Room Eq Wizard - Apollo Twin

Dział dla początkujących adeptów sztuki realizacji. Nie krępuj się zwrócić ze swoją sprawą, nic nie jest proste a ta dziedzina już szczególnie.
Awatar użytkownika
pajczur
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek 11 paź 2010, 00:00
Kontakt:

Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: pajczur » piątek 27 lis 2015, 13:35

Witam serdecznie,
chciałbym bardzo prosić o pomoc, a może znacie jakiś tutorial, taki "krok po kroku", jak dokonać kalibracji i pomiarów mojego studia, za pomocą programu Room Eq Wizard ( http://www.roomeqwizard.com/ ) oraz interfejsu Universal Audio - Apollo Twin ( http://www.uaudio.com/interfaces/apollo-twin.html ).


Przepraszam, ale w kwestii adaptacji akustycznej jestem naprawdę początkującym i większość informacji jakie znalazłem za pomocą google, po prostu jest dla mnie zbyt skomplikowana do przetrawienia.
Znalazłem też różne prostrze filmiki typu "step by step", ale żaden nie pokazuje jak to zrobić konkretnie przy pomocy Apollo Twin.


Moje główne problemy ze zrozumieniem tego zagadnienia to:



  1. 1) Jeżeli dobrze rozumiem, to aby dokonać kalibracji, muszę połączyć kablem wejście z wyjściem z mojego interfejsu. Ale w Apollo Twin jest kilka rodzajów wejść i wyjść. Np. jest input mikrofonowy XLR i gitarowy JACK, a outputy są aż 3 ( a właściwie licząc stereo x2 to jest ich 5): słuchawkowy, Monitor output oraz Line 3-4 output. I pytanie co do czego podłączyć. Nie mam pojęcia.

  2. 2) Jeżeli już się okaże (bo tak doradzicie) aby połączyć wejście mikrofonowe XLR z jakimś wyjściem na Jack. Jak to zrobić, czy muszę mieć jakiś specjalny DI-box czy inne ustrojstwo, a może wystarczy jakaś prosta przejściówka XLR/Jack?

  3. 3) Wyczytałem też gdzieś info, że do takich pomiarów trzeba mieć specjalny mikrofon pomiarowy (np. Dayton Audio EMM-6 - https://www.intertechnik.de/Shop/Accessories/Software-Measurements/_EMM6_1768,en,220,96423?jumped_to_result=true# ). Czy to rzeczywiści jest konieczne? Czy nie wystarczy mi mój mikrofon pojemnościowy Audio Technika AE5400, lub Shure SM7b?

  4. 4) Czy oprócz ewentualnego specjalnego mikrofonu, potrzebuję jeszcze jakieś dodatkowe przyrządy?


Z góry bardzo dziękuję za pomoc i wszelkie sugestie. Pozdrawiam


fallworm
Posty: 471
Rejestracja: środa 30 lip 2014, 00:00

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: fallworm » piątek 27 lis 2015, 21:42

http://zakamarkiaudio.pl/2011/10/jak-wykonac-pomiary-programem-room-eq-wizard.html

FILMY!!!

I najprostszy mikrofon z wmiarę równą charakterystyką - sprawdź ofertę choćby behringer
i znajdź plik kalibracyjny.

Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: matiz » piątek 27 lis 2015, 23:08

Kalibracja do takich pomiarów jest nieistotna, wystarczy normalny mikrofon pojemnościowy (z wyłączonym filtrem HPF ) i sensowne źródło. Rezonanse mają górki i dołki po 12-18dB i widać to od razu. Wynik pomiaru nie musi nam przecież powiedzieć, ile dokładnie w dB ma wynieść nasza ingerencja, tylko przy jakich częstotliwościach są problemy.


[addsig]

Awatar użytkownika
pajczur
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek 11 paź 2010, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: pajczur » niedziela 29 lis 2015, 13:24

...http://zakamarkiaudio.pl/2011/10/jak-wykonac-pomiary-programem-room-eq-wizard.html

FILMY!!!

I najprostszy mikrofon z wmiarę równą charakterystyką - sprawdź ofertę choćby behringer
i znajdź plik kalibracyjny....
 




 


Witam, wielkie dzięki za odpowiedź.


jednak dalej nie wiem jak połączyć ze sobą gniazdo INPUT mikrofonowe XLR z gniazdem OUTPUT Jack. Zwykły kabel mikrofonowy ma z dwóch stron (męską i żeńską) wtyczkę kanon, natomiast kabel Jack-Jack jak nazwa wskazuje ma z dwóch końców wtyczkę Jack.


