Strona 1 z 1

Tony podstawowe nut basu w utworze

: niedziela 10 kwie 2016, 09:22
autor: stereoman

Witajcie!


Co robicie w następującym przypadku? :


W utworze w stylu house, trance albo pop, synth bass gra różne nuty i każda z tych nut ma swój ton podstawowy na takim samym poziomie w analizatorze widma.


Najniższa nuta jaką gra bas to E4 (41Hz):


https://zapodaj.net/f7e88d90552a4.png.html


a najwyższa nuta jaką gra bas to E5 (82Hz):


https://zapodaj.net/54fe774564f86.png.html


Powiedzmy że wszystkie nuty tego basu mają swój ton podstawowy na poziomie -14dB w analizatorze widma.


Załóżmy też, że Kickdrum w tym utworze ma ton podstawowy ok 50Hz i w analizatorze widma sięga on o 3dB wyżej niż tony podstawowe nut basu.


Czy dajecie temu synth basowi jakiś HP filter albo LowShelf filter aby im niższą nutę gra, tym ton podstawowy tej nuty był ciszej? Jeśli tak, to o ile dB ciszej powinien być ton podstawowy nuty E4 (41 Hz) od tonu podstawowego nuty E5 (82 Hz) ?


Btw. O jakich prawidłowościach natury akustycznej warto wiedzieć podchodząc do tematu odpowiedniego ustawienia energii w najniższych częstotliwościach basu(instrumentu) ?


Re: Tony podstawowe nut basu w utworze

: wtorek 12 kwie 2016, 19:31
autor: fallworm
...Witajcie!
Co robicie w następującym przypadku? :
W utworze w stylu house, trance albo pop, synth bass gra różne nuty i każda z tych nut
ma swój ton podstawowy na takim samym poziomie w analizatorze widma.
Najniższa nuta jaką gra bas to E4 (41Hz):
https://zapodaj.net/f7e88d90552a4.png.html
a najwyższa nuta jaką gra bas to E5 (82Hz):
https://zapodaj.net/54fe774564f86.png.html
Powiedzmy że wszystkie nuty tego basu mają swój ton podstawowy na poziomie -14dB w
analizatorze widma.
Załóżmy też, że Kickdrum w tym utworze ma ton podstawowy ok 50Hz i w analizatorze widma
sięga on o 3dB wyżej niż tony podstawowe nut basu.
Czy dajecie temu synth basowi jakiś HP filter albo LowShelf filter aby im niższą nutę
gra, tym ton podstawowy tej nuty był ciszej? Jeśli tak, to o ile dB ciszej powinien być
ton podstawowy nuty E4 (41 Hz) od tonu podstawowego nuty E5 (82 Hz) ?
Btw. O jakich prawidłowościach natury akustycznej warto wiedzieć podchodząc do tematu
odpowiedniego ustawienia energii w najniższych częstotliwościach basu(instrumentu) ?...

Do tego typu muzyki wystarczy jak skorzystasz z wtyczki typu "Voulmeshaper 4", ustawisz
na basie tak aby ściszało się pasmo, w którym stopa oscyluje w momencie uderzenia stopy
- maskowanie załatwia sprawę.

Ale nie o tym miało być..
Ilość energii w pasmach ustawiasz na zasadzie energii "szumu różowego" - patrz
wikipedia.

Jeżeli masz problem z ilością energii, skorzystaj z dynamicznego eq/ lub kompresora
pasmowego, który potłumi tam gdzie powinno.

"Btw. O jakich prawidłowościach natury akustycznej warto wiedzieć podchodząc do tematu
odpowiedniego ustawienia energii w najniższych częstotliwościach basu(instrumentu)
?..."

Np o takich, że żeby w miksie pojawiły się najniższe częstotliwości, czasem w ścieżkach
ich nie musi być W odpowiednich kombinacjach częstotliwościowych wytworzone sub
harmoniczne wypełniają dół - gorzej jak one powstają, a ten "dół" nie ma już na to
miejsca, wtedy mamy muł, a nie subbasowe zejście - poczytaj książkę Everesta o
podstawach akustyki.

Re: Tony podstawowe nut basu w utworze

: środa 13 kwie 2016, 18:24
autor: DJOZD

"Btw. O jakich prawidłowościach natury akustycznej warto wiedzieć podchodząc do tematu
odpowiedniego ustawienia energii w najniższych częstotliwościach basu(instrumentu)
?..."

Na przykład o takich że bass zabiera najwięcej energii i generuje duzy RMS ponieważ patrząc na poziomy maksywalne potrzeba go najwięcej w miksie by wyrównać jego trudność przetwarzania zarówno przez wzmacniacze jak i ludzki słuch. Jeżeli chodzi o tipsy - kick zawsze głośniej niż bass (jakieś 2-4 db na analizatorze), sine-chain o bardzo szybkim działaniu lub dynamic EQ rozwiązuje problem nakładania się energi w jednym paśmie. W ogóle myslenie podczas aranżowania w sposób takich by elementy ,na ile to możliwe, pojawiały wymiennie jest bardzo korzystne z punktu widzenia finalnej głośności i czytelności.