Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Da sie odwrócić fazę w momencie rejestracji? Chodzi mi o zrobienie tego w programie Samplitude. Testuję ostanio ją i chyba zddecyduję się na zakup. Przy nagrywaniu gitary 2 lub 3 mikrofonami - slysze jakies dziwne niepokojące zmiany fazowe w nagranych śladach.
A gdybym hcial odwrócic faze po nagraniu - już w nagranych sladach to jak o zrobic? Powiedzmy mam 2 ślady gitary, zebrane z dwoch różnych mikrofonów (to samo zródlo dzwieku). W odwracaczu fazy w Samplitude mam mozliwość odwrocenia prawego kanalu, lewego i obydwu. Na ktorym sladzie ktorej funkcji powinienem użyc?
Generalnie niepokojące zmiany fazowe słyszę gdy rozstawie ślady w panoramie jak i wtedy kiedy dam je w jedno miejsce - na przykłąd na środek panoramy.
A gdybym hcial odwrócic faze po nagraniu - już w nagranych sladach to jak o zrobic? Powiedzmy mam 2 ślady gitary, zebrane z dwoch różnych mikrofonów (to samo zródlo dzwieku). W odwracaczu fazy w Samplitude mam mozliwość odwrocenia prawego kanalu, lewego i obydwu. Na ktorym sladzie ktorej funkcji powinienem użyc?
Generalnie niepokojące zmiany fazowe słyszę gdy rozstawie ślady w panoramie jak i wtedy kiedy dam je w jedno miejsce - na przykłąd na środek panoramy.
eee tamm
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Dodam jeszcze, ze ślady nagrane są monofonicznie.
eee tamm
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Generalnie niepokojące zmiany fazowe słyszę gdy rozstawie ślady w panoramie jak i wtedy kiedy dam je w jedno miejsce - na przykłąd na środek panoramy....
**********************
Fazę zmienić można tylko o 180 stopni. Byłoby to konieczny gdybyś na środku panoramy nie usłyszał prawie nic.
Zmiany fazowe wynikają ze zbyt dużych odległości miedzy mikrofonami. Jeżeli odległość między mikrofonami jest równa połowie długości fali, to częstotliwość odpowiadająca tej długości fali, zniknie.
reżyser dźwięku, rencista
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
...
PS
Obojętne jest który w którym kanale odwrócisz fazę. Istotą jest nie faza , ale różnica faz.
Czy w Samplitude można zmieniac fazę o inną wartość niż 180 stopni?
PS
Obojętne jest który w którym kanale odwrócisz fazę. Istotą jest nie faza , ale różnica faz.
Czy w Samplitude można zmieniac fazę o inną wartość niż 180 stopni?
reżyser dźwięku, rencista
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
......
PS
Obojętne jest który w którym kanale odwrócisz fazę. Istotą jest nie faza , ale różnica faz.
Czy w Samplitude można zmieniac fazę o inną wartość niż 180 stopni?...
**********************
Nie o to mi chodzi..
W samplitude prawdopodobnie jest odwracanie fazy tylko o 180 stopni. Jednak ma odwrócić lewy? prawy kanal? i na którym sladzie? A niepokojące mnie zależności to efekt - coś w rodzaju flangera, momentami zanika lekko mi jakby sygnal ze śladow a momentami przybiera - to są minimalne zmiany ale bardzo przeszkadzające w miksie.
Gdy rozstawię ślady w panoramie - to sygnał mi troche pływa w panoramie - tak jakby sie przesuwał wraz z tym efektem flangerka..
PS
Obojętne jest który w którym kanale odwrócisz fazę. Istotą jest nie faza , ale różnica faz.
Czy w Samplitude można zmieniac fazę o inną wartość niż 180 stopni?...
**********************
Nie o to mi chodzi..
W samplitude prawdopodobnie jest odwracanie fazy tylko o 180 stopni. Jednak ma odwrócić lewy? prawy kanal? i na którym sladzie? A niepokojące mnie zależności to efekt - coś w rodzaju flangera, momentami zanika lekko mi jakby sygnal ze śladow a momentami przybiera - to są minimalne zmiany ale bardzo przeszkadzające w miksie.
Gdy rozstawię ślady w panoramie - to sygnał mi troche pływa w panoramie - tak jakby sie przesuwał wraz z tym efektem flangerka..
eee tamm
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Wuwaldi ma racje, choc chyba rzadko nagrywal gitary wielkoma mikrofonami
Generalnie latwo zmienic faze po nagraniu - czy jakas wtyczka, czy przeliczyc - ale to w przypadku nagrywania gitar troche bez sensu. Przeciez umieszczajac mikrofony poszukujesz brzmienia, wiec musisz je jakos kontrolowac, a nie "brzmi kiepsko, ale jak odwroce faze, to bedzie lepiej". Moim zdaniem najlatwiej i najlepiej jest miec przedwzmacniacz z odwracaniem fazy, a jezeli takowego nie posiadamy, mozna sobie taki odwracacz zlutowac - to jeden podwojny przelacznik.

Generalnie latwo zmienic faze po nagraniu - czy jakas wtyczka, czy przeliczyc - ale to w przypadku nagrywania gitar troche bez sensu. Przeciez umieszczajac mikrofony poszukujesz brzmienia, wiec musisz je jakos kontrolowac, a nie "brzmi kiepsko, ale jak odwroce faze, to bedzie lepiej". Moim zdaniem najlatwiej i najlepiej jest miec przedwzmacniacz z odwracaniem fazy, a jezeli takowego nie posiadamy, mozna sobie taki odwracacz zlutowac - to jeden podwojny przelacznik.