A zatem czy potrzebuję jakiegoś DI-boxa, czy jakąś przejściówkę specjalną? Może mógłbym nawet samodzielnie zmontować taki kabel lutując, ale kabel mikrofonowy jest mono a ma 3 żyły, natomiast wtyczka mono Jack ma tylko dwie żyły (2 styki). Może powinienem połączyć w takim razie jack stereo, ale czy to nie jest bez sensu, gdyż OUTPUT z mojego interfejsu to 2 gniazda Jack (lewe i prawe), więc wydaje mi się, że są to dwa gniazda mono, czyż nie?


Proszę doradźcie mi jak to zrobić?


Matiz co prawda, poniżej wyjaśnia, że nie potrzeba żadnej kalibracji robić, ale mimo to chciałbym tak z ciekawości tego dokonać, dla lepszego zrozumienia tematu, no i ogólnie mam jakąś wewnętrzną potrzebę :)


Pozdrawiam,


Pajczur


Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: matiz » niedziela 29 lis 2015, 14:07

jednak dalej nie wiem jak połączyć ze sobą gniazdo INPUT mikrofonowe XLR z gniazdem OUTPUT Jack. Zwykły kabel mikrofonowy ma z dwóch stron (męską i żeńską) wtyczkę kanon, natomiast kabel Jack-Jack jak nazwa wskazuje ma z dwóch końców wtyczkę Jack.

A zatem czy potrzebuję jakiegoś DI-boxa, czy jakąś przejściówkę specjalną? Może mógłbym nawet samodzielnie zmontować taki kabel lutując, ale kabel mikrofonowy jest mono a ma 3 żyły, natomiast wtyczka mono Jack ma tylko dwie żyły (2 styki). Może powinienem połączyć w takim razie jack stereo, ale czy to nie jest bez sensu, gdyż OUTPUT z mojego interfejsu to 2 gniazda Jack (lewe i prawe), więc wydaje mi się, że są to dwa gniazda mono, czyż nie?

Proszę doradźcie mi jak to zrobić?

Matiz co prawda, poniżej wyjaśnia, że nie potrzeba żadnej kalibracji robić, ale mimo to chciałbym tak z ciekawości tego dokonać, dla lepszego zrozumienia tematu, no i ogólnie mam jakąś wewnętrzną potrzebę :)

Pozdrawiam,

Pajczur...
 


Co ty chcesz w ten sposób "skalibrować"? Interfejs? Przecież to jest pozioma kreska ze spadkiem ułamków dB na krańcach... Jak byś chciał coś kalibrować, to mikrofon i żródło dźwięku w komorze.


[addsig]

Awatar użytkownika
pajczur
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek 11 paź 2010, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: pajczur » poniedziałek 30 lis 2015, 09:28


Co ty chcesz w ten sposób "skalibrować"? Interfejs? Przecież to jest pozioma kreska ze spadkiem ułamków dB na krańcach... Jak byś chciał coś kalibrować, to mikrofon i żródło dźwięku w komorze. ...
 


 


He he he. No masz rację. NIE WIEM CO CHCĘ ZROBIĆ!!! :) Chcę po prostu dokonać pomiaru swojego pokoju i sprobować go (przynajmniej w jakimś stopniu) zaadaptować akustycznie. Pewnie nie uda mi się tego zrobić w 100 procentach tak jak bym chciał, więc też chciałbym sprawdzić naocznie (na wykresie) z jakimi częstotliwościami są problemy, oraz długości pogłosów dla poszczególnych częstotliwości.
Ja u siebie w pokoju nie będę miksował, nawet nie mam monitorów. Mam zaprzyjaźnione studio gdzie mogę takie coś robić, a w domu chciałbym mieć po prostu możliwość nagrania na szybko jakiegoś wokalu/pomysłu, we W MIARE fajnych warunkach akustycznych. Może mógłbym sobie po prostu skonstruować kilka paneli i powiesić w kilku miejscach i olać temat. Ale jako, że jestem z wykształcenia inżynierem mechanikiem, to bardzo mnie ciekawią takie kwestie techniczne jak adaptacja pokoju, chciałbym jakoś przez to przebrnąć aby trochę ugryźć temat, zobaczyć z czym to się je.


