Praca w 432 Hz

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Awatar użytkownika
Arkana_Flow
Posty: 178
Rejestracja: wtorek 28 paź 2014, 00:00

Praca w 432 Hz

Post autor: Arkana_Flow » środa 24 gru 2014, 00:21

Cześć,


Nie chciałbym się rozwodzić nad tym, czy to ściema czy nie..czyjaś wkrętka itp.


Faktem jest, że zetknąłem się ze zjawiskiem jakim jest "masaż dźwiękiem" a teraz przygotowuję się do projektu, gdzie będą wykorzystane etniczne instrumenty, gdzie A=432Hz. Dużo też będzie elektroniki i sampli.


Postanowiłem zrobić experyment i nagrać cały projekt wykorzystując różne częstotliwości i patenty które 'mają oddziaływać na nasz organizm pozytywnie'. Z wiedzy, którą zdobyłem studiując masaż dźwięku wywnioskowałem, że podstawą będzie wyjście od 432 Hz. Mam nadzieję, że po zrealizowaniu tego projektu/eksperyment w pełni się przekonam czy to działa, dzięki opiniom innych.


A na ten czas pragnę zwrócić się do Was jako do moich autorytetów (jako, że większość z Was ma ode mnie o wiele większe doświadczenie i wiedzę, jeśli chodzi o muzykę, realizacje) o pomoc.


Chciałbym się dobrze przygotować, aby ogarnąć ten projekt; tak jak go sobie zobaczyłem.


Macie może jakieś pomysły co i jaka wiedza przydałaby mi się?



Jakie wtyczki/metody mogą znacząca ułatwić pracę od podstaw gdzie A=432 Hz? np. pluginy na instert zmieniające strój syntezatora? czy sampli zanim zostaną wyzwolone?


Wiem, że we FL był pitch na masterze, i od zawsze instuicyjnie jakoś zmniejszałem minimalnie jego wartość i wtedy wszstko mi się podobało hehe, ale nie korzystam z tego programu od dawna. Pracuję na Cubase, Adobe Audition, Abletonie i MPC Software.


Wszelkie porady wezmę pod uwagę i będę za nie wdzięczny ;)


Pozdrawiam

Muzyką zajmuję się od 2003 roku. Zaczynałem jako raper. Obecnie wchodzę w świat producenski. Pracuję z samplami (głównie na Akai MPC) jak i z żywymi instrumentami. Studiuję produkcję muzyczną na uczelni w Edynburgu, Szkocji.

Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: PieTras! » środa 24 gru 2014, 15:27

Trudne zadanie, żeby zrobić z tego ekpseryment naukowy. Wg mnie porównywanie ma sens tylko w laboratoryjnych warunkach, bo jak stwierdzić, czy (przy takich subtelnych różnicach) coś się komuś podoba bardziej, bo ma w tej minucie lepszy humor czy dlatego, że lepiej brzmi strój?. Nie zajmuję się tym, więc napiszę tylko kilka "wydaje mi się".

Zwróć uwagę, że w przypadku sampli wcześniej nagranych taka transpozycja będzie już jakąś ingerencją w brzmienie, to nie będzie to samo, co nagranie sampli w niższym stroju (np. poprzez stałe wysokości rezonansu instrumentu w małym stopniu zależne od wysokości stroju).  Niektóre virtualne instrumenty mają opcję zmiany wysokości stroju, więc dźwięk jest generowany niżej i wtedy nie ma problemu. W ustawieniach można to znaleźć. Czyli warto zbadać wpływ wysokości stroju, a nie wpływ zmiany wysokości stroju...

Jeśli wrzucisz pitch shifter na sumę, to też zmieni ci się dużo rzeczy w nienaturalny sposób. Dajmy na to reverb. Na sumie obniżysz nie tylko oryginalny sygnał, ale też reverb który powstaje przy użyciu algorytmów, które w zależności od wysokości wchodzącego dźwięku mogą działać inaczej, np. poprzez użycie wbudowanego filtra. Więc pytanie - czy interesuje cię obniżenie tylko oryginalnych sygnałów czy też obniżenie zakresu działania filtrów? Z tego co piszesz - to pierwsza sprawa, bo w końcu zmiana filtrów, to zmiana filtrów, a nie stroju :) Dobrze myślę panowie?

