Parowanie mikrofonów

Jeśli masz problem związany ze sprzętem stosowanym w domowym lub profesjonalnym studiu, to tu jest odpowiednie miejsce, aby się nim zająć.
Awatar użytkownika
Feefrock
Posty: 720
Rejestracja: sobota 12 mar 2005, 00:00

Parowanie mikrofonów

Post autor: Feefrock » sobota 12 maja 2007, 20:38

Czy różnica w brzmieniu dwóch identycznych mikrofonów niesparowanych jest znacząca? I jak taka róznica wpływa na ujęcia stereo?

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty: 1517
Rejestracja: czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: PiotrK » sobota 12 maja 2007, 21:43

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 07:56 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Awatar użytkownika
JM
Posty: 831
Rejestracja: sobota 17 lip 2004, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: JM » sobota 12 maja 2007, 22:01

Każdy mikrofon (jak każde urzędzenie elektroniczne) ma swoje indywidualne cechy. Dlatego producenci PARUJĄ mikrofony, jeśli są sprzedawane jako stereofoniczne. Dlatego trochę mnie rozbawiają autorzy testów porównawczych, którzy na podstawie pojedyńczych egzemplarzy mikrofonów różnych producentów wyrokują o ich cechach ogólnych.
Porównywałem kiedyś pomierzone charakterystyki częstotliwościowe załączone do mikrofonów tego samego typu i rzeczywyście były pomiędzy nimi różnice.
Myślę, że dobrą metodą byłoby jednoczesne nagranie tego samego, szerokopasmowego sygnału przez dwa mikrofony na oddzielnych ścieżkach, a następnie odjęcie sygnału jednej ścieżki od drugiej i przeanalizowanie tego różnicowego sygnału w całym paśmie akustycznym.
Różnice w charakterystyce przenoszenia pomiędzy mikrofonami mogą objawiać się zmianą położenia określonych częstotliwości sygnału w bazie stereofonicznej.
To tak ogólnie.

Awatar użytkownika
Feefrock
Posty: 720
Rejestracja: sobota 12 mar 2005, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Feefrock » sobota 12 maja 2007, 22:27

...Jeśli mikrofony nie są dobierane, to rzeczywiście istnieje ryzyko, że będa się zachowywały wręcz jak... inne marki.

Popatrz choćby tutaj na wykresy
Superlux CM-H8K (polecam przyjrzeć się charakterystyce dookólnej, ale i kardioidalna nie lepsza... ).
...
**********************
ok, ale chyba nie są to aż takie różnice, że dwa dajmy na to AKG 414 brzmią jeden jak Octava 319 a drugi jak Shure KSM 44?. Może ktos powie jak zachowują się dwa niesparowane mikrofony w ujęciu stereo np. fortepianu czy innego akustycznego intrumentu?

Kajo
Posty: 8
Rejestracja: wtorek 15 maja 2007, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Kajo » wtorek 15 maja 2007, 12:49

Dodepnę się pod temat :) Mam zamiar kupić Oktave MK 319, dużo pochlebnych informacji o tym modelu wyczytałem na forum. Najpierw chce kupić jeden mikrofon a za jakiś czas dokupić drugi (beda mi słuzyc przede wszystkim do nagrywania bębnów) i jak myślicie róznica między nimi w brzmieniu bedzie duza? Przy okazji: czy za tą cene jest coś lepszego od Oktaky? (SP B1, Audio Technica AT 2020?) przede wszystkim beda słuzyc do nagrywania overów/ambientów garów ale do innych celów (wzmacniacz gitarowy,wokal) również.
Pozdrawiam

Pająk
Posty: 175
Rejestracja: wtorek 01 maja 2007, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Pająk » wtorek 15 maja 2007, 15:43

