Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
- synEnglerta
- Posty: 47
- Rejestracja: poniedziałek 05 sty 2009, 00:00
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
No tego przeciez nie powiedzialem:) A czy przez studyjną jakość rozumiesz wokal nagrany w komorze bezechowej? Dla mnie to nie to samo.
P.S. EKSTRAHOWAĆ a nie - ekstraktować
...
**********************
Nic takiego nie napisałem przecież... Nie łapmy się za słowa... studyjna jakość to dla mnie bardziej stan techniczny nagrania niż jego treść
P.S. EKSTRAHOWAĆ a nie - ekstraktować
...
**********************
Nic takiego nie napisałem przecież... Nie łapmy się za słowa... studyjna jakość to dla mnie bardziej stan techniczny nagrania niż jego treść
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
No więc wszystko da się zrobić.
Wokalistę należy zabetonować tak, żeby się nie ruszał i nie zmieniał charakterystyki pomieszczenia. W ustach umieszczamy głośnik, za pomocą którego wykonujemy pomiar odpowiedzi impulsowej pomieszczenia. Zwracam uwagę, że głośnik powinien mieć w miarę płaską charakterystkę, stąd też najlepszy rozwiązaniem byłby woofer 6 cali z tweeterem umieszczonym w centrum (dla zachowania jak najlepszego przybliżenia źródła punktowego).
Po zmierzeniu charakterystyki wykonujemy właściwe nagranie. Bardzo ważne: wokalistę można rozkuć dopiero wtedy, gdy wykonamy wszystkie nagrania. Jeżeli zajdzie konieczność wykonania dodatkowych nagrań, całą procedurę kalibracyjną należy powtórzyć.
Temperatura w pomieszczeniu musi być stabilizowana (nie wystarczy zwykła domowa klimatyzacja, czy ogrzewanie). Problemem są też wahania ciśnienia atmosferycznego. Trudno je kontrolować, należy więc je przynajmniej monitorować i ewentualnie powtarzać kalibrację w razie szybkich zmian.
Wokalistę należy zabetonować tak, żeby się nie ruszał i nie zmieniał charakterystyki pomieszczenia. W ustach umieszczamy głośnik, za pomocą którego wykonujemy pomiar odpowiedzi impulsowej pomieszczenia. Zwracam uwagę, że głośnik powinien mieć w miarę płaską charakterystkę, stąd też najlepszy rozwiązaniem byłby woofer 6 cali z tweeterem umieszczonym w centrum (dla zachowania jak najlepszego przybliżenia źródła punktowego).
Po zmierzeniu charakterystyki wykonujemy właściwe nagranie. Bardzo ważne: wokalistę można rozkuć dopiero wtedy, gdy wykonamy wszystkie nagrania. Jeżeli zajdzie konieczność wykonania dodatkowych nagrań, całą procedurę kalibracyjną należy powtórzyć.
Temperatura w pomieszczeniu musi być stabilizowana (nie wystarczy zwykła domowa klimatyzacja, czy ogrzewanie). Problemem są też wahania ciśnienia atmosferycznego. Trudno je kontrolować, należy więc je przynajmniej monitorować i ewentualnie powtarzać kalibrację w razie szybkich zmian.
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
Hmmm... Jest to jakos pomysl... Tylko, ze glosniki tez w nosie trzeba by umiescic (cos niewielkiego w sumie)

Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
Drogi Panie MB:
1.Bez urazy, zapytam Pana, czy któryś z Pańskich przodków nie pracował w urzędzie cenzury w PRL. Uczestnicząc w tym forum nie można w zasadzie nic powiedzieć, ponieważ zachowuje się Pan jak cenzor. W zespołach, wielkich firm właśnie swoboda wypowiedzi, nawet nie do końca prawdziwych, może być i często jest początkiem genialnych wynalazków i odkryć. Na pewno zna Pan jedną z metod twórczego rozwiązywania problemów, która ma juz kilkadziesiąt lat a jej nienaruszalną zasadą w jej pierwszym etapie po sformułowaniu problemu do rozwiązania jest nieskrępowane zapisywanie często nawet szalonych pomysłów na tablicy. W tym pierwszym etapie zabronione jest krytykowanie przez któregokolwiek z uczestników zarówno pomysłów innych osób jak i własnych. Dopiero w następnym etapie, gdy tablica czy tablice są pełne różnych pomysłów następuje etap ich oceny i eliminacji.Na tym forum Pan MB skazuje na niebyt ( w sposób bardzo nieelegancki) pomysły innych uczestników forum i knebluje im usta (klawiaturę).
