Roland Fantom X- wgrywanie nowych barw

Wszelkie inne pytania związane z tematyką poruszaną w naszym magazynie
Muzykant1324233
Posty: 3
Rejestracja: niedziela 26 sie 2018, 06:10

Roland Fantom X- wgrywanie nowych barw

Post autor: Muzykant1324233 » środa 15 sty 2020, 05:41

Cześć,
Z racji zmiany klawiszy- myślę nad czymś gdzie mógłbym wgrywac brzmienia do instrumentu- jestem całkowicie zielony" w tym temacie-
-Jaką pamięć musi posiadać instrument?
- czy w każdej marce klawiszy mogę zainstalować dodatkowe brzmienia ( nie mówię tu o brzmieniach z kart)?
- przez określenie sample" mam rozumieć właśnie nowe brzmienia?

Awatar użytkownika
Caroozo
Posty: 932
Rejestracja: piątek 22 lut 2008, 00:00

Re: Roland Fantom X- wgrywanie nowych barw

Post autor: Caroozo » środa 15 sty 2020, 08:52

Wszystko zależy od konkretnego modelu - starsze instrumenty pozwalały zgrywać i wgrywać brzmienia przez karty lub przez MIDI za pomocą komunikatów System Exclusive (SysEx) - np. D50, M1, DX7 ("święta trójca" ;-)). Do dziś w niektórych nowszych instrumentach tak wgrywa się banki brzmieniowe (np. Access Virus). Wiele instrumentów ma stację dyskietek, ew. emulator FDD, niektóre (jak np. Korg Triton Extreme) kartę Compact Flash, natomiast znakomita większość standardowy port USB.

Samo wgrywanie brzmień to inna sprawa - część instrumentów pozwala na import sampli i tworzenie na ich podstawie własnych brzmień, ale trzeba rozumieć, jak dana barwa jest zbudowana. W skrócie bazuje ona na tzw. "danych programowych" (czyli parametry danego brzmienia w oparciu o silnik brzmieniowy danego instrumentu) oraz na próbkach brzmieniowych. Te drugie mogą bazować na wewnętrznych, znajdujących się w pamięci instrumentu lub też na samplach użytkownika.