...Dodepnę się pod temat :) Mam zamiar kupić Oktave MK 319, dużo pochlebnych informacji o tym modelu wyczytałem na forum. Najpierw chce kupić jeden mikrofon a za jakiś czas dokupić drugi (beda mi słuzyc przede wszystkim do nagrywania bębnów) i jak myślicie róznica między nimi w brzmieniu bedzie duza? Przy okazji: czy za tą cene jest coś lepszego od Oktaky? (SP B1, Audio Technica AT 2020?) przede wszystkim beda słuzyc do nagrywania overów/ambientów garów ale do innych celów (wzmacniacz gitarowy,wokal) również.
Pozdrawiam...
**********************
Jeżeli chodzi o overhead to sam zestaw perkusyjny nie jest symetryczny w brzmieniu i podejrzewam że nie będzie to miało większego znaczenia, poza tym grają jeszcze pozostałe mikrofony od werbla stopy i tomów. Ambient zapewne domiksujesz w niewielkiej ilości. Dla świętego spokoju możesz kupić parowane ale wyższej klasy bo przydadzą się do nagrywania orkiestry czy też chórów itp

Awatar użytkownika
PiotrK
Posty: 1517
Rejestracja: czwartek 14 mar 2002, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: PiotrK » wtorek 15 maja 2007, 17:13

Post został usunięty.
Ostatnio zmieniony piątek 01 lut 2019, 07:53 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
[Użytkownik usunął konto]

Kajo
Posty: 8
Rejestracja: wtorek 15 maja 2007, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Kajo » wtorek 15 maja 2007, 17:15

......Dodepnę się pod temat :) Mam zamiar kupić Oktave MK 319, dużo pochlebnych informacji o tym modelu wyczytałem na forum. Najpierw chce kupić jeden mikrofon a za jakiś czas dokupić drugi (beda mi słuzyc przede wszystkim do nagrywania bębnów) i jak myślicie róznica między nimi w brzmieniu bedzie duza? Przy okazji: czy za tą cene jest coś lepszego od Oktaky? (SP B1, Audio Technica AT 2020?) przede wszystkim beda słuzyc do nagrywania overów/ambientów garów ale do innych celów (wzmacniacz gitarowy,wokal) również.
Pozdrawiam...
**********************
Jeżeli chodzi o overhead to sam zestaw perkusyjny nie jest symetryczny w brzmieniu i podejrzewam że nie będzie to miało większego znaczenia, poza tym grają jeszcze pozostałe mikrofony od werbla stopy i tomów. Ambient zapewne domiksujesz w niewielkiej ilości. Dla świętego spokoju możesz kupić parowane ale wyższej klasy bo przydadzą się do nagrywania orkiestry czy też chórów itp ...
**********************
Dzieki za odpowiedź. Jeszcze co do Oktavy, czy to dobry wybór do garów? (oraz innych instr. perkusyjnych np. djemba) Podobno super wypada jako wokalowy, a do innych zastosowań jest też lepszy niż np. SP B1? (bo w sumie wybieram między tymi dwoma, kasa około 600zł)

Pająk
Posty: 175
Rejestracja: wtorek 01 maja 2007, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Pająk » środa 16 maja 2007, 02:59

...Ciekawe, czy ten wokal miał parowane te trzy sztuki Neumannów CMV3?

Link.htm
...
**********************
Raczej lektor.....ha,ha,ha

Pająk
Posty: 175
Rejestracja: wtorek 01 maja 2007, 00:00

Re: Parowanie mikrofonów

Post autor: Pająk » środa 16 maja 2007, 03:05


Dzieki za odpowiedź. Jeszcze co do Oktavy, czy to dobry wybór do garów? (oraz innych instr. perkusyjnych np. djemba) Podobno super wypada jako wokalowy, a do innych zastosowań jest też lepszy niż np. SP B1? (bo w sumie wybieram między tymi dwoma, kasa około 600zł)...
**********************
Tutaj ci nie podpowiem, bo nie słyszałem tych mikrofonów. To nie jest wysoka półka więc nie spodziewaj się cudów. Jeszcze pamiętaj że potrzebujesz dobry preamp....i całą reszte, która jest znacznie droższa

ODPOWIEDZ