistego kierunku a od częstotliwości dźwięku, gdyż w zależności od kierunku czoła fali małżowina uszna wzmacnia niektóre części widma częstotliwości a inne tłumi
3) ucho pełni rolę sumatora do którego wpadają sygnały odbite z różnym opóźnieniem i różnym tłumieniem od różnych fragmentów małżowiny, a odbijające zewnętrzne elementy małżowiny grają rolę zarówno przy detekcji kąta wzniesienia, jak i odległości czy azymutu źródła
Trudno jest zasymulować któreś z powyższych twierdzeń programowo, gdyż moim zdaniem efekt 3D jest wypadkową tych trzech przypadków. Prościej było zasymulować ludzką głowę, skonstruować ją na wzór ludzkich kształtów z materiałów o impedancji akustycznej odpowiadającej impedancjom tkanki kostnej czaszki, tkanki mięśniowej, skórnej i nerwowej mózgu. Ludzka głowa posiada małżowiny uszne z kanałami usznymi, wewnątrz których w miejscu błony bębenkowej są umieszczone membrany mikrofonów.
Inny i tańszy sposób (sztuczna głowa kosztuje bardzo dużo) uzyskania efektu 3D w nagraniu jest użycie mikrofonów binauralnych. Są to małe przetworniki, które umieszcza realizator na swoich uszach we wlotach kanałów usznych.
Efekt 3D jest słyszalny wyłącznie przy odsłuchu na słuchawkach, gdyż membrany słuchawek znajdują się wówczas w przybliżeniu w miejscu membran mikrofonów użytych w nagraniu.
Mam nadzieję, że powyższy wywód jest bardziej zrozumiały
Re: Wirtualny fryzjer
...Może linka jakiegoś znajdziesz...?...
**********************
zapalki...
**********************
niee no to jest dopiero kapitalne.. aż zacząłem sie oglądać do góry i na dół, a słuchawki to mam akurat jakieś pchelki z Nokii przerobione...:)
**********************
zapalki...
**********************
niee no to jest dopiero kapitalne.. aż zacząłem sie oglądać do góry i na dół, a słuchawki to mam akurat jakieś pchelki z Nokii przerobione...:)
Re: Wirtualny fryzjer
no zapalki mistrz - zgasilem swiatlo sluchawy glosniej i bez kitu mozna okreslic polozenie calkiem elegancko
Re: Wirtualny fryzjer
Mam nadzieję, że powyższy wywód jest bardziej zrozumiały...
**********************
Jest jest . To wcześniejsze było pół serio . W każdym razie nowsza wersja jest dużo bardziej przystępna.
Dzięki za info i pozdrawiam
[addsig]
AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...
Re: Wirtualny fryzjer
Mówiąc pół serio mam namyśli swoje pytanie ofkoz
AdromedaA6|Prophet'08|MinimoogVoyager|Virus TI|Roland:D550|JX-8P|Juno-106|αJuno1|JP8000|JD800|R-8M|Yamaha: EX5|TX7|CS-30|KORG: Poly800|microKORG|Monotron|POLY-61|Teisco60F|S.BassStation|DrumStation2|Waldorf Pulse, MFB502, Matrix1000...
Re: Wirtualny fryzjer
A ja mam pytanko - może i okaże się chybione jak kula w płot ;) Mianowicie czy takiego efektu nie da się symulować czym w rodzaju odpowiedzi impulsowej ucha i głowy ? (przyznam bez bicia, że nie znam teorii, ale tak mi do głowy przyszło...)
Re: Wirtualny fryzjer
Podobne wrażenia można osiągnąć na głośnikach (oczywiście nie góra dół a szeroko na boki i tył głowy) jeśli nagranie jest w technologii Q sound np. płyty Watersa: Amused to Death i koncertówka In the Flash?
SONY VAIO, MOTU Traveler, Presonus Digimax FS, ADAM A7
Re: Wirtualny fryzjer
a propos: Czy ktoś wie jak się robi takie nagranie?
SONY VAIO, MOTU Traveler, Presonus Digimax FS, ADAM A7
Re: Wirtualny fryzjer
...a propos: Czy ktoś wie jak się robi takie nagranie?...
**********************
ustawiasz Dummy Head w zakładzie fryzjerskim i ją strzyżesz żadna wielka filozofia
[addsig]
**********************
ustawiasz Dummy Head w zakładzie fryzjerskim i ją strzyżesz żadna wielka filozofia
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej