Pomiary akustyki (fal stojących)
Pomiary akustyki (fal stojących)
Witam!
Jako iz w moim malutkim pokoiku mam dosc duze problemy z falami stojacymi postanowilem zrobic kilka pomiarow i wybrac "optymalne" miejsce odsluchowe. Moja metoda pomiarowa jest raczej metoda porownawcza, poniewaz nie daje mi miarodajnych wynikow - dysponuje jedynie mikrofonem StudioProjects B1, ktory oczywiscie do liniowych nie nalezy, a w pomieszczenie wypuszczam signal sweep z alesisow mkII (ktore powiedzmy sa 'w miare' liniowe od 60Hz).
Moja metoda wyglada nastepujaco: stawiam mikrofon na wysokosci swej glowy, puszczam z komputera przebieg sinusoidalny od 40 do 1kHz (trwa to dobrych kilka sekund) i nagrywam. Potem stawiam mikrofon w innym miejscu i ... porownuje.
I wlasciwie o to porownanie teraz mi chodzi: na poczatku bardziej skupialem sie na "wygladzie" tej sinusoidy. Sygnal wypuszczany oczywiscie jest wszedzie plaski, natomiast to co nagrywam to bardziej przypomina trace tour de france (odcinka gorskiego oczywiscie ;) ). Wiadomo - w miejscu strzalki mamy gore (duza amplituda), a w wezle dolek (prawie brak sygnalu).
Potem zaprzegnalem do pracy analizator widma. Niby mialem juz analize sygnalow, ale dopiero po pewnym czasie wpadlem na pomysl, aby wrzucac w obliczenia pliki wav o tej samej dlugosci, podciete tak, aby analiza zaczynala sie od punktu zero (niby jest okienko przy obliczeniach, ale jakos te wykresy lepiej mi wygladaly), znormalizowane itp.
Pisze tego posta, poniewaz to co wynika z wykresow analizatora oraz z rejestrowanych amplitud delikatnie mowiac - mocno sie rozmija. Na wykresie widze np., ze gdzies tam ma byc ogromny dolek - ale na pliku wav - nie widze go.
Zwiekszylem wielkosc probek do takiej ilczby, ze mam precyzyjnosc do 5Hz.
jakies pomysly? czy to co robie w ogole jest bez sensu?
pozdrawiam!
bjortos
Jako iz w moim malutkim pokoiku mam dosc duze problemy z falami stojacymi postanowilem zrobic kilka pomiarow i wybrac "optymalne" miejsce odsluchowe. Moja metoda pomiarowa jest raczej metoda porownawcza, poniewaz nie daje mi miarodajnych wynikow - dysponuje jedynie mikrofonem StudioProjects B1, ktory oczywiscie do liniowych nie nalezy, a w pomieszczenie wypuszczam signal sweep z alesisow mkII (ktore powiedzmy sa 'w miare' liniowe od 60Hz).
Moja metoda wyglada nastepujaco: stawiam mikrofon na wysokosci swej glowy, puszczam z komputera przebieg sinusoidalny od 40 do 1kHz (trwa to dobrych kilka sekund) i nagrywam. Potem stawiam mikrofon w innym miejscu i ... porownuje.
I wlasciwie o to porownanie teraz mi chodzi: na poczatku bardziej skupialem sie na "wygladzie" tej sinusoidy. Sygnal wypuszczany oczywiscie jest wszedzie plaski, natomiast to co nagrywam to bardziej przypomina trace tour de france (odcinka gorskiego oczywiscie ;) ). Wiadomo - w miejscu strzalki mamy gore (duza amplituda), a w wezle dolek (prawie brak sygnalu).
Potem zaprzegnalem do pracy analizator widma. Niby mialem juz analize sygnalow, ale dopiero po pewnym czasie wpadlem na pomysl, aby wrzucac w obliczenia pliki wav o tej samej dlugosci, podciete tak, aby analiza zaczynala sie od punktu zero (niby jest okienko przy obliczeniach, ale jakos te wykresy lepiej mi wygladaly), znormalizowane itp.
Pisze tego posta, poniewaz to co wynika z wykresow analizatora oraz z rejestrowanych amplitud delikatnie mowiac - mocno sie rozmija. Na wykresie widze np., ze gdzies tam ma byc ogromny dolek - ale na pliku wav - nie widze go.
Zwiekszylem wielkosc probek do takiej ilczby, ze mam precyzyjnosc do 5Hz.
jakies pomysly? czy to co robie w ogole jest bez sensu?
pozdrawiam!
bjortos
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
Potem zaprzegnalem do pracy analizator widma. Niby mialem juz analize sygnalow, ale dopiero po pewnym czasie wpadlem na pomysl, aby wrzucac w obliczenia pliki wav o tej samej dlugosci, podciete tak, aby analiza zaczynala sie od punktu zero.....
