Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Chcesz znać charakterystykę filtru antyaliasowego? Nic prostszego - wystarczy uruchomić RMAA w pętli we-wy dla swojej karty dźwiękowej.
- Miłaszewski
- Posty: 997
- Rejestracja: wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
roznica pomiedzy 44.1 a 96 jest ogromna
96-44.1=51.9KHz
to zart oczywiscie - w rzeczywistosci nie ma wielkiej roznicy brzmienowej, chyba ze jest sie "zlotouchym", ale tacy ludzie ani nie kupuja plyt, ani ich nie nagrywaja, wiec poza waskim hobbystycznym srodowiskiem nie ma to znaczenia
96-44.1=51.9KHz
to zart oczywiscie - w rzeczywistosci nie ma wielkiej roznicy brzmienowej, chyba ze jest sie "zlotouchym", ale tacy ludzie ani nie kupuja plyt, ani ich nie nagrywaja, wiec poza waskim hobbystycznym srodowiskiem nie ma to znaczenia
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
...roznica pomiedzy 44.1 a 96 jest ogromna
96-44.1=51.9KHz
to zart oczywiscie - w rzeczywistosci nie ma wielkiej roznicy brzmienowej, chyba ze jest sie "zlotouchym", ale tacy ludzie ani nie kupuja plyt, ani ich nie nagrywaja, wiec poza waskim hobbystycznym srodowiskiem nie ma to znaczenia...
**********************
Jacku, no i trafiłeś w sedno. Dzięki :)
Dokładnie to samo, pewnie nieudolnie, chciałem przekazać wyżej, pisząc, że zdecydowanej większości słuchaczy do słuchania MUZYKI wystarcza CD Audio.
96-44.1=51.9KHz
to zart oczywiscie - w rzeczywistosci nie ma wielkiej roznicy brzmienowej, chyba ze jest sie "zlotouchym", ale tacy ludzie ani nie kupuja plyt, ani ich nie nagrywaja, wiec poza waskim hobbystycznym srodowiskiem nie ma to znaczenia...
**********************
Jacku, no i trafiłeś w sedno. Dzięki :)
Dokładnie to samo, pewnie nieudolnie, chciałem przekazać wyżej, pisząc, że zdecydowanej większości słuchaczy do słuchania MUZYKI wystarcza CD Audio.
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
To ja mam w takim razie praktyczne pytanie, ciekaw jestem co myslicie.
Ostatnio bawie sie w tracking VSTi. Wypuszczam sygnal po analogu i wracam cyfra do DAWa.
Moje urzadzenie do trackingu moze pracowac w trybach do 24/96. Nagrania w DAWie dokonuje jednak bez szalenstw w 24/44.1 i teraz dylemat: czy ustawic zegar tego urzadzenia na 24/44.1 czy jednak na 24/96 + konwersja na wyjsciu cyfrowym do 44.1 (bo jest taka opcja).
Jak bedzie Waszym zdaniem najlepiej z punktu widzenia optymalnego wykorzystania mozliwosci urzadzenia/najlepszych rezultatow brzmieniowych?
Ostatnio bawie sie w tracking VSTi. Wypuszczam sygnal po analogu i wracam cyfra do DAWa.
Moje urzadzenie do trackingu moze pracowac w trybach do 24/96. Nagrania w DAWie dokonuje jednak bez szalenstw w 24/44.1 i teraz dylemat: czy ustawic zegar tego urzadzenia na 24/44.1 czy jednak na 24/96 + konwersja na wyjsciu cyfrowym do 44.1 (bo jest taka opcja).
Jak bedzie Waszym zdaniem najlepiej z punktu widzenia optymalnego wykorzystania mozliwosci urzadzenia/najlepszych rezultatow brzmieniowych?

Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Ostatnio bawie sie w tracking VSTi. Wypuszczam sygnal po analogu i wracam cyfra do DAWa.
[...]
Jak bedzie Waszym zdaniem najlepiej z punktu widzenia optymalnego wykorzystania mozliwosci urzadzenia/najlepszych rezultatow brzmieniowych?
...
**********************
Najlepiej bedzie ominac kolejna konwersje AD/DA, ktora masz zamiar wprowadzic.
[...]
Jak bedzie Waszym zdaniem najlepiej z punktu widzenia optymalnego wykorzystania mozliwosci urzadzenia/najlepszych rezultatow brzmieniowych?

**********************
Najlepiej bedzie ominac kolejna konwersje AD/DA, ktora masz zamiar wprowadzic.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Najlepiej bedzie ominac kolejna konwersje AD/DA, ktora masz zamiar wprowadzic....
**********************
Przejscie przez domene analogowa jest zamierzone. Przepuszczenie niektorych VSTi przez dobry przetwornik 'dobrze robi' ich brzmieniu, przynajmniej moim zdaniem.
A co z wew. ustawieniami urzadzenia o ktore pytalem?
