Jaka korekcja wokalu w warunkach koncertowych ?

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
JurekSLU
Posty: 53
Rejestracja: środa 03 kwie 2002, 00:00

Jaka korekcja wokalu w warunkach koncertowych ?

Post autor: JurekSLU » środa 18 cze 2003, 23:01

Mam kłopoty z uzyskaniem zadawalającego brzmienia wokali podczas małych nagłośnień.

Są zbyt jaskrawe, kłójące, "cienkie", a nie mają dość wokalowego środka i dołu, energii. Głosy żeńskie - najgorzej.

Gałkowanie korekcją w celu podbicia dołu oczywiście prowadzi do zamulenia i pop'ów.

Pracuję na zestawie:

-przody ZECK Club CD 15.3 400W, doły PolAudio 600W

-1 końcówka Dynacord S-1200

-mikrofony SM-58

-mikser Behringer MX 2004 A

-efekty z procesora S-100

Korekcja jaką tu dysponuję jest 3-punktowa: LOW, MID półparametryczny, HIGH.

Jaką korekcję stosować?.

- Taką aby dobrze brzmiało? To mi się już długo nie udaje.

Czy mikser Behringer może psuć całe brzmienie?



Podpowiedzcie coś - proszę.

Awatar użytkownika
MB
Posty: 3318
Rejestracja: wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Jaka korekcja wokalu w warunkach koncertowych ?

Post autor: MB » środa 18 cze 2003, 23:28

Nie zajmuję się zupełnie nagłaśnianiem i być może dlatego nie za bardzo rozumiem, czemu próbujesz cokolwiek podbijać, skoro ewidentnie przeszkadza Ci nadmiar pewnych elementów pasma. Przecież podstawowa zasada korekcji mówi, że zawsze lepiej ciąć niż podbijać. Być może korekcja w stole Behringera nie jest zbyt efektywna w tym przypadku. Proponowałbym pożyczyć jakiś dobry pełno-parametryczny korektor i zapiąć go na bus. Najprawdopodobniej uwagi wymaga zakres 5-8 kHz. Dół raczej tnij, zwłaszcza te żeńskie - całkowicie.

Awatar użytkownika
Tadeo
Posty: 1609
Rejestracja: piątek 31 sty 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Jaka korekcja wokalu w warunkach koncertowych ?

Post autor: Tadeo » wtorek 24 cze 2003, 13:35

Miałem kiedyś ten sam problem (używam tych samych urządzeń peryferyjnych, za wyjątkiem nagłośnienia) pewnego dnia ustawiłem korekcje na zero i wszystko zagrało jak trzeba.

Nie bez znaczenia jest korekta u podstaw tzn. barwa głosu wokalisty, podparcie dźwięku. Zawodowcy pracują nad tym latami co pózniej owocuje dobrą współpracą pomiędzy artystą a realizatorem.

Na pewno zdarzyło się Tobie pracować kiedyś na wiejskim festynie, gdzie to występował uznany wokalista w ich własnym środowisku lokalnym, często w takich sytuacjach mozna zauważyć braki w emisji głosu a nawet brak umiejętności w pracy z mikrofonem i tu koneczne staje się wpinanie procesora dynamiki w dany tor (co i tak należy czynić).

Można by długo pisać...

Życze Tobie byś na swej drodze spotykał samych dobrych artystów, oraz używał możliwie najmniejszych korekcji.

ODPOWIEDZ