czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
- lukasbravo
- Posty: 62
- Rejestracja: sobota 21 lip 2007, 00:00
czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
witam czy stosujecie taki patent ze wokal w miksie przed masterem jest specjalnie troszkę ciszej bo później po kompresji on i tak wyjdzie na wierzch?
aktywny producent muzyczny / dj / remixer
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
...witam czy stosujecie taki patent ze wokal w miksie przed masterem jest specjalnie troszkę ciszej bo później po kompresji on i tak wyjdzie na wierzch?
...
**********************
Niekoniecznie musi tak byc ale...
Zawsze musisz miec swiadomosć ze kompresja i ograniczenie limiterem zmienia poziom średni calosci nagrania. Dynamika maleje, wieć związe sie to z pewną zmianą proporcji. Rownież moze się to wiązac z interwencją masteringowca korektorem na calosci miksu w celu wyrównania środka. Co pociąga za sobą m.in. wokal.
Ostry mastering (wspolczesny) na tzw. "wyżyłke" żadko dba o szczegóły w miksie (szczegilnie jesli chodzi o transjenty). Tak mocno inwazyjna obrobka zawsze cos pozmienia. Pozatym twoje przyzwyczajenie do surowego miksu bylo tak silne ze nie ma sie dziwic.
Ja zawsze kontroluje swój miks robiąc swój mastering poglądowy, w celu kontroli tego jak zachowuje sie miks. To daje swiadomosc pewnych rzeczy na etapie produkcji nagrania.
Ten temat jest dosc szeroki i jest wiele przyczyn i aspektów tego zagradnienia i czestwo wiąze sie z konkretnymi przypadkami.
...
**********************
Niekoniecznie musi tak byc ale...
Zawsze musisz miec swiadomosć ze kompresja i ograniczenie limiterem zmienia poziom średni calosci nagrania. Dynamika maleje, wieć związe sie to z pewną zmianą proporcji. Rownież moze się to wiązac z interwencją masteringowca korektorem na calosci miksu w celu wyrównania środka. Co pociąga za sobą m.in. wokal.
Ostry mastering (wspolczesny) na tzw. "wyżyłke" żadko dba o szczegóły w miksie (szczegilnie jesli chodzi o transjenty). Tak mocno inwazyjna obrobka zawsze cos pozmienia. Pozatym twoje przyzwyczajenie do surowego miksu bylo tak silne ze nie ma sie dziwic.
Ja zawsze kontroluje swój miks robiąc swój mastering poglądowy, w celu kontroli tego jak zachowuje sie miks. To daje swiadomosc pewnych rzeczy na etapie produkcji nagrania.
Ten temat jest dosc szeroki i jest wiele przyczyn i aspektów tego zagradnienia i czestwo wiąze sie z konkretnymi przypadkami.
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
Rownież moze się to wiązac z interwencją masteringowca korektorem na calosci miksu w celu wyrównania środka.
**********************
Zwłaszcza gdy "zrzyna eq" ze zbliżonej stylistycznie płyty

Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
...witam czy stosujecie taki patent ze wokal w miksie przed masterem jest specjalnie troszkę ciszej bo później po kompresji on i tak wyjdzie na wierzch?
**********************
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
Mastering nie powinien niczego zmienic, ew. mozna probowac zapanowac nad np. za glosnym zrodlem monofonicznym w basie czy w calym pasmie, co poskutkuje przypilnowaniem pewnych elementow w miksie (np. wokalu)
**********************
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
Mastering nie powinien niczego zmienic, ew. mozna probowac zapanowac nad np. za glosnym zrodlem monofonicznym w basie czy w calym pasmie, co poskutkuje przypilnowaniem pewnych elementow w miksie (np. wokalu)
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
**************************
Generalnie to jest zasada numer jeden. Miks Ma brzmiec dobrze na surowo. Więc raczej nie kombinuj z "mniej lub więcej więcej wokalu".
Rob miks tak, by bez obróbki brzmial konkurencyjnie z gotowymi produkcjami - pomijając głośność oczywiscie.