**********************
Przejscie przez domene analogowa jest zamierzone. Przepuszczenie niektorych VSTi przez dobry przetwornik 'dobrze robi' ich brzmieniu, przynajmniej moim zdaniem.
A co z wew. ustawieniami urzadzenia o ktore pytalem?
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
...Najlepiej bedzie ominac kolejna konwersje AD/DA, ktora masz zamiar wprowadzic....
**********************
Przejscie przez domene analogowa jest zamierzone. Przepuszczenie niektorych VSTi przez dobry przetwornik 'dobrze robi' ich brzmieniu, przynajmniej moim zdaniem.
Nie wiem, nie stosuje takich praktyk. Jesli wyprowadzam sygnal na analog, to w konkretnym celu - po to zeby go obradziac dalej w analogu, a nie znowu od razu wracac na cyfre. No ale kazdy ma swoje metody.
A co z wew. ustawieniami urzadzenia o ktore pytalem?
Nie kumam. Z tego co piszesz wyzej, znasz brzmienie tego przetwornika, a pytasz, zeby ktos 'w ciemno' odpowiedzial, jak byedzie lepiej brzmialo po dwukrotnych operacjach w cyfrze rozdzielonych podwojnymi konwersjami DA/AD.
**********************
Przejscie przez domene analogowa jest zamierzone. Przepuszczenie niektorych VSTi przez dobry przetwornik 'dobrze robi' ich brzmieniu, przynajmniej moim zdaniem.
Nie wiem, nie stosuje takich praktyk. Jesli wyprowadzam sygnal na analog, to w konkretnym celu - po to zeby go obradziac dalej w analogu, a nie znowu od razu wracac na cyfre. No ale kazdy ma swoje metody.
A co z wew. ustawieniami urzadzenia o ktore pytalem?
Nie kumam. Z tego co piszesz wyzej, znasz brzmienie tego przetwornika, a pytasz, zeby ktos 'w ciemno' odpowiedzial, jak byedzie lepiej brzmialo po dwukrotnych operacjach w cyfrze rozdzielonych podwojnymi konwersjami DA/AD.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Nie kumam. Z tego co piszesz wyzej, znasz brzmienie tego przetwornika, a pytasz, zeby ktos 'w ciemno' odpowiedzial, jak byedzie lepiej brzmialo po dwukrotnych operacjach w cyfrze rozdzielonych podwojnymi konwersjami DA/AD.
**********************
Nie rozumiemy sie. Analogowy sygnal wchodzi do urzadzenia, gdzie jest cyfrowo obrabiany (kompresja, eq) i wraca juz po cyfrze do DAWA gdzie jest rejestrowany 44.1/24.
Ja pytam na jakich wew. ustawieniach zegara powinno pracowac to urzadzenie, zeby jakosc calego procecu byla optymalna:
- 44.1/24
- 96/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1 (urzadzenie ma taka opcje)
- a moze 88.2/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1
?
**********************
Nie rozumiemy sie. Analogowy sygnal wchodzi do urzadzenia, gdzie jest cyfrowo obrabiany (kompresja, eq) i wraca juz po cyfrze do DAWA gdzie jest rejestrowany 44.1/24.
Ja pytam na jakich wew. ustawieniach zegara powinno pracowac to urzadzenie, zeby jakosc calego procecu byla optymalna:
- 44.1/24
- 96/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1 (urzadzenie ma taka opcje)
- a moze 88.2/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1
?
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Nie rozumiemy sie. Analogowy sygnal wchodzi do urzadzenia, gdzie jest cyfrowo obrabiany (kompresja, eq) i wraca juz po cyfrze do DAWA gdzie jest rejestrowany 44.1/24.
OK. Zrozmialem, ze wypuszczasz sygnal i wracasz _znowu_ do DAW
Ja pytam na jakich wew. ustawieniach zegara powinno pracowac to urzadzenie, zeby jakosc calego procecu byla optymalna:
- 44.1/24
- 96/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1 (urzadzenie ma taka opcje)
- a moze 88.2/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1
?
Ja m robil zdecydowanie tak, zeby nie dokonywac konwersji SR przed ostatecznym zgraniem sladow, czyli dostosowac zegar do czestotliwosci sesji DAW.
P.S. Jako przyklad dodam, ze tak uznana osoba, jak B. Katz wytluszczonym drukiem w materialach Digital Domain namawia, by nie dokonywac zbednych konwersji SR przed ostatecznym zgraniem, ani podczas zgania. Nalezy to robic odczas ostatnich zabiegow z gotowym juz zgraniem.
Sa pewne przeslanki, by robic inaczej, ale zrobiloby sie pare rzeczy 'pod gorke', musialbys od razu uwzglednic dithering itp. itd.