*******************************
Nie bardzo kumam: jaki plik wave? A to co nagrałeś z pomieszczenia to nie "wave"? Czy analizowałeś na żywo, bez nagrywania?
Pisze tego posta, poniewaz to co wynika z wykresow analizatora oraz z rejestrowanych amplitud delikatnie mowiac - mocno sie rozmija. Na wykresie widze np., ze gdzies tam ma byc ogromny dolek - ale na pliku wav - nie widze go.
Zwiekszylem wielkosc probek do takiej ilczby, ze mam precyzyjnosc do 5Hz.
*******************************
Ja robiłem pomiary w podobny spośób, czyli: puszczałem sygnał sinusoidalny (20-1000Hz) z monitorów, nagrywałem to na pojemnik ustawiany w różnych odległościach od monitorów (ustawionych już optymalnie) i potem analizowałem nagrane wave'y na różnych analizatorach - oczywiście już po wyglądzie wave'a widać było jak byk, że charakterystyka pomieszczenia jest daaaaaaaaaleka od liniowej...
Po porównaniu wykresów z analizatorów wybrałem miejsce, w którym te różnice między dołami i szczytam były najmniejsze.
Od razu zrezygnowałem z miejsc typu środek długości pokoju i 1/4 dł. - dokładnie ,tak jak wcześniej wyliczyłem na papierze, w tych punktach są najmocniejsze wzbicia pierwszych dwóch rezonansów pomieszczenia, które jak wiadomo są bardzo mocne (kolejne też, ale coraz słabsze....).
Dwa dni temu robiłem kolejne pomiary, już po "mojej" adaptacji akustycznej, aby porównać wyniki z tymi z przed roku, kiedy to moja reżyserka była "pokojem-studnią" gołych ścian i podłogi......
Co do wyeliminowania pogłosu - uważam, że jak na domowe sposoby spisałem się na 5+ (zamieściłbym próbki nagrań vokalu i klaśnięcia, ale niestety nie wiem jak i gdzie to wstawić na necie)
Jeżeli chodzi o fale stojące, natura już nie jest taka pobłażliwa:
owszem, bas-trapy+ rezonatory na ścianach+ gruba wykładzina + panele rozpraszająco-pochłaniające sprawiły, że szczyty fal stojących (zwłaszcza tych w dole pasma) zostały zredukowane od pare ładnych decybeli (od 2 do 6 góra) ALE fale jak były tak są i będą.... he he to chyba jasne.
Więc nie przejmuj się gdy po paru miesiącach pracy nad pomieszczeniem zrobisz ponowne pomiary i zobaczysz "górską trasę Tou De France" -tylko lekko zwietrzałą.........
Powodzenia.
*******************************
Nie bardzo kumam: jaki plik wave? A to co nagrałeś z pomieszczenia to nie "wave"? Czy analizowałeś na żywo, bez nagrywania?
Pisze tego posta, poniewaz to co wynika z wykresow analizatora oraz z rejestrowanych amplitud delikatnie mowiac - mocno sie rozmija. Na wykresie widze np., ze gdzies tam ma byc ogromny dolek - ale na pliku wav - nie widze go.
Zwiekszylem wielkosc probek do takiej ilczby, ze mam precyzyjnosc do 5Hz.
*******************************
Ja robiłem pomiary w podobny spośób, czyli: puszczałem sygnał sinusoidalny (20-1000Hz) z monitorów, nagrywałem to na pojemnik ustawiany w różnych odległościach od monitorów (ustawionych już optymalnie) i potem analizowałem nagrane wave'y na różnych analizatorach - oczywiście już po wyglądzie wave'a widać było jak byk, że charakterystyka pomieszczenia jest daaaaaaaaaleka od liniowej...
Po porównaniu wykresów z analizatorów wybrałem miejsce, w którym te różnice między dołami i szczytam były najmniejsze.
Od razu zrezygnowałem z miejsc typu środek długości pokoju i 1/4 dł. - dokładnie ,tak jak wcześniej wyliczyłem na papierze, w tych punktach są najmocniejsze wzbicia pierwszych dwóch rezonansów pomieszczenia, które jak wiadomo są bardzo mocne (kolejne też, ale coraz słabsze....).
Dwa dni temu robiłem kolejne pomiary, już po "mojej" adaptacji akustycznej, aby porównać wyniki z tymi z przed roku, kiedy to moja reżyserka była "pokojem-studnią" gołych ścian i podłogi......