2.Proszę przeczytać poniższy tekst :
Info (prosze zajrzeć, stamtąd skopiowałem tekst) : http://cokupic.pl/dodaj_opinie/produkt/BOSE-Lifestyle-18/704a2d510111f708#
System rozrywki domowej LIFESTYLE 18 s.III
System rozrywki domowej LIFESTYLE® 18 s.III:
Nasz najbardziej przystępny cenowo system LIFESTYLE® z DVD pozwali Ci cieszyć się dźwiękiem surround z odtwarzacza DVD/CD i głośników kostkowych VIRTUALLY INVISIBLE® . System ADAPTiQ® dopasuje dźwięk systemu do akustyki Twojego pomieszczenia.
System kalibracji dźwięku ADAPTiQ™
Jednym z podstawowych elementów mających wpływ na dźwięk jest pomieszczenie, w którym go słuchamy. Znaczenie ma wielkość, kształt, umeblowanie pokoju a przede wszystkim miejsce, w którym przebywasz słuchając muzyki i miejsce, w którym są ustawione głośniki. Wszystkie te elementy mają znaczący wpływ na dźwięk rozchodzący się w pomieszczeniu.
Wynaleziony przez Bose system kalibracji dźwięku ADAPTIQ™ dostosuje dźwięk Twojego Lifestyle do warunków pokoju, w którym jest umieszczony. Bo naszym zdaniem, to system powinien tego dokonać a nie jego właściciel. Opakowanie z ADAPTIQ™ znajdziesz w kartonie razem z systemem Lifestyle® 35 i Lifestyle® 28. Lifestyle® 18 nie zawiera ADAPTIQ™, ale można go dokupić oddzielnie. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji prosimy o kontakt ze sklepem Bose lub najbliższym dealerem Bose.
Jak to działa?
ADAPTIQ™ analizuje poszczególne elementy Twojego pokoju, które mają wpływ na dźwięk i automatycznie dostosowuje system Lifestyle®, tak żeby uzyskać jak najlepszy efekt.
Co musisz zrobić? To naprawdę nic trudnego. W zestawie znajdziesz specjalne słuchawki wyposażone w mikrofony zamiast głośników. Załóż je i wybierz pięć miejsc, w których najbardziej lubisz siedzieć słuchając muzyki lub oglądając telewizję. Twój Lifestyle® wygeneruje sygnały testowe a ADAPTIQ™ sprawdzi jak brzmią one w warunkach Twojego pokoju.
Informacje zostaną przeanalizowane przez specjalne oprogramowanie Bose i system sam dostosuje się, by osiągnąć jak najlepszy efekt dźwiękowy w tym konkretnym pomieszczeniu. Dzięki prostym instrukcjom cały ten proces potrwa około 10 minut.
System ADAPTiQ™ odpowiednio dopasuje dźwięk.
Z zalet ADAPTIQ™ możesz korzystać tak długo, jak długo będziesz posiadał system kina domowego Lifestyle®. Jeśli zmienisz ustawienie głośników, inaczej zaaranżujesz pokój, czy przeniesiesz Lifestyle® do innego pomieszczenia, wystarczy, że ponownie uruchomisz system kalibracji dźwięku. Ta prosta w obsłudze technologia została wynaleziona po to, by dać Ci możliwie najlepszą jakość dźwięku, bez względu na to, w jakich warunkach chcesz go doświadczać.
