A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
DIY synth?
DIY synth?
Czy ktoś zajmuje sie budową syntezatorów? Chodzi mi o podstawowe elementy: osylatory, obwiednia, filtr, lfo.
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
Mam 23 lata.Jestem studentem Elektroniki i Telekomunikacji na wydziale Elektroniki Politechniki Wrocławskiej.W tym roku zaczynam specjalizację inżynieria dźwięku. Interesuje się: akustyką, elektroakustyką, muzyką, grafiką, elektroniką.
Re: DIY synth?
...Czy ktoś zajmuje sie budową syntezatorów? Chodzi mi o podstawowe elementy: osylatory, obwiednia, filtr, lfo.
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
...
**********************
A tam nic nie znalazłeś dla siebie?
[addsig]
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
**********************
A tam nic nie znalazłeś dla siebie?
[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
Re: DIY synth?
......Czy ktoś zajmuje sie budową syntezatorów? Chodzi mi o podstawowe elementy: osylatory, obwiednia, filtr, lfo.
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
...
**********************
A tam nic nie znalazłeś dla siebie?
...
**********************
Zaglądałem:-) Ale dziękuje za odpowiedź
A może ktoś posiada informacje na temat budowy własnego syntetyka? Za odpowiedź bardzo dziękuję
**********************
A tam nic nie znalazłeś dla siebie?
...
**********************
Zaglądałem:-) Ale dziękuje za odpowiedź
Mam 23 lata.Jestem studentem Elektroniki i Telekomunikacji na wydziale Elektroniki Politechniki Wrocławskiej.W tym roku zaczynam specjalizację inżynieria dźwięku. Interesuje się: akustyką, elektroakustyką, muzyką, grafiką, elektroniką.
Re: DIY synth?
Ja się zajmuję, a raczej zajmowałem, bo teraz już nie mam czasu na te zabawy. Mam na swoim koncie parę konstrukcji analogowych. Co Cię konkretnie interesuje?
Re: DIY synth?
...Ja się zajmuję, a raczej zajmowałem, bo teraz już nie mam czasu na te zabawy. Mam na swoim koncie parę konstrukcji analogowych. Co Cię konkretnie interesuje?...
**********************
Chodzi mi o podstawy. Jak uzyskać przebiegi: sinusa, piłe... Schematy ideowe poszczególnych bloków: oscylatory, obwiednia... Wykaz elementów. O elektronice coś tam wiem:-) Tak jak pisałem na początku chodzi mi o podstawy jak zbudować amatorski, prosty syntezator.
**********************
Chodzi mi o podstawy. Jak uzyskać przebiegi: sinusa, piłe... Schematy ideowe poszczególnych bloków: oscylatory, obwiednia... Wykaz elementów. O elektronice coś tam wiem:-) Tak jak pisałem na początku chodzi mi o podstawy jak zbudować amatorski, prosty syntezator.
Mam 23 lata.Jestem studentem Elektroniki i Telekomunikacji na wydziale Elektroniki Politechniki Wrocławskiej.W tym roku zaczynam specjalizację inżynieria dźwięku. Interesuje się: akustyką, elektroakustyką, muzyką, grafiką, elektroniką.
Re: DIY synth?
Chodzi mi o podstawy. Jak uzyskać przebiegi: sinusa, piłe... Schematy ideowe poszczególnych bloków: oscylatory, obwiednia... Wykaz elementów. O elektronice coś tam wiem:-) Tak jak pisałem na początku chodzi mi o podstawy jak zbudować amatorski, prosty syntezator.
**********************
Rozumiem, że chodzi o analogowy instrument z syntezą subtraktywną, bo taki jest najłatwiej zbudować. Poszczególne bloki są zazwyczaj sterowane napięciowo. Absolutne minimum to jeden oscylator (VCO) dostarczający kilka kształtów fali, jeden wzmacniacz sterowany napięciem (VCA) i jeden generator obwiedni (EG). Na dobrą sprawę potrzebny jest jeszcze filtr przestrajany napięciowo (VCF), generator szumu i generator wolnych przebiegów (LFO) używany do celów modulacji. W bardziej rozbudowanych architekturach syntezatorów stosuje się więcej oscylatorów, filtrów, generatorów obwiedni, oraz bardziej egzotyczne elementy jak np. modulator kołowy, linie opóźniające, przesuwniki fazy, układy nieliniowego kształtowania fali itd.
