16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
witam forumowiczów...
zastanawiam sie ciagle jakie ma znaczenie wybór
rozdzielczości, wiadomo - mówi sie o jakości, ale przecież i tak ląduje to na 44khz 16bit na CD?!
no i jak to sie ma do przetworników AD/DA typu "apogge" w połączeniu z analogiem bo nie bardzo rozumiem idee...tzn jak??z daw przez przetwornik do analogu i spowrotem do daw??czy jak??
(bo tak zrozumiałem w "Mastering with Bob Katz")
jesli ktos ma doswiadczenie i może sie podzielic wiedzą...
pozdrawiam
zastanawiam sie ciagle jakie ma znaczenie wybór
rozdzielczości, wiadomo - mówi sie o jakości, ale przecież i tak ląduje to na 44khz 16bit na CD?!
no i jak to sie ma do przetworników AD/DA typu "apogge" w połączeniu z analogiem bo nie bardzo rozumiem idee...tzn jak??z daw przez przetwornik do analogu i spowrotem do daw??czy jak??
(bo tak zrozumiałem w "Mastering with Bob Katz")
jesli ktos ma doswiadczenie i może sie podzielic wiedzą...
pozdrawiam
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
Myślę, że na tym forum jest z 50 watków, a w internecie jakieś 600 tysięcy stron na ten temat..
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
...Myślę, że na tym forum jest z 50 watków, a w internecie jakieś 600 tysięcy stron na ten temat.....
**********************
a mógłbys mnie jakos nakierowac..bo nie udało mi sie nic znaleść:(
**********************
a mógłbys mnie jakos nakierowac..bo nie udało mi sie nic znaleść:(
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
......Myślę, że na tym forum jest z 50 watków, a w internecie jakieś 600 tysięcy stron na ten temat.....
**********************
a mógłbys mnie jakos nakierowac..bo nie udało mi sie nic znaleść:(...
**********************
Oni wszyscy są mądrzy... specjaliści... Chodzi o stratę bitów podczas edycji ( ukrócenia "jakości") czy jak to zwał.
**********************
a mógłbys mnie jakos nakierowac..bo nie udało mi sie nic znaleść:(...
**********************
Oni wszyscy są mądrzy... specjaliści... Chodzi o stratę bitów podczas edycji ( ukrócenia "jakości") czy jak to zwał.
Muzyk, realizator
- Miłaszewski
- Posty: 997
- Rejestracja: wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
nagraj jakis naturalny dzwiek, najlepiej wokal, nie przekraczajac poziomu maksymalnego -10dBFS, najpierw w 16tu, potem w 24 bitach
nastepnie przepusc nagrany sygnal przez szybki kompresor, tak zeby miec bardzo mocna redukcje wzmocnienia np. 20dB - nie ma znaczenia czy bedzie to analogowy czy cyfrowy kompresor, dodatkowo podbij szeroko 10KHz o 10dB
dokonaj wspomnianej obrobki na 16 i 24 bitowym pliku i zobacz jaka jest roznica
jesli chodzi o roznice matematyczna - 24 bity oferuje 256 razy wieksza rozdzielczosc niz 16 bitow - wyobraz sobie, ze zarabiasz 256 razy wiecej niz obecnie - duza roznica?
[addsig]
nastepnie przepusc nagrany sygnal przez szybki kompresor, tak zeby miec bardzo mocna redukcje wzmocnienia np. 20dB - nie ma znaczenia czy bedzie to analogowy czy cyfrowy kompresor, dodatkowo podbij szeroko 10KHz o 10dB
dokonaj wspomnianej obrobki na 16 i 24 bitowym pliku i zobacz jaka jest roznica
jesli chodzi o roznice matematyczna - 24 bity oferuje 256 razy wieksza rozdzielczosc niz 16 bitow - wyobraz sobie, ze zarabiasz 256 razy wiecej niz obecnie - duza roznica?
[addsig]
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
...nagraj jakis naturalny dzwiek, najlepiej wokal, nie przekraczajac poziomu maksymalnego -10dBFS, najpierw w 16tu, potem w 24 bitach
nastepnie przepusc nagrany sygnal przez szybki kompresor, tak zeby miec bardzo mocna redukcje wzmocnienia np. 20dB - nie ma znaczenia czy bedzie to analogowy czy cyfrowy kompresor, dodatkowo podbij szeroko 10KHz o 10dB
dokonaj wspomnianej obrobki na 16 i 24 bitowym pliku i zobacz jaka jest roznica
jesli chodzi o roznice matematyczna - 24 bity oferuje 256 razy wieksza rozdzielczosc niz 16 bitow - wyobraz sobie, ze zarabiasz 256 razy wiecej niz obecnie - duza roznica?