• System kalibracji dźwięku ADAPTiQ® dopasowuje parametry dźwięku do unikalnej charakterystyki twojego pokoju
3.Jak mi się wydaje
, jest to system będący w sprzedaży, a więc realnie istniejący, działający w czasie rzeczywistym, podobnie jak np.: equalizer w winampie, w którym można załadować plik z konkretym ustawieniem charakterystyki częstotliwościowej, przy czym w powyższym systemie , jak przeczytaliście, takie charakterystyki pomieszczenia uzyskuje się przez procedurę kalibracji pomieszczenia dla dowolnego punktu tego pomieszczenia. To, że w każdym punkcie pomieszczenia, a więc w przestrzeni trójwymiarowej istnieje inna odpowiedz pomieszczenia na sygnał oryginalny, nie przeszkadza, aby w jednym, konkretnym punkcie gdzie stoi mikrofon do nagrywania wokalu( KTÓRY CIĄGLE BĘDZIE TAM STAŁ, przez cały czas istnienia studia) nie można było skorygować charakterystyki ODPOWIEDZI pomieszczenia w tym właśnie JEDYNYM punkcie, co jest równoznaczne z kompensacją pogłosu w tym punkcie czyli nagrywaniu wokalu bez pogłosu.
4. Oczywiście można sprawe załatwić prosto, budując, kabine dobrze wytłumioną akustycznie. DObrze ot ym wiem, ale przyjemnością jest porozmawiać z ludźmi, którzy mają otwarte głowy, intelektualny polot i bawią się myśleniem twórczym a nie są hamulcem w ciekawej dyskusji i jeszcze innych obrażają.
PS. Nie jestem specjalistą od cyfrowego przetwarzania sygnałów, ale w szkole średniej skończyłem kierunek o specjalności elektronika a studia na kierunku fizyka, więc staram się myśleć stosunkowo racjonalnie.
Spróbujcie zajrzeć do książki:
"Cyfrowe przetwarzanie sygnałów"
autorstwa - A.V. Oppenheim i R.W. Schafer
wydawnictwo - WKŁ 1979
Ponieważ Pan MB nie uznaje żadnych autorytetów, a więc nawet autorytetu tych dwóch wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie, więc jeśli macie ochotę ,to przeczytajcie w tej książce krótkie notatki na temat gdzie pracują i czym sie zajmują ci panowie.Są oczywiście także polscy znakomici specjaliści w tej dziedzinie.
Oto książka o tym samym tytule:
"Cyfrowe przetwarzanie sygnałów"
autor-Tomasz Zieliński
data-2005-11-01
wydawnictwo- WKŁ
1.Bez urazy, zapytam Pana, czy któryś z Pańskich przodków nie pracował w urzędzie cenzury w PRL. Uczestnicząc w tym forum nie można w zasadzie nic powiedzieć, ponieważ zachowuje się Pan jak cenzor. W zespołach, wielkich firm właśnie swoboda wypowiedzi, nawet nie do końca prawdziwych, może być i często jest początkiem genialnych wynalazków i odkryć. Na pewno zna Pan jedną z metod twórczego rozwiązywania problemów, która ma juz kilkadziesiąt lat a jej nienaruszalną zasadą w jej pierwszym etapie po sformułowaniu problemu do rozwiązania jest nieskrępowane zapisywanie często nawet szalonych pomysłów na tablicy. W tym pierwszym etapie zabronione jest krytykowanie przez któregokolwiek z uczestników zarówno pomysłów innych osób jak i własnych. Dopiero w następnym etapie, gdy tablica czy tablice są pełne różnych pomysłów następuje etap ich oceny i eliminacji.Na tym forum Pan MB skazuje na niebyt ( w sposób bardzo nieelegancki) pomysły innych uczestników forum i knebluje im usta (klawiaturę).