To wszystko to są mega szczegóły, trudne do wysłyszenia, a już na pewno w sytuacji koncertowej. Wg mnie może to mieć znaczenie dla muzyków z dobrze wykształconym, "nisko nastrojonym" absolutem. Jeśli coś takiego w ogóle istnieje. :)

Dobrze, żebyś zrobił to profesjonalnie, w przeciwnym razie możesz dołączyć do mitowców lub mądrali takich jak ja :)

Wesołych! 

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

Janusz_M
Posty: 340
Rejestracja: czwartek 08 sty 2009, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: Janusz_M » czwartek 25 gru 2014, 11:41

Macie może jakieś pomysły co i jaka wiedza przydałaby mi się?



Taki oto watek sie kiedys tu przewinal: http://www.eis.com.pl/virtual/modules.php?op=modload&name=Forum&file=viewtopic&topic=27775&forum=13&19 


np. pluginy na instert zmieniające strój syntezatora?


Wiekszosc znanych mi syntezatorow ma wbudowana funkcje strojenia oscylatorow.


Pozdrawiam
Janusz 


Awatar użytkownika
Arkana_Flow
Posty: 178
Rejestracja: wtorek 28 paź 2014, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: Arkana_Flow » piątek 26 gru 2014, 12:16

Jeśli wrzucisz pitch shifter na sumę, to też zmieni ci się dużo rzeczy w nienaturalny sposób. Dajmy na to reverb. Na sumie obniżysz nie tylko oryginalny sygnał, ale też reverb który powstaje przy użyciu algorytmów, które w zależności od wysokości wchodzącego dźwięku mogą działać inaczej, np. poprzez użycie wbudowanego filtra. Więc pytanie - czy interesuje cię obniżenie tylko oryginalnych sygnałów czy też obniżenie zakresu działania filtrów? Z tego co piszesz - to pierwsza sprawa, bo w końcu zmiana filtrów, to zmiana filtrów, a nie stroju :) Dobrze myślę panowie?



Dobrze, żebyś zrobił to profesjonalnie, w przeciwnym razie możesz dołączyć do mitowców lub mądrali takich jak ja :)

Wesołych! 
...
 




Dlatego chcę się dobrze przygotować do tego, nie wiem tylko czy nie będzie to 'syzyfowa' praca. ;)


Wiesz ten pomysł powstał bo np. misa tybetańska czy inne instrumenty których używam do tego projektu grają w 432, stąd ten pomysł, że czemu reszty nie nagrać w takim stroju i zobaczyć czy nie będzie się to wszystko trzymało lepiej kupy.


Janusz


Przeczytałem już ten wątek ;) a co do syntezatorów to masz rację, myślałem tylko o czymś co można także zastosować na pliki audio, lub inne VSTi, lub o czymś podobnym. Troszkę nieprecyzyjnie się wyraziłem ;)


A znacie jakieś dobre wtyczki, które pokazują nam w jakim stroju i tonacji gra źródło dźwięku?


Widziałem takie urządzenia, ale pewnie istnieją również takie pluginy ;)


pozdrawiam

Muzyką zajmuję się od 2003 roku. Zaczynałem jako raper. Obecnie wchodzę w świat producenski. Pracuję z samplami (głównie na Akai MPC) jak i z żywymi instrumentami. Studiuję produkcję muzyczną na uczelni w Edynburgu, Szkocji.

Awatar użytkownika
PieTras!
Posty: 375
Rejestracja: piątek 07 cze 2013, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: PieTras! » sobota 27 gru 2014, 14:49

Tak swoją drogą - granie w innym stroju to norma w świecie "budżetowej" muzyki klasycznej. Zazwyczaj stroi się instrumenty do tych, które najtrudniej przestroić (jak fortepian, akordeon, organy). A strój tych instrumentów jest zależny od stroicielia lub twórcy, chociaż zazwyczaj jest to mała rożnica do maks 3hz. Tutaj pewnie stroiciele mieliby dużo do powiedzenia.

Zresztą olbrzymia ilość starych nagrań jest w stroju o ok. ćwierćton  niższym. Tak na szybko przypominają mi się numery Hendrixa i SR Vaughana.