Wtedy mastering będzie naprawde w nie duzym stopniu inwazyjny.
- lukasbravo
- Posty: 62
- Rejestracja: sobota 21 lip 2007, 00:00
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
...
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
**************************
Generalnie to jest zasada numer jeden. Miks Ma brzmiec dobrze na surowo. Więc raczej nie kombinuj z "mniej lub więcej więcej wokalu".
Rob miks tak, by bez obróbki brzmial konkurencyjnie z gotowymi produkcjami - pomijając głośność oczywiscie.
Wtedy mastering będzie naprawde w nie duzym stopniu inwazyjny. ...
**********************
Macie racje zawsze tak robie ale chciałem się zapytać bo myślałem że robię źle wiec to ze sprawdzam miks co jakis czas z zapiętym compresorem na sume to chyba dobry pomysł?
jeżeli tak robicie czyli tak jakby taka roboczą kompresję to jakie m/w parametry kompresora ustawiacie? mówię o muzyce dance / house itp ja jak ustawiałem zawsze m/w
ratio 1:5 - max 2
tresholds m/w od około -20 do - 15
kolano miekkie
attack około 30 ms
releas około 58 - 117 zawsze te parametry dopierałem m.w do tępa numeru
czy takie ustawienia na roboczą poglądową kompresje kawałka podczas mixu jest ok?
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
**************************
Generalnie to jest zasada numer jeden. Miks Ma brzmiec dobrze na surowo. Więc raczej nie kombinuj z "mniej lub więcej więcej wokalu".
Rob miks tak, by bez obróbki brzmial konkurencyjnie z gotowymi produkcjami - pomijając głośność oczywiscie.
Wtedy mastering będzie naprawde w nie duzym stopniu inwazyjny. ...
**********************
Macie racje zawsze tak robie ale chciałem się zapytać bo myślałem że robię źle wiec to ze sprawdzam miks co jakis czas z zapiętym compresorem na sume to chyba dobry pomysł?
jeżeli tak robicie czyli tak jakby taka roboczą kompresję to jakie m/w parametry kompresora ustawiacie? mówię o muzyce dance / house itp ja jak ustawiałem zawsze m/w
ratio 1:5 - max 2
tresholds m/w od około -20 do - 15
kolano miekkie
attack około 30 ms
releas około 58 - 117 zawsze te parametry dopierałem m.w do tępa numeru
czy takie ustawienia na roboczą poglądową kompresje kawałka podczas mixu jest ok?
aktywny producent muzyczny / dj / remixer
- midishiner
- Posty: 341
- Rejestracja: czwartek 29 mar 2007, 00:00
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
......
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
**************************
Generalnie to jest zasada numer jeden. Miks Ma brzmiec dobrze na surowo. Więc raczej nie kombinuj z "mniej lub więcej więcej wokalu".
Rob miks tak, by bez obróbki brzmial konkurencyjnie z gotowymi produkcjami - pomijając głośność oczywiscie.
Wtedy mastering będzie naprawde w nie duzym stopniu inwazyjny. ...
**********************
Macie racje zawsze tak robie ale chciałem się zapytać bo myślałem że robię źle wiec to ze sprawdzam miks co jakis czas z zapiętym compresorem na sume to chyba dobry pomysł?
jeżeli tak robicie czyli tak jakby taka roboczą kompresję to jakie m/w parametry kompresora ustawiacie? mówię o muzyce dance / house itp ja jak ustawiałem zawsze m/w
ratio 1:5 - max 2
tresholds m/w od około -20 do - 15
kolano miekkie
attack około 30 ms
releas około 58 - 117 zawsze te parametry dopierałem m.w do tępa numeru
czy takie ustawienia na roboczą poglądową kompresje kawałka podczas mixu jest ok?
...