2.Proszę przeczytać poniższy tekst :
Info (prosze zajrzeć, stamtąd skopiowałem tekst) : http://cokupic.pl/dodaj_opinie/produkt/BOSE-Lifestyle-18/704a2d510111f708#
System rozrywki domowej LIFESTYLE 18 s.III
System rozrywki domowej LIFESTYLE® 18 s.III:
Nasz najbardziej przystępny cenowo system LIFESTYLE® z DVD pozwali Ci cieszyć się dźwiękiem surround z odtwarzacza DVD/CD i głośników kostkowych VIRTUALLY INVISIBLE® . System ADAPTiQ® dopasuje dźwięk systemu do akustyki Twojego pomieszczenia.
System kalibracji dźwięku ADAPTiQ™
Jednym z podstawowych elementów mających wpływ na dźwięk jest pomieszczenie, w którym go słuchamy. Znaczenie ma wielkość, kształt, umeblowanie pokoju a przede wszystkim miejsce, w którym przebywasz słuchając muzyki i miejsce, w którym są ustawione głośniki. Wszystkie te elementy mają znaczący wpływ na dźwięk rozchodzący się w pomieszczeniu.
Wynaleziony przez Bose system kalibracji dźwięku ADAPTIQ™ dostosuje dźwięk Twojego Lifestyle do warunków pokoju, w którym jest umieszczony. Bo naszym zdaniem, to system powinien tego dokonać a nie jego właściciel. Opakowanie z ADAPTIQ™ znajdziesz w kartonie razem z systemem Lifestyle® 35 i Lifestyle® 28. Lifestyle® 18 nie zawiera ADAPTIQ™, ale można go dokupić oddzielnie. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji prosimy o kontakt ze sklepem Bose lub najbliższym dealerem Bose.
Jak to działa?
ADAPTIQ™ analizuje poszczególne elementy Twojego pokoju, które mają wpływ na dźwięk i automatycznie dostosowuje system Lifestyle®, tak żeby uzyskać jak najlepszy efekt.
Co musisz zrobić? To naprawdę nic trudnego. W zestawie znajdziesz specjalne słuchawki wyposażone w mikrofony zamiast głośników. Załóż je i wybierz pięć miejsc, w których najbardziej lubisz siedzieć słuchając muzyki lub oglądając telewizję. Twój Lifestyle® wygeneruje sygnały testowe a ADAPTIQ™ sprawdzi jak brzmią one w warunkach Twojego pokoju.
Informacje zostaną przeanalizowane przez specjalne oprogramowanie Bose i system sam dostosuje się, by osiągnąć jak najlepszy efekt dźwiękowy w tym konkretnym pomieszczeniu. Dzięki prostym instrukcjom cały ten proces potrwa około 10 minut.
System ADAPTiQ™ odpowiednio dopasuje dźwięk.
Z zalet ADAPTIQ™ możesz korzystać tak długo, jak długo będziesz posiadał system kina domowego Lifestyle®. Jeśli zmienisz ustawienie głośników, inaczej zaaranżujesz pokój, czy przeniesiesz Lifestyle® do innego pomieszczenia, wystarczy, że ponownie uruchomisz system kalibracji dźwięku. Ta prosta w obsłudze technologia została wynaleziona po to, by dać Ci możliwie najlepszą jakość dźwięku, bez względu na to, w jakich warunkach chcesz go doświadczać.
• System kalibracji dźwięku ADAPTiQ® dopasowuje parametry dźwięku do unikalnej charakterystyki twojego pokoju
3.Jak mi się wydaje

4. Oczywiście można sprawe załatwić prosto, budując, kabine dobrze wytłumioną akustycznie. DObrze ot ym wiem, ale przyjemnością jest porozmawiać z ludźmi, którzy mają otwarte głowy, intelektualny polot i bawią się myśleniem twórczym a nie są hamulcem w ciekawej dyskusji i jeszcze innych obrażają.