Co do wyeliminowania pogłosu - uważam, że jak na domowe sposoby spisałem się na 5+ (zamieściłbym próbki nagrań vokalu i klaśnięcia, ale niestety nie wiem jak i gdzie to wstawić na necie)
Jeżeli chodzi o fale stojące, natura już nie jest taka pobłażliwa:
owszem, bas-trapy+ rezonatory na ścianach+ gruba wykładzina + panele rozpraszająco-pochłaniające sprawiły, że szczyty fal stojących (zwłaszcza tych w dole pasma) zostały zredukowane od pare ładnych decybeli (od 2 do 6 góra) ALE fale jak były tak są i będą.... he he to chyba jasne.
Więc nie przejmuj się gdy po paru miesiącach pracy nad pomieszczeniem zrobisz ponowne pomiary i zobaczysz "górską trasę Tou De France" -tylko lekko zwietrzałą.........
Powodzenia.
Cały czas zmierzamy ku perfekcji :)
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
...Potem zaprzegnalem do pracy analizator widma. Niby mialem juz analize sygnalow, ale dopiero po pewnym czasie wpadlem na pomysl, aby wrzucac w obliczenia pliki wav o tej samej dlugosci, podciete tak, aby analiza zaczynala sie od punktu zero.....
*******************************
Nie bardzo kumam: jaki plik wave? A to co nagrałeś z pomieszczenia to nie "wave"? Czy analizowałeś na żywo, bez nagrywania?
^^^^^^^^^^^^^^^
Oczywiscie rejestrowałem. Podcinałem pliki zarejestrowanej odpowiedzi, ponieważ zauważyłem, że nawet jeśli mam nagrane dwa pliki z identycznego miejsca nagrywania, a troszke innaczej zaznaczę obszar do analizy - wykres potrafi różnić się (pomimo że to jest dokładnie ten sam sygnał) w sposób znaczący.
Co do dalszej części: praktycznie Twoje pomiary były robione w taki sam sposób jak moje. Z tymże ja skupiłem się na początku na interpretacji wav`a na podstawie "dołków i górek" a dopiero potem wrzuciłem wszystko na analizator widma.
Moje pomieszczenie jest bardzo mocno wytłumione w zakresie srednich i wysokich częstotliwości (jest głuche jak jedna wielka szafa ;) ), natomiast w miejscu odsłuchowym mam jedną wielką dziurę w basie :/
Nie chce przemieszczać się w stronę krańca mego pokoiku bo wtedy bas jest dudniący i również nieczytelny. Myślałem, że znajdę optymalny punkt odsłuchowy na podstawie pomiarów. Teraz myślę, że chyba najoptymalniej będzie się trzeba przenieść do dużego pomieszczenia :D
Na koniec: czy lepszy jest duży niewytłumiony pokój do miksów/'masterów', czy wytłumiony, lecz mały?
(czyli: czy dla lepszej kontroli basu warto poświęcić - choc tez niekoniecznie (?) - scenę stereo)
pozdr!
bjortos
*******************************
Nie bardzo kumam: jaki plik wave? A to co nagrałeś z pomieszczenia to nie "wave"? Czy analizowałeś na żywo, bez nagrywania?
^^^^^^^^^^^^^^^
Oczywiscie rejestrowałem. Podcinałem pliki zarejestrowanej odpowiedzi, ponieważ zauważyłem, że nawet jeśli mam nagrane dwa pliki z identycznego miejsca nagrywania, a troszke innaczej zaznaczę obszar do analizy - wykres potrafi różnić się (pomimo że to jest dokładnie ten sam sygnał) w sposób znaczący.
Co do dalszej części: praktycznie Twoje pomiary były robione w taki sam sposób jak moje. Z tymże ja skupiłem się na początku na interpretacji wav`a na podstawie "dołków i górek" a dopiero potem wrzuciłem wszystko na analizator widma.
Moje pomieszczenie jest bardzo mocno wytłumione w zakresie srednich i wysokich częstotliwości (jest głuche jak jedna wielka szafa ;) ), natomiast w miejscu odsłuchowym mam jedną wielką dziurę w basie :/
Nie chce przemieszczać się w stronę krańca mego pokoiku bo wtedy bas jest dudniący i również nieczytelny. Myślałem, że znajdę optymalny punkt odsłuchowy na podstawie pomiarów. Teraz myślę, że chyba najoptymalniej będzie się trzeba przenieść do dużego pomieszczenia :D
Na koniec: czy lepszy jest duży niewytłumiony pokój do miksów/'masterów', czy wytłumiony, lecz mały?