Oscylator jest podstawowym źródłem sygnału okresowego. Zazwyczaj z jednego układu uzyskuje się kilka zsynchronizowanych ze sobą przebiegów o elementarnych kształtach, uzyskanych na drodze przekształcania jakiegoś pierwotnego kształtu fali wynikającego z zasady działania oscylatora. Istotne jest, aby oscylator dawało się łatwo przestrajać w całym zakresie skali muzycznej i żeby jego charakterystyka częstotliwości w funkcji była idealnie liniowa lub idealnie wykładnicza. Jest to więc połączenie precyzyjnego przetwornika napięcie-częstotliwość z generatorem funkcji. Najczęstsze są rozwiązania generatorów funkcji opartych na cyklu ładowania lub rozładowania liniowego integratora na wzmacniaczu operacyjnym. Punkt rozładowania określa dedykowany komparator, a kluczem zwierającym kondensator jest najczęściej tranzystor polowy, ew. bipolarny lub dioda. Ta struktura wykorzystuje fakt, że nachylenie liniowo narastającej odpowiedzi integratora jest wprost proporcjonalne do natężenia prądu ładującego kondensator (lub napięcia podanego na wejście integratora). Przy stałym progu rozładowania daje to częstotliwość drgań liniowo proporcjonalną do napięcia sterującego.
Z takiego układu otrzymuje się najczęściej przebieg piłokształtny (na wyjściu integratora) oraz impulsowy (na wyjściu komparatora). Przez dalsze przekształcanie można uzyskać np. trójkąt (prostując piłę dwupołówkowo) oraz sinus (zaokrąglając trójkąt układem miękkonasycającym). Typowo układ VCO wyposaża się w wykładniczy konwerter U/I, który pozwala uzyskać wygodną charakterystykę sterowania 1V/oktawę
Przykładowe rozwiązania:
http://home.earthlink.net/~ijfritz/sy_cir2.htm
http://home.comcast.net/~sbernardi/elec/lockbox/lockbox_vco.gif
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/vco2.html
http://www.uta.fi/~helin/sch/as1vco.gif
http://masa921.hp.infoseek.co.jp/image/kairo/resetvco.gif
Jeśli chodzi o układ generatora obwiedni, o który pytałeś - jest to zazwyczaj kilkustanowy automat, który steruje pojedynczą sekwencją ładowań i rozładowań kondensatora, za każdym razem przełączając inny potencjometr, którym reguluje się czas każdej fazy sekwencji (najczęściej a,d,s i r - im większa rezystancja potencjometru tym mniejszy prąd ładowania, czyli kondensator łąduje się wolniej a dana faza dźwięku trwa dłużej). Taki automat można zbudować z bramek lub np. wykorzystać popularny układ timera 555.
Przykładowe rozwiązania:
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/adsr.png
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/adsr2.png
no i na koniec polecam http://www.synthmakers.net/
**********************
Rozumiem, że chodzi o analogowy instrument z syntezą subtraktywną, bo taki jest najłatwiej zbudować. Poszczególne bloki są zazwyczaj sterowane napięciowo. Absolutne minimum to jeden oscylator (VCO) dostarczający kilka kształtów fali, jeden wzmacniacz sterowany napięciem (VCA) i jeden generator obwiedni (EG). Na dobrą sprawę potrzebny jest jeszcze filtr przestrajany napięciowo (VCF), generator szumu i generator wolnych przebiegów (LFO) używany do celów modulacji. W bardziej rozbudowanych architekturach syntezatorów stosuje się więcej oscylatorów, filtrów, generatorów obwiedni, oraz bardziej egzotyczne elementy jak np. modulator kołowy, linie opóźniające, przesuwniki fazy, układy nieliniowego kształtowania fali itd.