No chyba, ze urzadzenie ewidentnie cierpi przy istotnej _modyfikacji_ sygnalu podczas pracy z niskm SR
P.S. do kolegi Kowalika pisales:
"- Zatem, pytam ponownie (bo nie moglem sie doczytac ze bylo o tym juz mowione), co daje 96k [...]" - otoz wlasnie po raz kolejny o tym wspomnialem.
OK. Zrozmialem, ze wypuszczasz sygnal i wracasz _znowu_ do DAW
Ja pytam na jakich wew. ustawieniach zegara powinno pracowac to urzadzenie, zeby jakosc calego procecu byla optymalna:
- 44.1/24
- 96/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1 (urzadzenie ma taka opcje)
- a moze 88.2/24 + konwersja przed wyjsciem cyfrowym do 44.1
?
Ja m robil zdecydowanie tak, zeby nie dokonywac konwersji SR przed ostatecznym zgraniem sladow, czyli dostosowac zegar do czestotliwosci sesji DAW.
P.S. Jako przyklad dodam, ze tak uznana osoba, jak B. Katz wytluszczonym drukiem w materialach Digital Domain namawia, by nie dokonywac zbednych konwersji SR przed ostatecznym zgraniem, ani podczas zgania. Nalezy to robic odczas ostatnich zabiegow z gotowym juz zgraniem.
Sa pewne przeslanki, by robic inaczej, ale zrobiloby sie pare rzeczy 'pod gorke', musialbys od razu uwzglednic dithering itp. itd.
No chyba, ze urzadzenie ewidentnie cierpi przy istotnej _modyfikacji_ sygnalu podczas pracy z niskm SR
P.S. do kolegi Kowalika pisales:
"- Zatem, pytam ponownie (bo nie moglem sie doczytac ze bylo o tym juz mowione), co daje 96k [...]" - otoz wlasnie po raz kolejny o tym wspomnialem.
Nie odpowiadam na porady via prywatny mail. Od tego jest to forum!
Re: Częstotliwości: 44.1 czy 96 kHz?
Ja może odpowiem wprost na pytanie z początku wątku:
Sprawa jest de facto prosta:
96KHz ma znaczenie - i to spore - podczas PRZETWARZANIA sygnału (czyli gdy przepuszczasz sygnał przez korektor, kompresor, flanger itp.).
Natomiast 96KHz NIE MA praktycznego znaczenia:
- przy rejestracji sygnału (co więcej, 99% przetworników, nawet tych "lepszych", ma wyraźnie gorsze parametry mierzalne przy pracy w 96 niż przy 44.1). Sygnał zarejestrowany w 44.1 jest po prostu lepszy.
- przy odsłuchu
- przy gotowym materiale
znaczenie ma, i to duże, czy mamy 16 czy 24 bity (w tym miejscu płyta CD niestety poważnie ogranicza), ale akurat 44.1 czy 96 nie jest sprawą kluczową.
Można więc iść taką drogą jak robi to PSP - czyli wewnętrznie przepróbkowuje sygnał do wyższego próbkowania, przetwarza go i zwraca "normalny"
Wadą tego podejścia jest konieczna moc procesora do resamplingu.
Kto chce sprawdzić w praktyce co daje wyższe próbkowanie przy przetwarzaniu niech sobie ściągnie demo PSP MAsterQ czy PSP VintageWarmer2 albo PSP MAsterComp. Następnie posłucha jakie są różnice przy włączonym/wyłączonym algorytmie FAT.
[addsig]
Sprawa jest de facto prosta:
96KHz ma znaczenie - i to spore - podczas PRZETWARZANIA sygnału (czyli gdy przepuszczasz sygnał przez korektor, kompresor, flanger itp.).
Natomiast 96KHz NIE MA praktycznego znaczenia:
- przy rejestracji sygnału (co więcej, 99% przetworników, nawet tych "lepszych", ma wyraźnie gorsze parametry mierzalne przy pracy w 96 niż przy 44.1). Sygnał zarejestrowany w 44.1 jest po prostu lepszy.
- przy odsłuchu
- przy gotowym materiale
znaczenie ma, i to duże, czy mamy 16 czy 24 bity (w tym miejscu płyta CD niestety poważnie ogranicza), ale akurat 44.1 czy 96 nie jest sprawą kluczową.
Można więc iść taką drogą jak robi to PSP - czyli wewnętrznie przepróbkowuje sygnał do wyższego próbkowania, przetwarza go i zwraca "normalny"
Wadą tego podejścia jest konieczna moc procesora do resamplingu.
Kto chce sprawdzić w praktyce co daje wyższe próbkowanie przy przetwarzaniu niech sobie ściągnie demo PSP MAsterQ czy PSP VintageWarmer2 albo PSP MAsterComp. Następnie posłucha jakie są różnice przy włączonym/wyłączonym algorytmie FAT.
[addsig]
Ilu realizatorów potrzeba żeby wkręcić żarówkę?
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej
Czterech, jeden wkręca a trzech mówi że by to zrobiło lepiej