Więc zacząłbym od sprawdzenia tego jak to działa w praktyce nagraniowej. A jeśli chodzi o koncerty - 432 to już całkiem spore obniżenie, ale przecież jeszcze do nie dawna stroiki nie były tak bardzo popularne i założę się, że każdy band gitarowy (bez gościa z dobrym absolutem) czasem grał i w takim stroju, szczególnie w zimę :)

Klawisze, kompozycja, produkcja... :)

damienh
Posty: 3
Rejestracja: piątek 09 sty 2015, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: damienh » sobota 10 sty 2015, 14:56

Dołączam się do wątku, zapytując od innej strony. Czy da się takie programy jak SoundForge czy Reason ustawić tak, aby nagrywane ślady były w częstotliwości 432Hz? Tak aby pusty projekt miał domyślnie te parametry

fallworm
Posty: 471
Rejestracja: środa 30 lip 2014, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: fallworm » poniedziałek 12 sty 2015, 22:34

...Dołączam się do wątku, zapytując od innej strony. Czy da się takie programy jak SoundForge czy Reason ustawić tak, aby nagrywane ślady były w częstotliwości 432Hz? Tak aby pusty projekt miał domyślnie te parametry... 




Radzę próbkowania nie przestawiać do takiej wartości - nawet w celach naukowych.


Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: DJOZD » poniedziałek 12 sty 2015, 23:12

...Radzę próbkowania nie przestawiać do takiej wartości - nawet w celach naukowych....

Przeciez nawet przetwornik nie jest wstanie pracować z taką częstotliwością.

Leff
Posty: 545
Rejestracja: sobota 13 kwie 2002, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: Leff » wtorek 13 sty 2015, 09:48

......Radzę próbkowania nie przestawiać do takiej wartości - nawet w celach naukowych....

Przeciez nawet przetwornik nie jest wstanie pracować z taką częstotliwością. ...

Chłopakom o co innego chodzi :)
Odpowiadając na pytanie - możecie sobie nastroić instrumenty w stroju jakim chcecie, wyżej albo niżej o dowolną wartość. Nie ma to nic wspólnego z ustawieniami projektu w programie w jakim nagrywacie. Program zarejestruje takie dźwięki (o takiej częstotliwości), jakie się poda do mikrofonu. Mogą stroić lub nie stroić, program wszystko bezlitośnie nagra tak, jak się zagrało :)
Innymi słowy:
1 - stroicie instrumenty do stroju A=432 Hz
2 - nagrywacie na dowolny DAW, w którym ustawienia projektu dobieracie zależnie od tego, gdzie ma wylądować gotowy materiał - najczęściej 24 bity 44.1 kHz. Jeśli materiał ma się pojawić w TV, warto nagrywać w 48 kHz. Jeśli nagrywacie super audio dla super audiofilskiego wydawnictwa w super studio za super milion dolarów, to w 96 kHz, albo nawet w 192.
Znakomitą większość zawodowych nagrań w zawodowych studiach rejestruje się w 44.1 kHz, bo jest to jakość wystarczająca. Strój instrumentów nie ma tu nic do rzeczy.
Leff - Szczecin

Awatar użytkownika
DJOZD
Posty: 2594
Rejestracja: niedziela 22 gru 2002, 00:00

Re: Praca w 432 Hz

Post autor: DJOZD » wtorek 13 sty 2015, 11:31

...

Chłopakom o co innego chodzi :)....

Doskonale sobie zdaje z tego sprawę, ty jednak napisałeś od serca od początku do końca


Cały problem polega w błędnym rozumieniu że to nie sprzęt robi nagranie 432hz tylko
człowiek. Być może wzięło się to z tego że po internecie krążą tutoriale nt. jak
przekonwertować nagranie 440 hz do 432 hz zmniejszając częstotliwość odtwarzania. Czyli
w przypadku nagrania 44100Hz konwersja do 43200Hz.

W kwestii sugestii co do tworzenia projektu i użycia VSTi. Nigdy tego nie robiłem i nie
będę robił. Jednak gdybym musiał - przestroiłbym każdy VSTi o -0.32 tonu. Uzyskałbym
strój odpowiadający twoim wymaganiom bez psucia brzmienia poprzez obniżanie
częstotliwości odtwarzania. Lub nie tym bardziej - pitchshift bez zmiany tempa, który
działa całkowicie destruktywnie psując obraz stereo, transjenty i wszystko co się da.

ODPOWIEDZ