...
**********************
dziekuje bardzo to rozjasniło troche moj poglad na ten temat, ale jak to działa w domenie analog kontra cyfra??...tzn jesli urzywam daw typu Cubase i wysyłam z niego sygnał w celu obróbki zewnętrznymi procesorami..to lepiej jest urzywac AD/DA typu apogge czy poprostu kozystac z we/wy karty muzycznej??nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??
nastepnie przepusc nagrany sygnal przez szybki kompresor, tak zeby miec bardzo mocna redukcje wzmocnienia np. 20dB - nie ma znaczenia czy bedzie to analogowy czy cyfrowy kompresor, dodatkowo podbij szeroko 10KHz o 10dB
dokonaj wspomnianej obrobki na 16 i 24 bitowym pliku i zobacz jaka jest roznica
jesli chodzi o roznice matematyczna - 24 bity oferuje 256 razy wieksza rozdzielczosc niz 16 bitow - wyobraz sobie, ze zarabiasz 256 razy wiecej niz obecnie - duza roznica?
...
**********************
dziekuje bardzo to rozjasniło troche moj poglad na ten temat, ale jak to działa w domenie analog kontra cyfra??...tzn jesli urzywam daw typu Cubase i wysyłam z niego sygnał w celu obróbki zewnętrznymi procesorami..to lepiej jest urzywac AD/DA typu apogge czy poprostu kozystac z we/wy karty muzycznej??nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??
- Miłaszewski
- Posty: 997
- Rejestracja: wtorek 23 gru 2003, 00:00
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
w uproszczeniu przetwornik AD jest miernikiem napiecia, ktory dokonuje pomiaru od 44.100 do 192.000 razy na sekunde (zaleznie od wybranej czestotliwosci probkowania)
jak zapewne wiesz sa mierniki drozsze i tansze, dajace mniej lub bardziej dokladne wskazania
mniej wiecej stad wynika roznica pomiedzy roznymi przetwornikami - im drozszy taki miernik, tym doladniejsze wskazanie - w przypadku dzwieku oznacza to zapis mozliwie jak najbardziej zblizony do oryginalnego sygnalu analogowego
[addsig]
jak zapewne wiesz sa mierniki drozsze i tansze, dajace mniej lub bardziej dokladne wskazania
mniej wiecej stad wynika roznica pomiedzy roznymi przetwornikami - im drozszy taki miernik, tym doladniejsze wskazanie - w przypadku dzwieku oznacza to zapis mozliwie jak najbardziej zblizony do oryginalnego sygnalu analogowego
[addsig]
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
dziekuje bardzo to rozjasniło troche moj poglad na ten temat, ale jak to działa w domenie analog kontra cyfra??...tzn jesli urzywam daw typu Cubase i wysyłam z niego sygnał w celu obróbki zewnętrznymi procesorami..to lepiej jest urzywac AD/DA typu apogge czy poprostu kozystac z we/wy karty muzycznej??
**********************
APOGEE to nie typ, to firma. Robi jedne z najczęściej wykorzystywanych w studiach.
nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??...
**********************
Przetwornik A/C i C/A może degradować dźwięk. Żeby się o tym przekonać, wynajmij jakieś studio z dobrymi przetwornikami i odsłuchem na godzinę (w 100zł powinno się zaknąć), weź materiał z płytki CD, podepnij go sobie w domu do zintegrowanej karty muzycznej i nagraj, potem do jakiejś zewnętrznej i znowu nagraj, następnie pójdź do studia i podepnij go do wysokiej klasy przetwornika (np. RME). Najlepiej weź CD ze sobą, żeby był ten sam. Nagraj i posłuchaj różnic.
Będziesz miał odpowiedź.
A od teoretycznej strony patrząc: powodem różnic mogą m.in być problemy z nieliniowością przetwarzania w przetwornikach PCM, jakość filtrów zarówno analogowych jak i cyfrowych, algorytmy kształtowania szumu, rozdzielczość bitowa przetworników ∑-∂ itd.
**********************
APOGEE to nie typ, to firma. Robi jedne z najczęściej wykorzystywanych w studiach.
nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??...
