Granice rozszerzania obrazu stereo

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
stereoman
Posty: 125
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: stereoman » piątek 16 maja 2014, 23:09

Witajcie,
Co myślicie na temat rozszerzania obrazu stereo danego instrumentu tak bardzo że częsciowo gra on w przeciwfazie?
Głównie mam na myśli elektroniczne brzmienia takie jak pluck'i, stabs, leady, pady itp...  gdy grają w tle lub jako główny instrument w miksie.

Np. w niektórych utworach trance podczas breakdownu widać (uzywałem miernika korelacji w Ozone5) że np pady, pluck'i czy lead'y są tak szeroko że grają w przeciwfazie. Czy Waszym zdaniem to dobry kierunek? Jakie widzicie plusy i minusy rozszerzania obrazu stereo do tego stopnia że instrument gra w przeciwfazie?

Producenci coraz mniej przejmują sie kompatybilnoscią stereo miksów z mono?


Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: DJOZD » sobota 17 maja 2014, 10:03

Ja bym był ostrożny. Czasem fajnie brzmią przemodulowane partie, ale tak naprawdę siła tych utworów nie leży w szerokości bazy stereo a monofonicznej warstwie rytmicznej. Który przykładowy utwór masz na myśli?
Osobiście? Nie eksperymentuje ze stereofonią aż do tego stopnia. Zawsze staram się używać szerokich barw o pełnej zgodności w kanałach lub stosować duble które zasadniczo różnią się zawartością, dzięki temu mam extremalne stereo w pełni naturalnie.

Awatar użytkownika
chantizstudio
Posty: 419
Rejestracja: sobota 26 maja 2007, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: chantizstudio » sobota 17 maja 2014, 16:22

...Witajcie,Co myślicie na temat rozszerzania obrazu stereo danego instrumentu tak bardzo że częsciowo gra on w przeciwfazie?Głównie mam na myśli elektroniczne brzmienia takie jak pluck'i, stabs, leady, pady itp...  gdy grają w tle lub jako główny instrument w miksie.Np. w niektórych utworach trance podczas breakdownu widać (uzywałem miernika korelacji w Ozone5) że np pady, pluck'i czy lead'y są tak szeroko że grają w przeciwfazie. Czy Waszym zdaniem to dobry kierunek? Jakie widzicie plusy i minusy rozszerzania obrazu stereo do tego stopnia że instrument gra w przeciwfazie?Producenci coraz mniej przejmują sie kompatybilnoscią stereo miksów z mono?...

Dzisiaj tych granic po prostu nie ma.
Zobacz sobie choćby tracki od Cosmic Gate czy Dash Berlin. W szczególności basy są praktycznie w przeciwfazie.
Ja bynajmniej z tego tragedii nie robię.
Bardziej mnie denerwują zbyt głośne masteringi. Praktycznie zero dynamiki, wszystko zgniecione i brzmi jak szum.
Loundess War jest moim zdaniem teraz jednym z największym problemów.
Znalazłem kiedyś o tym zjawisku fajny filmik
https://www.youtube.com/watch?v=ydg-ajN1u9o&list=LL2cZ0XFDhhGETS5WS43-wuw&index=10
[addsig]
''po to są gały w syntezatorach , zeby kręcić aż uzyska się to czego się szuka'' AdamZ

Awatar użytkownika
stereoman
Posty: 125
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: stereoman » poniedziałek 19 maja 2014, 20:57

Przykład takiego utworu? Np. Omnia - "Immersion"
(praktycznie cały czas coś jest w przeciwfazie)

DJOZD, piszesz:
"Zawsze staram się używać szerokich barw o pełnej zgodności w kanałach lub stosować duble które zasadniczo różnią się zawartością, dzięki temu mam extremalne stereo w pełni naturalnie."
"o pełnej zgodności w kanałach" - zgodności z fazą?
Wyjaśnij w jaki sposób te duble mają różnić sie zawartościa od oryginalnych scieżek żeby osiągnać to extremanle stereo.


Zastanawia mnie w ilu klubach jeszcze jest sound system mono. Orędownicy kompatybilności z mono przestrzegają że jeszcze można spotkać nagłośnienie mono w klubach - a jak to jest Waszym zdaniem?




Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: matiz » poniedziałek 19 maja 2014, 22:42

Zastanawia mnie w ilu klubach jeszcze jest sound system mono. Orędownicy kompatybilności z mono przestrzegają że jeszcze można spotkać nagłośnienie mono w klubach - a jak to jest Waszym zdaniem?


...
 




Znajdź jakieś współczesne nagłośnienie, w którym sub jest stereo


[addsig]

Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: PieTras! » poniedziałek 19 maja 2014, 22:45

... 
Znajdź jakieś współczesne nagłośnienie, w którym sub jest stereo ...
 




Ale z drugiej strony nawet w 'szerokich' produkcjach pasmo subbasu niemalże standardowo się monofonizuje np. pasmowym imagerem.

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: matiz » poniedziałek 19 maja 2014, 23:11

...
... 
Znajdź jakieś współczesne nagłośnienie, w którym sub jest stereo ...
 




Ale z drugiej strony nawet w 'szerokich' produkcjach pasmo subbasu niemalże standardowo się monofonizuje np. pasmowym imagerem....
 




"W szczególności basy są praktycznie w przeciwfazie."???


[addsig]

smirnoff
Posty: 239
Rejestracja: poniedziałek 19 sie 2013, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: smirnoff » wtorek 20 maja 2014, 00:09

Znajdzie w polsce kluby które grają muzykę klubową wykorzystując przy tym sprzęt takiej jakości aby ta stereofonia faktycznie miała znaczenie, poza tym jeśli na 90% imprez 90% osób jest pijanych to uwierzcie że nikt nie zwraca uwagi na to czy pady są w fazie, takie doznania tylko w domu na hifi lub na ipodzie, więc pod taki sprzet sie robi produkcje. 


Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: PieTras! » wtorek 20 maja 2014, 02:24

...
...
... 
Znajdź jakieś współczesne nagłośnienie, w którym sub jest stereo ...
 

Ale z drugiej strony nawet w 'szerokich' produkcjach pasmo subbasu niemalże standardowo się monofonizuje np. pasmowym imagerem....
 


"W szczególności basy są praktycznie w przeciwfazie."??? ...
 


Co jest dziwnego w takim stwierdzeniu? "Basami" potocznie nazywa się kategorię brzmień również o szerokiim spektrum alikwotów, a subbas to pasmo częstotliwości. W stereofonicznym "basie" może być monoficzny subbas. 

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Granice rozszerzania obrazu stereo

Post autor: PieTras! » wtorek 20 maja 2014, 02:31

...
Znajdzie w polsce kluby które grają muzykę klubową wykorzystując przy tym sprzęt takiej jakości aby ta stereofonia faktycznie miała znaczenie, poza tym jeśli na 90% imprez 90% osób jest pijanych to uwierzcie że nikt nie zwraca uwagi na to czy pady są w fazie, takie doznania tylko w domu na hifi lub na ipodzie, więc pod taki sprzet sie robi produkcje. ...
 


I do tego dochodzi rozmieszczenie słuchaczy względem głośników, które zazwyczaj jest niesymetryczne. 

A z drugiej strony - dlaczego przeciwfaza jest zła? Czy poza problemami przy monofonizacji nagrania, gdy fazy się znoszą. jest coś jeszcze? Czy chodzi tylko o kompatybilnośc stereo z mono?

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

ODPOWIEDZ