Limiter-przestery

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Samolot1
Posty: 1
Rejestracja: sobota 24 lip 2021, 12:26

Limiter-przestery

Post autor: Samolot1 » sobota 24 lip 2021, 12:33

Witam, mam pytanie: montuję materiał video i mam pewien problem. W tym audio są momenty, gdy dźwięk jest głośniejszy, a także gdy jest cichszy. Zależałoby mi na ujednoliceniu tego. Zdecydowałem się na użycie limitera. Niestety po jego zastosowaniu powstają przestery. Co robię nie tak?

Ustawienia limitera: input +8db; threshold -0,2db/-0,5db; release 1ms

Awatar użytkownika
ZDV-12
Posty: 20
Rejestracja: niedziela 17 sie 2003, 00:00

Re: Limiter-przestery

Post autor: ZDV-12 » poniedziałek 16 sie 2021, 23:49

Hej, nie wiem, czy temat aktualny, ale jeżeli nawet nie to być może przyda się komuś w przyszłości.

Jeżeli dobrze zrozumiałem to Ty bardziej potrzebujesz kompresora niż limitera. Nie wiem z jakiego oprogramowania czy sprzętu korzystasz, ale idea powinna być w większości zbliżona.

Parametrem "threshold" określasz próg zadziałania, im bardziej skręcisz potencjometr w lewo tym bardziej obniżasz próg działania w dB. Kompresor zaczyna działać dopiero powyżej tego progu. Np ustawisz na -12dB to kompresor będzie działał tylko tam, gdzie ta głośność jest wyższa. Zobacz sobie mniej więcej na jakim poziomie masz te cichsze fragmenty i wstępnie tak ustaw threshold, potem w miarę kręcenia i odsłuchu ustawisz jego pożądaną wartość - zapewne będzie wyższa od tej wypadkowej.

Parametr "ratio" określa stopień kompresji, od słabej po mocną. Tu znów siłę będziesz musiał dobrać na słuch - nie napisałeś nic jaki to materiał: lektor, wokal, cały utwór, jaki gatunek? Tak czy inaczej tu też musisz działać na słuch. Jeżeli poczujesz, że audio straciło dynamikę a wokal jest mocno "zgnieciony" to znaczy, że przesadziłeś z kompresją.

W niektórych kompresorach będziesz miał też potencjometry input i output - przy pierwszym ważne jest aby ustawić poziom sygnału obrabianego śladu tak, aby nie przesterowywał na wejściu. Potencjometrem output regulujesz wzmocnienie na wyjściu - szczególnie jeżeli materiał po obróbce jest cichy.

W bardziej rozbudowanych kompresorach masz więcej parametrów - ale myślę, że już tymi czterema możesz uzyskać zadowalający efekt.

Może być też tak, że różnice w głośności są naprawdę duże i aby uzyskać coś sensownego będziesz musiał mocno skompresować ślad audio co w niektórych przypadkach może mieć nieporządany efekt w postaci tego, że kompresja jest słyszalna (mocno zniekształca dźwięk źródłowy). Jest wtedy drugie rozwiązanie.

Jeżeli to ścieżka z samym wokalem/lektor to możesz pociąć próbkę na mniejsze w tych miejscach, gdzie różnią się głośnością i wyrównać im głośność (w wielu edytorach audio to normalizacja do danej głośności - zostaw zapas tak 0,2 - 0,3dB, żeby przesterów nie było).

Oczywiście to ma sens, gdy materiał nie jest zbyt długi a gwałtone zmiany głośności nie są w pół zdania czy słowa - chodzi o taki montaż, żeby to potem naturalnie brzmiało.

Napisałeś jeszcze o przesterach - mam nadzieję, że nie masz ich w oryginalnym materiale tylko pojawiają się dopiero po zastosowaniu limitera. Jeżeli masz je w zgranym śladzie to już ich się nie pozbędziesz, szczególnie tych z domeny cyfrowej, ale i te analogowe przestery gdy są mocne to są nie do zatuszowania - w takim przypadku materiał audio będziesz musiał zgrać raz jeszcze.

ODPOWIEDZ