Na chwilę obecną kompletnie się na tym nie znam, więc po prostu chciałem ślepo wykonać to co pokazują tutoriale do Room Eq Wizard. A wszystkie tutoriale jakie widziałem mówią, że aby skalibrować swoją kartę dźwiękową, należy zrobić takie właśnie połączenie śmieszne (nazywają to chyba "loopback")


Piszesz, że to nie potrzebne bo to prosta kreska ze spadkiem ułamków dB na końcach. Prawie posłuchałem Twojej rady, ale teraz, po dokonaniu przez siebie tej kalibracji, jestem trochę skonfudowany gdyż u mnie ta kreska to wijąca się glisda :)
Na różnych forach wyczytałem, że taka sinusoidalna glisda może być wynikiem jakiegoś sprzężenia. Nie wiem jak sobie z tym poradzić.
Ale najwyraźniej coś jest nie tak z ustawieniami u mnie
A skoro głupiej kalibracji interfejsu nie mogę wykonać prawidłowo to skąd mam mieć potem pewność, że pomiary będą prawidłowe?


Poza tym co równie ważne, nie wiem jak skalibrować swój mikrofon. Z tego co zrozumiałem powinienem po prostu znaleźć jakiś plik kalibracyjny do mikrofonu. Ale takie pliki są dostarczane chyba tylko do takich specjalistycznych mikrofonów. Ja takiego nie mam. I z tego co mi się WYDAJE, to chyba nie potrzebuję - w końcu będę tylko nagrywał na słuchawkach, więc nie unteresuje mnie jak dźwięk będzie dobiegał do moich uszów z monitorów, których nie mam, a jedynie interesuje mnie jakiej jakości dźwięk będzie dobiegał do mojego mikrofonu. Czyż nie?
A mikrofony jakimi dysponuję to sceniczny pojemnik Audio Technica AE5400, oraz dynamiczny Shure Sm7b. I do nich nigdzie w sieci nie znalazłem plików kalibracyjnych. Z tego co też wyczytałem to przy tych mikrofonach niewiele mi da reflexion filter typu jakiś sE electronic. Poza tym jak już wspomniałem, nawet nie chodzi mi tylko o samą adaptacje, ale po prostu chciałbym również, jako umysł ścisły, trochę się zabawić w takie badania i zobaczyć z jakimi częstotliwościami są problemy w moim pokoju. A kompletnie sobie z tym nie mogę poradzić, a jako inżynier, tymbardziej mi wstyd i czuję bezsilność :)


Bardzo proszę o więcej porad :) I wielkie dzięki za już uzyskane.


Pozdrawiam serdecznie.


Awatar użytkownika
spiker
Posty: 1211
Rejestracja: czwartek 17 paź 2002, 00:00

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: spiker » poniedziałek 30 lis 2015, 11:00

Witam. Wyznaję zasadę, że jeśli coś można zrobić dobrze (czyli jest to w moim zasięgu)
to należy zrobić dobrze, a zatem:

1. Obejrzeć filmy
2. Wykonać kalibrację interfejsu. Dlaczego? Bo należy wyeliminować tyle błędów pomiaru
ile się da, a ponieważ kalibracja interfejsu jest prosta (czasem trzeba sobie
zmajstrować odpowiedni kabel, albo kupić przelotkę) to należy to zrobić. Wykonanie
kalibracji, daje jeszcze pewność co do jednego: pewność, że użytkownik wie co robi i
nie będzie później zdziwienia, że widzi jakieś sinusoidy, a nie "prostą kreskę"
3. Kalibrację mikrofonu można sobie odpuścić w 100% o ile to jest mikrofon pomiarowy.
Czasem zdarzy się, jak np. w przypadku mikrofonów Superlux, że producent na życzenie
nabywcy wyśle plik kalibracyjny (uwaga - taki sam dla wszystkich ich mikrofonów
pomiarowych), mikrofony pomiarowe Behringera (i podobne, oparte na tej samej kapsule
elektretowej) korzystają z plików kalibracyjnych do serii ECM. Jesli się komuś odnaleźć
je w sieci, to czemu nie zaimplementować w REW?

pozdrawiam
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...