**********************
Wiesz co wydaje mi się że ciężko będzie komukolwiek tutaj powiedzieć czy takie ustawienie jest dobre czy złe, zresztą nie raz juz tu było pisane że nie ma "złotych" ustawień na żaden ze sprzętów. Jeśli prasujesz kompresorem miks o 20 dB to jak to musi brzmieć??? jestem ciekawy
jak na pracę z miksem to u mnie 4-5 dB to maks, chociaż jestem zwolennikiem pracy z miksem na "sucho". Radziłbym skupić się raczej na odpowiednim doborze barw i mądrym ustawieniu poziomów pomiędzy sladami, niż kompresowaniem 20 dB miksu :)
pozdr
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
**************************
Generalnie to jest zasada numer jeden. Miks Ma brzmiec dobrze na surowo. Więc raczej nie kombinuj z "mniej lub więcej więcej wokalu".
Rob miks tak, by bez obróbki brzmial konkurencyjnie z gotowymi produkcjami - pomijając głośność oczywiscie.
Wtedy mastering będzie naprawde w nie duzym stopniu inwazyjny. ...
**********************
Macie racje zawsze tak robie ale chciałem się zapytać bo myślałem że robię źle wiec to ze sprawdzam miks co jakis czas z zapiętym compresorem na sume to chyba dobry pomysł?
jeżeli tak robicie czyli tak jakby taka roboczą kompresję to jakie m/w parametry kompresora ustawiacie? mówię o muzyce dance / house itp ja jak ustawiałem zawsze m/w
ratio 1:5 - max 2
tresholds m/w od około -20 do - 15
kolano miekkie
attack około 30 ms
releas około 58 - 117 zawsze te parametry dopierałem m.w do tępa numeru
czy takie ustawienia na roboczą poglądową kompresje kawałka podczas mixu jest ok?
...
**********************
Wiesz co wydaje mi się że ciężko będzie komukolwiek tutaj powiedzieć czy takie ustawienie jest dobre czy złe, zresztą nie raz juz tu było pisane że nie ma "złotych" ustawień na żaden ze sprzętów. Jeśli prasujesz kompresorem miks o 20 dB to jak to musi brzmieć??? jestem ciekawy

jak na pracę z miksem to u mnie 4-5 dB to maks, chociaż jestem zwolennikiem pracy z miksem na "sucho". Radziłbym skupić się raczej na odpowiednim doborze barw i mądrym ustawieniu poziomów pomiędzy sladami, niż kompresowaniem 20 dB miksu :)
pozdr
Lucas May On Tour
5-21.V.2009
5-21.V.2009
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
Mastering nie powinien niczego zmienic....
**********************
To akurat jest nieprawdą. No chyba, ze w procesie masteringu nie użyto kompresora. Kompresor zawęża dynamike, więc nie ma h... na Maryśkę coś sie ściszy a cos podgłosi.
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
...
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
Mastering nie powinien niczego zmienic....
**********************
To akurat jest nieprawdą. No chyba, ze w procesie masteringu nie użyto kompresora. Kompresor zawęża dynamike, więc nie ma h... na Maryśkę coś sie ściszy a cos podgłosi. ...
**********************
Zawężenie dynamiki nie jest chyba rownoznaczne z drastyczna zmiana proporcji w miksie?
Trudno raczej znalezc zloty srodek - jedni lubią wokal schowany, jedni na wierzchu. Zarówno Ci miksujący, jak i masterujący.
Miksuj tak, zeby bylo od razu dobrze.
Mastering nie powinien niczego zmienic....
**********************
To akurat jest nieprawdą. No chyba, ze w procesie masteringu nie użyto kompresora. Kompresor zawęża dynamike, więc nie ma h... na Maryśkę coś sie ściszy a cos podgłosi. ...
**********************
Zawężenie dynamiki nie jest chyba rownoznaczne z drastyczna zmiana proporcji w miksie?
Trudno raczej znalezc zloty srodek - jedni lubią wokal schowany, jedni na wierzchu. Zarówno Ci miksujący, jak i masterujący.
Re: czy wokal zawsze wyłazi na wierzch po masterze?
**********************
Zawężenie dynamiki nie jest chyba rownoznaczne z drastyczna zmiana proporcji w miksie?
**********************
jesli każdy instrument gra nutę w tym samym czasie to masz racje