(czyli: czy dla lepszej kontroli basu warto poświęcić - choc tez niekoniecznie (?) - scenę stereo)
pozdr!
bjortos
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
Jakiego analizatora widma używałeś?
Jakie wymiary ma ten mały-wytłumiony pokój?
Jakie wymiary ma ten mały-wytłumiony pokój?
Cały czas zmierzamy ku perfekcji :)
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
polecam ksiazke A.Everesta - opisane wszystko na temat wygluszen ,rozproszen i pomiarow
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
...Jakiego analizatora widma używałeś?
***********
cubase>audio>spectrum analyser (ten off-line`owy)
Jakie wymiary ma ten mały-wytłumiony pokój?
...
**********************
tak z pamieci to 3,3/3/2,2 (wysokosci nie pamietam - blok typowy :] )
pozdr!
bjortos
***********
cubase>audio>spectrum analyser (ten off-line`owy)
Jakie wymiary ma ten mały-wytłumiony pokój?
...
**********************
tak z pamieci to 3,3/3/2,2 (wysokosci nie pamietam - blok typowy :] )
pozdr!
bjortos
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
...polecam ksiazke A.Everesta - opisane wszystko na temat wygluszen ,rozproszen i pomiarow
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)...
**********************
The Master handbook of acoustics?
pozdr.
bj.
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)...
**********************
The Master handbook of acoustics?
pozdr.
bj.
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
......polecam ksiazke A.Everesta - opisane wszystko na temat wygluszen ,rozproszen i pomiarow
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)...
**********************
The Master handbook of acoustics?
pozdr.
bj....
**********************
Jeśli nie siedzisz za granicą to chyba łatwiej ci będzie kupić polskojęzyczną wersję ;)
[addsig]
nawet jak mierzyc i jest link do strony z programem(kozacki ale niestety platny)...
**********************
The Master handbook of acoustics?
pozdr.
bj....
**********************
Jeśli nie siedzisz za granicą to chyba łatwiej ci będzie kupić polskojęzyczną wersję ;)
[addsig]
"Mam dziewiętnaście lat i chcę mieć Pana osobowość"
- Bartolomeo
- Posty: 223
- Rejestracja: sobota 13 lis 2004, 00:00
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
Co myślicie o tym ,aby wykonać takie pomiary jak Koledzy, przeanalizować i spróbować skorygować pasmo przy pomocy eq parametrycznego na wyjściu karty...(o ile dobrze pamietam firma JBL stosuje podobne rozwiązanie w swoich monitorach).
Czy może wogóle niema to sensu, pomysł przyszedł mi przed chwila i nie zdążyłem solidnie sie zastanowić
Jestem bardzo ciekawy waszych opini...
Pozdrawiam Wszystkich
Czy może wogóle niema to sensu, pomysł przyszedł mi przed chwila i nie zdążyłem solidnie sie zastanowić

Jestem bardzo ciekawy waszych opini...
Pozdrawiam Wszystkich
Re: Pomiary akustyki (fal stojących)
...Co myślicie o tym ,aby wykonać takie pomiary jak Koledzy, przeanalizować i spróbować skorygować pasmo przy pomocy eq parametrycznego na wyjściu karty...(o ile dobrze pamietam firma JBL stosuje podobne rozwiązanie w swoich monitorach).
Czy może wogóle niema to sensu, pomysł przyszedł mi przed chwila i nie zdążyłem solidnie sie zastanowić
Jestem bardzo ciekawy waszych opini...
Pozdrawiam Wszystkich...
**********************
jakis czas temu o tym dyskusja juz. ulatwie sprawe (nie bede odsylal do wyszukiwarki) - w skrocie to jest bez sensu.
Natomiast ja wpadlem na inny pomysl: moze wprowadzic jakas asymetrie? Przeciez wezly powstaja dokladnie w 1/2 , 1/3 itd. dlugosci pomieszczenia! Moze udaloby sie wcisnac sie gdzies z glowa w ciekawszy akustycznie punkt? :)
pozdr.
bjortos
Czy może wogóle niema to sensu, pomysł przyszedł mi przed chwila i nie zdążyłem solidnie sie zastanowić

Jestem bardzo ciekawy waszych opini...
Pozdrawiam Wszystkich...
**********************
jakis czas temu o tym dyskusja juz. ulatwie sprawe (nie bede odsylal do wyszukiwarki) - w skrocie to jest bez sensu.
Natomiast ja wpadlem na inny pomysl: moze wprowadzic jakas asymetrie? Przeciez wezly powstaja dokladnie w 1/2 , 1/3 itd. dlugosci pomieszczenia! Moze udaloby sie wcisnac sie gdzies z glowa w ciekawszy akustycznie punkt? :)
pozdr.
bjortos