Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Jeśli masz problem związany ze sprzętem stosowanym w domowym lub profesjonalnym studiu, to tu jest odpowiednie miejsce, aby się nim zająć.
pi_ro
Posty: 70
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: pi_ro » sobota 24 lis 2007, 21:54

Czyli jeśli dobrze zrozumiałem im mniejsza jest oporność i pojemność tym lepiej. Jeszcze tak z ciekawości, przypuśćmy że mam 20 metrowy kabel do gitary, jaka musiała by być pojemność tego kabla aby ograniczyć pasmo poniżej 20 000 Hz?
Piotrek

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: senjin » sobota 24 lis 2007, 21:56

......Zmierzyłem szpulę kabla (o ile pamiętam - 50m) multimetrem Fluke 187 (4,5 cyfry) i opór był zaledwie widoczny na najmniej znaczącej cyfrze czyli rzędu 10^-4 Ohma
...
**********************
to co oznacza zapis 100 Ohm/km?!?
Albo miałeś kabel dużo lepszy (o mniejszej oporności) od tego, którego przykład podaje pi_ro, albo znak "<" jest stawiany z przesadnie dużą ostrożnością.... albo czegoś kompletnie nie rozumiem....
**********************
Każdy metal ma jakiś opór. W przypadku miedzi bądź innego metalu oporność jest bardzo mała. Zapis przykładowo 100ohm/km oznacza ze kilometrowy odcinek kabla bedzie miał opór 100ohmów. 2 kilometry 200 ohmów i tak dalej.......
**********************
...a 50 metrów 5 Ohmów. Dlatego proszę MB o komentarz do swoich pomiarów.

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: senjin » sobota 24 lis 2007, 22:05

...Czyli jeśli dobrze zrozumiałem im mniejsza jest oporność i pojemność tym lepiej. Jeszcze tak z ciekawości, przypuśćmy że mam 20 metrowy kabel do gitary, jaka musiała by być pojemność tego kabla aby ograniczyć pasmo poniżej 20 000 Hz?...
**********************
to już trudniejsze pytanie - bo nie wiem, na ile precyzyjne przybliżenie daje model pojedynczy rezystor-kondensator. No ale spróbujmy. Za częstotliwość graniczną takiego filtra RC przyjmuje się f=1/2piRC, więc podstawiając f=20kHz, R=100 Ohm/km*20m = 2Ohm dostajemy C= 4uF, czyli 0.2 uF/m... prawie 5 rzędów wielkości więcej niż ten, który podałeś.

Przypominam jeszcze raz, że model, którego używam (jeden kondensator - rezystor) jest założenia niedokładny, ale myślę, że wystarcza do takich grubych oszacowań.

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: senjin » sobota 24 lis 2007, 22:13

ok, zapomniałem o tym, że pasywne przystawki gitary nie są takim idealnym źródłem sygnału, jak założyłem, dlatego nie jest aż tak cukierkowo... przystawki mają swoją impedancję, o której nie można zapomnieć. Trzeba by się nad tym zastanowić... albo pogooglować ;)

W każdym razie istotny jest tylko odcinek kabla między gitarą a pierwszym efektem. Wyjścia efektów (tych bez true-bypassu) mają wyjścia o niskiej impedancji, dlatego sygnał między efektami, aż do pieca jest "bezpieczny" ;)

Awatar użytkownika
MB
Posty: 3318
Rejestracja: wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: MB » sobota 24 lis 2007, 22:29

...a 50 metrów 5 Ohmów. Dlatego proszę MB o komentarz do swoich pomiarów....
**********************
to chyba oczywiste, że wszystko zależy od parametrów danego kabla. Z prawa przewodności wynika, że opór własny przewodnika spada z kwadratem jego przekroju, zatem przy dość zróżnicowanej grubości kabli głośnikowych na rynku można się spodziewać bardzo dużych różnic (do 2 rzędów wielkości). Ten, który mierzyłem w sklepie to był stosunkowo gruby Kimber. Oznaczenia niestety nie pomnę, bo to było kilka lat temu.

senjin
Posty: 405
Rejestracja: poniedziałek 26 wrz 2005, 00:00
Kontakt:

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: senjin » sobota 24 lis 2007, 22:46

można się spodziewać bardzo dużych różnic (do 2 rzędów wielkości).
**********************
ja tu widzę ponad 4 rzędy wielkości różnicy między 5 a 10^-4. pi_ro, skąd wziąłeś te 100 Ohm/km?

pi_ro
Posty: 70
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: pi_ro » sobota 24 lis 2007, 22:56

...można się spodziewać bardzo dużych różnic (do 2 rzędów wielkości).
**********************
ja tu widzę ponad 4 rzędy wielkości różnicy między 5 a 10^-4. pi_ro, skąd wziąłeś te 100 Ohm/km?...
**********************
To nie był kabel głośnikowy tylko mikrofonowy chyba klotz, wartości przekopiowałem więc nie ma pomyłki, no chyba że na stronie błąd.
Piotrek

pi_ro
Posty: 70
Rejestracja: wtorek 23 paź 2007, 00:00

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: pi_ro » sobota 24 lis 2007, 23:03

skąd wziąłeś te 100 Ohm/km?...
**********************
Link
Piotrek

Awatar użytkownika
matiz
Posty: 3424
Rejestracja: poniedziałek 29 wrz 2003, 00:00
Kontakt:

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: matiz » sobota 24 lis 2007, 23:09

Kabel o pojemnosci 75p na metr przy dlugosci 10m podlaczony do gitary, w ktorej glosnosc zostala skrecona "na polowe" (przy potencjometrze 220k daje to impedancje wyjsciowa rzedu 100k) obcine jej pasmo na 6 kHz. LesPaule z potencjometrami 500k - przy glosnosci na polowe obcina do 3kHz. Z gitara warto uwazac.

Awatar użytkownika
MB
Posty: 3318
Rejestracja: wtorek 09 kwie 2002, 00:00

Re: Kable połączeniowe i sieciowe w służbie proaudio

Post autor: MB » sobota 24 lis 2007, 23:10

To nie był kabel głośnikowy tylko mikrofonowy chyba klotz, wartości przekopiowałem więc nie ma pomyłki, no chyba że na stronie błąd....
**********************
No tak, to zasadnicza różnica. Nie ta grubość i nie te zastosowania

ODPOWIEDZ