Awatar użytkownika
pajczur
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek 11 paź 2010, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: pajczur » poniedziałek 30 lis 2015, 11:53

...Witam. Wyznaję zasadę, że jeśli coś można zrobić dobrze (czyli jest to w moim zasięgu)
to należy zrobić dobrze, a zatem:

1. Obejrzeć filmy
2. Wykonać kalibrację interfejsu. Dlaczego? Bo należy wyeliminować tyle błędów pomiaru
ile się da, a ponieważ kalibracja interfejsu jest prosta (czasem trzeba sobie
zmajstrować odpowiedni kabel, albo kupić przelotkę) to należy to zrobić. Wykonanie
kalibracji, daje jeszcze pewność co do jednego: pewność, że użytkownik wie co robi i
nie będzie później zdziwienia, że widzi jakieś sinusoidy, a nie "prostą kreskę"
3. Kalibrację mikrofonu można sobie odpuścić w 100% o ile to jest mikrofon pomiarowy.
Czasem zdarzy się, jak np. w przypadku mikrofonów Superlux, że producent na życzenie
nabywcy wyśle plik kalibracyjny (uwaga - taki sam dla wszystkich ich mikrofonów
pomiarowych), mikrofony pomiarowe Behringera (i podobne, oparte na tej samej kapsule
elektretowej) korzystają z plików kalibracyjnych do serii ECM. Jesli się komuś odnaleźć
je w sieci, to czemu nie zaimplementować w REW?

pozdrawiam...
 


Cześć Spiker, wielkie dzięki za wsparcie.


Ale w moich wypocinach wcześniej (ten post nad Twoim) opisałem, że właśnie mam problemy z tymi czynnościami, o których piszesz, szczególnie z kalibracją interfajsu, stąd w ogóle mój post, gdyż te wszystkie filmiki tutoriale, na mojej karcie nie sprawdzają się. Proszę o pomoc.


Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: matiz » poniedziałek 30 lis 2015, 14:05

Po pierwsze - wyłącz direct monitoring, to jest najczęściej przyczyna różnych problemów. Po drugie - kalibracja owszem, proszę bardzo i zachęcam. Pasmo przenoszenia mojego interfejsu TC Konnekt 6 w interesującym nas zakresie wykazuje nierównomierność poniżej 0,1dB:


https://dl.dropboxusercontent.com/u/567945/przykladowy-interfejs-pasmo.jpg


Oczywiście, taką niedokładność trzeba uwzględnić, bo w istotny sposób zniekształci ona pomiary tego przykładowego pomieszczenia :


https://dl.dropboxusercontent.com/u/567945/przykladowe-pomieszczenie.jpg


Mikrofon i głośnik - tak, byłoby warto mieć to skalibrowane, ale dla cywila jest to niewykonalne, zwłaszcza dla głośnika, który ma nierównomierność dużo większą, niż nawet slaby mikrofon. Zakładając, że charakterystyka tego mikrofonu jest jak podaje producent:


http://cdn.audio-technica.com/cms/resource_library/product_images/fe492e6ec087bef1/orig/ae5400_freq.jpg


to jest nieźle - na oko w interesującym nas zakresie nierównomierność nie przekracza +/-2dB. Ten mikrofon jest kierunkowy, więc już to teoretycznie go dyskwalifikuje, ale w praktyce rezonanse pokaże Kilka paneli z rezonansu na 12dB zrobi ci rezonans na 9dB, a i to pod warunkiem, że będziesz miał szczęście.


Spiker ma rację, że "kalibracja" interfejsu ma sens przy nauce posługiwania się interfejsem i programem, ale IMO do tego wystarczy wykorzystać wejścia i wyjścia liniowe zwarte kablem jack-jack.


[addsig]

Awatar użytkownika
spiker
Posty: 1211
Rejestracja: czwartek 17 paź 2002, 00:00

Re: Room Eq Wizard - Apollo Twin

Post autor: spiker » poniedziałek 30 lis 2015, 14:06

Problem, o ile jest, leży moim zdaniem po stronie programowej miksera Apollo. Nie znam tej aplikacji, więc trudno mi będzie coś pomóc. Sprzętowo Apollo ma dokładnie taki sam zestaw wejść i wyjść jak wykorzystany do filmików na Youtube M-Audio, więc problemu z połączeniami nie ma prawa być. Wejścia są typu combo i filmy opisują tę sytuację wyczerpująco, wyjścia są TRS, więc również tak samo jak na filmach. Wystarczy zrobić tak jak w instruktażu. Jedyne co miże się różnic to to, że MAudio w ogóle nie ma aplikacji miksera, a Apollo, domyślam się, tak i tam trzeba dobrze przemyśleć skąd i dokąd biegną sygnały i co mają po drodze, a ponieważ to platforma UAD to może się zdażyć że działają tam jakieś procesory w torach audio. Nie wiem jak jest. Muszę poczytać manual do Apollo, bo bez tego nic nie poradzę
przed użyciem programu zapoznaj się treścią instrukcji załączonej do opakowania bądź skonsultuj się z producentem lub dystrybutorem oprogramowania...

ODPOWIEDZ