PS. Nie jestem specjalistą od cyfrowego przetwarzania sygnałów, ale w szkole średniej skończyłem kierunek o specjalności elektronika a studia na kierunku fizyka, więc staram się myśleć stosunkowo racjonalnie.
Spróbujcie zajrzeć do książki:
"Cyfrowe przetwarzanie sygnałów"
autorstwa - A.V. Oppenheim i R.W. Schafer
wydawnictwo - WKŁ 1979
Ponieważ Pan MB nie uznaje żadnych autorytetów, a więc nawet autorytetu tych dwóch wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie, więc jeśli macie ochotę ,to przeczytajcie w tej książce krótkie notatki na temat gdzie pracują i czym sie zajmują ci panowie.Są oczywiście także polscy znakomici specjaliści w tej dziedzinie.
Oto książka o tym samym tytule:
"Cyfrowe przetwarzanie sygnałów"
autor-Tomasz Zieliński
data-2005-11-01
wydawnictwo- WKŁ
Szukam jakości, chce poszerzać znajomość studia.
- macandroll
- Posty: 506
- Rejestracja: sobota 10 cze 2006, 00:00
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
Tyle, że w tym systemie chodzi o zbadanie częstotliwości które są zniekształcane i koryguje się to korekcją (chociaż skuteczność prostego układu jest wątpliwa), a nie ma to przełożenia na pogłosy itp.
To dwa inne tematy.
Owszem, przy pomocy analizatora widma i mikrofonu pomiarowego można sprawdzać pomieszczenia wysyłając konkretne szumy i redukować np. dudnienia (pomocne przy nagłaśnianiu i tak się robi), ale jeśli chodzi o dźwięk odbity, to nie jest to łatwe.
Tutaj pozostaje wytłumianie.
Cały problem jest w tym, że algorytm musiałby płynnie odróżniać to co jest pogłosem, a nim nie jest i umieć separować to bez pozbawiania składowych źródła.
Domyślam się, że w pewnym stopniu jest to możliwe, tylko nie wiadomo czy efekty są warte.
Coś na przykład wycinania wokalu z kawałka. Niby cos sie da zrobić, ale zawsze są ślady lub koszty w innych instrumentach.
Chętnie poczytam pomysły jak to zrobić i mam nadzieję, że w końcu kiedyś będzie to możliwe.
Nie ma co się zniechęcać.
W historii było wiele poronionych pomysłów, które okazały się inspirujące, albo przez przypadek odkryto co innego niż zamierzone.
To dwa inne tematy.
Owszem, przy pomocy analizatora widma i mikrofonu pomiarowego można sprawdzać pomieszczenia wysyłając konkretne szumy i redukować np. dudnienia (pomocne przy nagłaśnianiu i tak się robi), ale jeśli chodzi o dźwięk odbity, to nie jest to łatwe.
Tutaj pozostaje wytłumianie.
Cały problem jest w tym, że algorytm musiałby płynnie odróżniać to co jest pogłosem, a nim nie jest i umieć separować to bez pozbawiania składowych źródła.
Domyślam się, że w pewnym stopniu jest to możliwe, tylko nie wiadomo czy efekty są warte.
Coś na przykład wycinania wokalu z kawałka. Niby cos sie da zrobić, ale zawsze są ślady lub koszty w innych instrumentach.
Chętnie poczytam pomysły jak to zrobić i mam nadzieję, że w końcu kiedyś będzie to możliwe.
Nie ma co się zniechęcać.
W historii było wiele poronionych pomysłów, które okazały się inspirujące, albo przez przypadek odkryto co innego niż zamierzone.
Muzyk, gitarzysta
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
Pogłos pomieszczenia ma charakter losowy w mikroskali - zatem można przeprowadzić porównanie 'próby odjęcia odpowiedzi pomieszczenia od dźwięku nagrywanego' do odejmowania od siebie dwóch niezależnych, stereofonicznych próbek szumu białego.
