Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
stereoman
Posty: 125
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: stereoman » środa 23 paź 2013, 16:54

w utworze uzylem presetu syntezatora Diva i sa tam 3 oscylatory:
OSC 1 - volume na 100%
OSC 2 - volume na 100%
OSC 3 - volume ustawione na 30%
z tym że 3-ci oscylator jest nastrojony tak by gral o 7 półtonów wyżej niz oscylatory 1 i 2.

Utwor mam w tonacji fis moll.  Zauwazylem ze obojętnie ktora nute zagram, to 3ci oscylator, grajacy o 7 poltonow wyzej i tak gra nuty z ten tonacji.

Najpierw skomponowalem w piano roll akordy dla tego synteratora, a dopiero potem zauwazylem ze 3ci oscylator gra o 7 półtonow wyzej.

Stąd pytanie kompozycyjne: Czy to błąd w komponowaniu akordow jesli w danym akordzie oscylatory 1 i 2 grają np nute G#, a 3ci oscylator gra nute A ?  


Ogolnie na ucho brzmi to mi fajnie, ale nigdy nie konstruowalem akordow tak ze byly w nim nuty w odleglosci o pół tonu np. C# i D ...


Awatar użytkownika
implant
Posty: 100
Rejestracja: sobota 30 mar 2002, 00:00
Kontakt:

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: implant » środa 23 paź 2013, 20:01

...Ogolnie na ucho brzmi to mi fajnie, ale nigdy nie konstruowalem akordow tak ze byly w nim nuty w odleglosci o pół tonu np. C# i D ......

A czy w muzyce nie chodzi o to aby brzmiała fajnie? Najważniejsze dla autora? :) Ja bym się tym nie przejmował ani trochę. Trzeba łamać zasady aby powstało coś nowego :)
Analogi i cyfry fajne są :)

Medianta
Posty: 54
Rejestracja: sobota 31 mar 2012, 00:00

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: Medianta » środa 23 paź 2013, 21:26

...
z tym że 3-ci oscylator jest nastrojony tak by gral o 7 półtonów wyżej niz oscylatory 1 i 2.
Zauwazylem ze obojętnie ktora nute zagram, to 3ci oscylator, grajacy o 7 poltonow wyzej i tak gra nuty z ten tonacji.

a dopiero potem zauwazylem ze 3ci oscylator gra o 7 półtonow wyzej.

Czy to błąd w komponowaniu akordow jesli w danym akordzie oscylatory 1 i 2 grają np nute G#, a 3ci oscylator gra nute A ?  


byly w nim nuty w odleglosci o pół tonu np. C# i D ...... 




Ale 7 półtonów w górę od Cis nie da Tobie D. 7 półtonów to przecież kwinta czysta. Czyli w tym przypadku będzie Cis i Gis.




We wszystkich (oprócz dźwięku na II stopniu gamy [otrzymasz wtedy w Twoim przypadku interwał Gis i Dis, a dźwięk Dis jest dźwiękiem spoza tonacji]) granych przez Ciebie dźwiękach (w obrębie danej) tonacji będziesz miał konsonans z pozostałymi elementami. Oprócz tego jednego przypadku na II stopniu ;)




pozdrawiam


Awatar użytkownika
Caroozo
Posty: 932
Rejestracja: piątek 22 lut 2008, 00:00

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: Caroozo » czwartek 24 paź 2013, 08:02

W prostych akordach (nie wychodzących poza powiedzmy kanon POP) ta kwinta dużo nie namiesza (kwarta w dół to te nie problem). Problem pojawi się wtedy, gdy rozbijesz harmonię i np. będą jakieś akordy półzmniejszone, w basie będzie nie prymka a jakiś inny interwał w stosunku do bazy akordu i ta kwinta będzie "haczyć" z prostego względu - nie będzie się mieścić w skali (świat nie kończy się na skali bluesowej ;)). Przy aranżu na kilka instrumentów jest wręcz niedopuszczalne, by jakiś dodatkowy dźwięk o stałym interwale w stosunku do podstawy występował. Posiadam osobiście doświadczenie w grze na żywo różnych evergreenów jazzowych z nutką pop i już z samą klapą, gitarą i basem musimy uważać, żeby jeden nie wchodził na rejestry drugiego. Pół biedy, jak dźwięki się pokrywają, ale np. jak zagram C9dim a bas czy gitara pojedzie mi po E to robi się zgrzyt...


Odstrojenie jest ok przy prostszych patternach, ale z punktu widzenia całej skali będą słabe dźwięki... Polecam zatem wszystko wklepać "z łapy" - łącznie z tymi 7 półtonami w górę, a w miejscach, w których najzwyczajniej w świecie to "nie robi", wstawić inny interwał. NAJWAŻNIEJSZE to mieć świadomość muzyczną i wiedzieć, co się robi :).


Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: PieTras! » czwartek 24 paź 2013, 16:33

Nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem, ale czy tu nie jest mowa o tzw (w klasyce) miksturze glosow?
Ogólnie rzecz biorąc wszystkie naturalne dźwięki (np. skrzypiec) składają się z tonów prostych wynikających z ciągu alikwotów, są to nie tylko oktawy, ale w zasadzie wszystkie pozostale dzwieki (rozstrojone bardziej lub mniej) o roznej glosnosci. Wypadkowa tego daje wrażenie wysokości dźwięku (a co za tym idzie - tworzy jego barwę). Polecam sprawdzić softwarowym spectrometrem ciągły dźwięk fletu, skrzypiec, czegokolwiek.
W praktyce np organy, w tym hammonda posiadają kilka głosów, zazwyczaj oktawy, kwinty i tercje, ktore dodaje sie do tonu podstawowego. Jednoczesnie nie wplywa to wrażenie wysokości dźwięku.
Przykład który podałeś, to typowa mikstura kwintowa, spotykana w niemal kazdym rodzaju muzyki (chocby riffy kwintowe w muzyce gitarowej!), a i czesto stosowana w elektronice. Kwinta to po oktawie najczesciej dodawany interwal.
Co za tym idzie nie jest to sprawa kompozycji, tylko sound designu i ew. psychoakustyki, ponieważ dobrze zrobiona mikstura w danej konwencji - choćby składała się z przedziwnych interwałów - będzie dawała mocne wrażenie wysokości, czyli w skrócie mówiąc będzie grała konkretnym jesli chodzi o wysokosc dzwiekiem.
Jesli sie mylę, sprostujcie mnie proszę :) 

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: senjin » czwartek 24 paź 2013, 21:29

Tak, też spodziewałbym się, że kwinta (7 półtonów) z amplitudą 30% tonu podstawowego zabrzmi jak składowa dźwięku, a nie osobny dźwięk. Z resztą chyba po to właśnie są takie możliwości ustawienia oscylatorów?

Dla ścisłości, kwinta nie jest składową harmoniczną, ale pryma i kwinta są składowymi tonu o oktawę niższego od prymy... ucho świetnie sobie z tym radzi

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Komponowanie akordów, a pitch oscylatorów syntezatora

Post autor: senjin » czwartek 24 paź 2013, 21:30

miało być *zresztą

ODPOWIEDZ