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
AA nie zauważyłem drugiego postu kolegi W - cos tam ;)
Ale skad do cholery ten flanger i to pływanie w panoramie?
Ale skad do cholery ten flanger i to pływanie w panoramie?
eee tamm
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Jednak ma odwrócić lewy? prawy kanal? i na którym sladzie? A niepokojące mnie zależności to efekt - coś w rodzaju flangera, momentami zanika lekko mi jakby sygnal ze śladow a momentami przybiera - to są minimalne zmiany ale bardzo przeszkadzające w miksie.
Gdy rozstawię ślady w panoramie - to sygnał mi troche pływa w panoramie - tak jakby sie przesuwał wraz z tym efektem flangerka..
...
**********************
Pisałęś wcześniej, że słady są monofoniczne, Jeżeli na ślade stereo jest nagrany sygnał mono, a chcesz odwrócić fazę do drugiego śladu stereo nagarnego mono, to mówisz odwrrócić oba kanały L i P na jednym śładzie. obojętnie na któym
Flanger pochodzi od nieszczęśliwie dobranej odległości między mikrofonami. Do tego może dochodzić poruszanie się gitarzysty w trakcie grania.
Proponuję zostawić jeden ślad, a efekt stereo zrobić pogłosem, albo efektem stereofonizującym
Gdy rozstawię ślady w panoramie - to sygnał mi troche pływa w panoramie - tak jakby sie przesuwał wraz z tym efektem flangerka..
...
**********************
Pisałęś wcześniej, że słady są monofoniczne, Jeżeli na ślade stereo jest nagrany sygnał mono, a chcesz odwrócić fazę do drugiego śladu stereo nagarnego mono, to mówisz odwrrócić oba kanały L i P na jednym śładzie. obojętnie na któym
Flanger pochodzi od nieszczęśliwie dobranej odległości między mikrofonami. Do tego może dochodzić poruszanie się gitarzysty w trakcie grania.
Proponuję zostawić jeden ślad, a efekt stereo zrobić pogłosem, albo efektem stereofonizującym
reżyser dźwięku, rencista
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
Pisałęś wcześniej, że słady są monofoniczne, Jeżeli na ślade stereo jest nagrany sygnał mono, a chcesz odwrócić fazę do drugiego śladu stereo nagarnego mono, to mówisz odwrrócić oba kanały L i P na jednym śładzie. obojętnie na któym
Flanger pochodzi od nieszczęśliwie dobranej odległości między mikrofonami. Do tego może dochodzić poruszanie się gitarzysty w trakcie grania.
Proponuję zostawić jeden ślad, a efekt stereo zrobić pogłosem, albo efektem stereofonizującym...
**********************
Mozesz napisać coś więcej o tej nieszczęśliwie dobranej odległości miedzy mikrofonami? Wzmacniacz był dwugłośnikowy. Jeden mikrofon był przystawiony do jednego głośnika, drugi do drugiego. W życiu nie wpadłbym, ze takie ustawienie może spowodować jakieś dewiacje. Troche nie rozumiem tekstu o sladach stereo na ktorych nagrany jest sygnał mono..chodziło Ci o to może, że z dwóch śladów mono robi sę w sumie stereofonia i w tym kontekście tłumaczyłes mi sposób odwracania fazy???
Flanger pochodzi od nieszczęśliwie dobranej odległości między mikrofonami. Do tego może dochodzić poruszanie się gitarzysty w trakcie grania.
Proponuję zostawić jeden ślad, a efekt stereo zrobić pogłosem, albo efektem stereofonizującym...
**********************
Mozesz napisać coś więcej o tej nieszczęśliwie dobranej odległości miedzy mikrofonami? Wzmacniacz był dwugłośnikowy. Jeden mikrofon był przystawiony do jednego głośnika, drugi do drugiego. W życiu nie wpadłbym, ze takie ustawienie może spowodować jakieś dewiacje. Troche nie rozumiem tekstu o sladach stereo na ktorych nagrany jest sygnał mono..chodziło Ci o to może, że z dwóch śladów mono robi sę w sumie stereofonia i w tym kontekście tłumaczyłes mi sposób odwracania fazy???
eee tamm
Re: Odwracanie fazy w momencie rejestracji
**********************
Mozesz napisać coś więcej o tej nieszczęśliwie dobranej odległości miedzy mikrofonami? Wzmacniacz był dwugłośnikowy. Jeden mikrofon był przystawiony do jednego głośnika, drugi do drugiego. W życiu nie wpadłbym, ze takie ustawienie może spowodować jakieś dewiacje. Troche nie rozumiem tekstu o sladach stereo na ktorych nagrany jest sygnał mono..chodziło Ci o to może, że z dwóch śladów mono robi sę w sumie stereofonia i w tym kontekście tłumaczyłes mi sposób odwracania fazy???
...
**********************
Widocznie xźle zrozumiałem, albo niedoczytałem. W tym wypadku to różnice w głośnikach są takie,że powodują taki efekt.
Co odległości mie]ędzy mikrofonami to jest tak,że dla określonej odległości istnieje takie półdługości fali, któy s[owodujeprzeciw fazę .
Jeżeli 1 mikrofon odbierze dodatni szczyt to 2 mikrofon odbierze ujemny i przy sumowaniu ta częstotliwość się zniesie.
Ślad stereofoniczny to taki w którym istnieje kanał lewy i prawy. Jeżeli w obu kanałach jest identyczny sygnał, to wtedy ten ślad zawiera sygnał monofoniczny.
Dobrze zrozumiałeś co chciałęm powiedzieć o odwracaniu fazy
reżyser dźwięku, rencista