Oscylator jest podstawowym źródłem sygnału okresowego. Zazwyczaj z jednego układu uzyskuje się kilka zsynchronizowanych ze sobą przebiegów o elementarnych kształtach, uzyskanych na drodze przekształcania jakiegoś pierwotnego kształtu fali wynikającego z zasady działania oscylatora. Istotne jest, aby oscylator dawało się łatwo przestrajać w całym zakresie skali muzycznej i żeby jego charakterystyka częstotliwości w funkcji była idealnie liniowa lub idealnie wykładnicza. Jest to więc połączenie precyzyjnego przetwornika napięcie-częstotliwość z generatorem funkcji. Najczęstsze są rozwiązania generatorów funkcji opartych na cyklu ładowania lub rozładowania liniowego integratora na wzmacniaczu operacyjnym. Punkt rozładowania określa dedykowany komparator, a kluczem zwierającym kondensator jest najczęściej tranzystor polowy, ew. bipolarny lub dioda. Ta struktura wykorzystuje fakt, że nachylenie liniowo narastającej odpowiedzi integratora jest wprost proporcjonalne do natężenia prądu ładującego kondensator (lub napięcia podanego na wejście integratora). Przy stałym progu rozładowania daje to częstotliwość drgań liniowo proporcjonalną do napięcia sterującego.
Z takiego układu otrzymuje się najczęściej przebieg piłokształtny (na wyjściu integratora) oraz impulsowy (na wyjściu komparatora). Przez dalsze przekształcanie można uzyskać np. trójkąt (prostując piłę dwupołówkowo) oraz sinus (zaokrąglając trójkąt układem miękkonasycającym). Typowo układ VCO wyposaża się w wykładniczy konwerter U/I, który pozwala uzyskać wygodną charakterystykę sterowania 1V/oktawę
Przykładowe rozwiązania:
http://home.earthlink.net/~ijfritz/sy_cir2.htm
http://home.comcast.net/~sbernardi/elec/lockbox/lockbox_vco.gif
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/vco2.html
http://www.uta.fi/~helin/sch/as1vco.gif
http://masa921.hp.infoseek.co.jp/image/kairo/resetvco.gif
Jeśli chodzi o układ generatora obwiedni, o który pytałeś - jest to zazwyczaj kilkustanowy automat, który steruje pojedynczą sekwencją ładowań i rozładowań kondensatora, za każdym razem przełączając inny potencjometr, którym reguluje się czas każdej fazy sekwencji (najczęściej a,d,s i r - im większa rezystancja potencjometru tym mniejszy prąd ładowania, czyli kondensator łąduje się wolniej a dana faza dźwięku trwa dłużej). Taki automat można zbudować z bramek lub np. wykorzystać popularny układ timera 555.
Przykładowe rozwiązania:
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/adsr.png
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/adsr2.png
no i na koniec polecam http://www.synthmakers.net/
Re: DIY synth?
...Chodzi mi o podstawy. Jak uzyskać przebiegi: sinusa, piłe... Schematy ideowe poszczególnych bloków: oscylatory, obwiednia... Wykaz elementów. O elektronice coś tam wiem:-) Tak jak pisałem na początku chodzi mi o podstawy jak zbudować amatorski, prosty syntezator.
**********************
Rozumiem, że chodzi o analogowy instrument z syntezą subtraktywną, bo taki jest najłatwiej zbudować. Poszczególne bloki są zazwyczaj sterowane napięciowo. Absolutne minimum to jeden oscylator (VCO) dostarczający kilka kształtów fali, jeden wzmacniacz sterowany napięciem (VCA) i jeden ....
...
**********************
Właśnie o to mi chodziło
Bardzo dziękuję i pozdrawiam
**********************
Rozumiem, że chodzi o analogowy instrument z syntezą subtraktywną, bo taki jest najłatwiej zbudować. Poszczególne bloki są zazwyczaj sterowane napięciowo. Absolutne minimum to jeden oscylator (VCO) dostarczający kilka kształtów fali, jeden wzmacniacz sterowany napięciem (VCA) i jeden ....
...
**********************
Właśnie o to mi chodziło
Mam 23 lata.Jestem studentem Elektroniki i Telekomunikacji na wydziale Elektroniki Politechniki Wrocławskiej.W tym roku zaczynam specjalizację inżynieria dźwięku. Interesuje się: akustyką, elektroakustyką, muzyką, grafiką, elektroniką.