**********************
Przetwornik A/C i C/A może degradować dźwięk. Żeby się o tym przekonać, wynajmij jakieś studio z dobrymi przetwornikami i odsłuchem na godzinę (w 100zł powinno się zaknąć), weź materiał z płytki CD, podepnij go sobie w domu do zintegrowanej karty muzycznej i nagraj, potem do jakiejś zewnętrznej i znowu nagraj, następnie pójdź do studia i podepnij go do wysokiej klasy przetwornika (np. RME). Najlepiej weź CD ze sobą, żeby był ten sam. Nagraj i posłuchaj różnic.
Będziesz miał odpowiedź.
A od teoretycznej strony patrząc: powodem różnic mogą m.in być problemy z nieliniowością przetwarzania w przetwornikach PCM, jakość filtrów zarówno analogowych jak i cyfrowych, algorytmy kształtowania szumu, rozdzielczość bitowa przetworników ∑-∂ itd.
[URL=http://dziecineo.prv.pl/Nie dzieciom neo!][/URL]
Re: 16 czy 32-bit, 44 czy 96kHz?
...dziekuje bardzo to rozjasniło troche moj poglad na ten temat, ale jak to działa w domenie analog kontra cyfra??...tzn jesli urzywam daw typu Cubase i wysyłam z niego sygnał w celu obróbki zewnętrznymi procesorami..to lepiej jest urzywac AD/DA typu apogge czy poprostu kozystac z we/wy karty muzycznej??
**********************
APOGEE to nie typ, to firma. Robi jedne z najczęściej wykorzystywanych w studiach.
nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??...
**********************
Przetwornik A/C i C/A może degradować dźwięk. Żeby się o tym przekonać, wynajmij jakieś studio z dobrymi przetwornikami i odsłuchem na godzinę (w 100zł powinno się zaknąć), weź materiał z płytki CD, podepnij go sobie w domu do zintegrowanej karty muzycznej i nagraj, potem do jakiejś zewnętrznej i znowu nagraj, następnie pójdź do studia i podepnij go do wysokiej klasy przetwornika (np. RME). Najlepiej weź CD ze sobą, żeby był ten sam. Nagraj i posłuchaj różnic.
Będziesz miał odpowiedź.
A od teoretycznej strony patrząc: powodem różnic mogą m.in być problemy z nieliniowością przetwarzania w przetwornikach PCM, jakość filtrów zarówno analogowych jak i cyfrowych, algorytmy kształtowania szumu, rozdzielczość bitowa przetworników ∑-∂ itd....
**********************
ok to mi chyba wystarczy..:)
bardzo interesujacy temat...dziekuje za wszystkie odpowiedzi i zazdroszcze wiedzy
pozdrawiam
**********************
APOGEE to nie typ, to firma. Robi jedne z najczęściej wykorzystywanych w studiach.
nie rozumiem tej idei ponieważ np...znalazłem artykuł i forum amerykańskie gdzie masteringowcy urzywaja analogowych sprzetów na podstawie edytora cyfrowego..np Wavelab...korzystajac z przetworników analogowo cyfrowych wysokiej klasy...(BDW kosztujacych niebotyczne kwoty)..wiec co to daje??tzn dlaczego w ten sposób a nie poprzez przetworniki w karcie??...
**********************
Przetwornik A/C i C/A może degradować dźwięk. Żeby się o tym przekonać, wynajmij jakieś studio z dobrymi przetwornikami i odsłuchem na godzinę (w 100zł powinno się zaknąć), weź materiał z płytki CD, podepnij go sobie w domu do zintegrowanej karty muzycznej i nagraj, potem do jakiejś zewnętrznej i znowu nagraj, następnie pójdź do studia i podepnij go do wysokiej klasy przetwornika (np. RME). Najlepiej weź CD ze sobą, żeby był ten sam. Nagraj i posłuchaj różnic.
Będziesz miał odpowiedź.
A od teoretycznej strony patrząc: powodem różnic mogą m.in być problemy z nieliniowością przetwarzania w przetwornikach PCM, jakość filtrów zarówno analogowych jak i cyfrowych, algorytmy kształtowania szumu, rozdzielczość bitowa przetworników ∑-∂ itd....
**********************
ok to mi chyba wystarczy..:)
bardzo interesujacy temat...dziekuje za wszystkie odpowiedzi i zazdroszcze wiedzy
pozdrawiam