Może kolega liloskar to sprawdzi?
Może kolega liloskar to sprawdzi?
ESI Juli@ + KRK RP8 gen2
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
Dla nauki czy wiedzy można się w to bawić . Natomiast sam czysty głos czy jego dźwięk jest dla słuchacza mało ciekawy . Chodzi o to aby ten czysty głos miał właśnie ciekawe i ślczne odpowiedzi i rezonansy . Dlatego są projektowane te wszystkie urządzenia , które robią to w sposób sztuczny a przy budowie instrumentów poszukuje się odpowiednich materiałów . Do kawy czy herbaty dodajemy cukru lecz każdy robi to według swojego smaku
Macbook pro 17" 2.4 , mac pro 2.8 Quad-Core , RME fireface 800 , Emu 5000 ultra . telecaster hot rod , AKG 270 studio , Logic 8 , Melodyne plug in , Reaper .
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
(MB) Muszę Cię rozczarować - ten "pomysł" jest bardzo naiwny i nie da się zrealizować. ....... Było o tym tysiące razy i dlatego temat jest jak najbardziej do skasowania.
( liloskar) Drogi Panie MB: Bez urazy, zapytam Pana, czy któryś z Pańskich przodków nie pracował w urzędzie cenzury w PRL. Uczestnicząc w tym forum nie można w zasadzie nic powiedzieć, ponieważ zachowuje się Pan jak cenzor. W zespołach, wielkich firm właśnie swoboda wypowiedzi, nawet nie do końca prawdziwych, może być i często jest początkiem genialnych wynalazków i odkryć.
======================
Święta racja. Kolega MB uważa, że skoro przeczytał kilka książek, to może zachowywać się arogancko. Gdyby go posłuchano, to temat zakończyłby się na jego wypowiedzi, a tak mogliśmy się jeszcze czegoś ciekawego dowiedzieć. Kolega MB mógłby jednak przeczytać jeszcze trochę książek z zakresu historii nauki, gdzie roi się od wynalazków, których nie powinno być, bo były niezgodne z teoriami i zdrowym rozsądkiem. Zawsze jednak znajdował się ktoś, kto tego nie wiedział i podszedł do problemu w sposób, jakiego nikt nie oczekiwał. Trochę pokory, bo inaczej wynazki będą, jak do tej pory, robili inni, a nie my.
( liloskar) Drogi Panie MB: Bez urazy, zapytam Pana, czy któryś z Pańskich przodków nie pracował w urzędzie cenzury w PRL. Uczestnicząc w tym forum nie można w zasadzie nic powiedzieć, ponieważ zachowuje się Pan jak cenzor. W zespołach, wielkich firm właśnie swoboda wypowiedzi, nawet nie do końca prawdziwych, może być i często jest początkiem genialnych wynalazków i odkryć.
======================
Święta racja. Kolega MB uważa, że skoro przeczytał kilka książek, to może zachowywać się arogancko. Gdyby go posłuchano, to temat zakończyłby się na jego wypowiedzi, a tak mogliśmy się jeszcze czegoś ciekawego dowiedzieć. Kolega MB mógłby jednak przeczytać jeszcze trochę książek z zakresu historii nauki, gdzie roi się od wynalazków, których nie powinno być, bo były niezgodne z teoriami i zdrowym rozsądkiem. Zawsze jednak znajdował się ktoś, kto tego nie wiedział i podszedł do problemu w sposób, jakiego nikt nie oczekiwał. Trochę pokory, bo inaczej wynazki będą, jak do tej pory, robili inni, a nie my.
Re: Zdejmowanie charakterystyki częstotliwościowej pomieszczenia
cytujac pewnego wspomnianego uzytkownika:
BZDURA, kompletnie nie rozumiesz tematu!!!
Taki zarcik, bez urazy ;)
BZDURA, kompletnie nie rozumiesz tematu!!!
Taki zarcik, bez urazy ;)