Klawiatura 88 (ważona)
Klawiatura 88 (ważona)
Potrzebuję klawiatury MIDI 88 klawiszy z mechanizmem młotyczkowym. W internecie znalazłem tylko informację i cenę klawiatury Fatar SL-880 Studiologic.
Może źle szukam. Co sądzicie o tej, a co o innych DUŻYCH klawiaturach. Z góry dziękuję.
Może źle szukam. Co sądzicie o tej, a co o innych DUŻYCH klawiaturach. Z góry dziękuję.
Arek - Radzyń Podlaski
Re: Klawiatura 88 (ważona)
...Co sądzice i o tej, a co o innych DUZYCH klawiaturach...
Prawie 20 lat temu Yamaha zrobila cos, co nazywalo sie KX88. Pomimo sporej ceny, model ten znalazl sie w scislej czolowce najlepiej sprzedajacych sie duzych klawiatur kontrolnych i pozostaje tam do dzis. Bardzo solidne wykonanie, klawiatura - marzenie i specyfikacja pozwalajaca na robienie czego sie tylko zamarzy (w granicach rozsadku oczywiscie...
) - nawet teraz, pomimo ze z uplywem czasu i postepem wymagania wzrosly.
Jesli znajdziesz gdzies uzywana za rozsadne pieniadze - kupuj bez zastanowienia.
Prawie 20 lat temu Yamaha zrobila cos, co nazywalo sie KX88. Pomimo sporej ceny, model ten znalazl sie w scislej czolowce najlepiej sprzedajacych sie duzych klawiatur kontrolnych i pozostaje tam do dzis. Bardzo solidne wykonanie, klawiatura - marzenie i specyfikacja pozwalajaca na robienie czego sie tylko zamarzy (w granicach rozsadku oczywiscie...

Jesli znajdziesz gdzies uzywana za rozsadne pieniadze - kupuj bez zastanowienia.
Re: Klawiatura 88 (ważona)
...Jesli znajdziesz gdzies uzywana za rozsadne pieniadze - kupuj bez zastanowienia...
Obawiam się, że jak ktoś już ją ma, to bez walki jej nie odda
[addsig]
Obawiam się, że jak ktoś już ją ma, to bez walki jej nie odda

[addsig]
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
Re: Klawiatura 88 (ważona)
W związku ze sporą ostatnio liczbą pytań dotyczących klawiatur mniej lub bardziej "zważonych"
postanowiłem odświeżyć nieco ten temat.
1.) We współczesnych instrumentach mierzony jest jedynie czas w jakim klawisz pokonuję drogę z punktu A do punktu B, co jest przekładane na wartość velocity (MIDI). Czas ten jest mierzony od momentu zadziałania przełącznika w punkcie A do zadziałania przełącznika w punkcie B. Przy czym nie ma tu żadnych standardów, można mówić o przełącznikach jak również o układach, które czuwaja np. nad minimalną zmianą oporności na danym odcinku taśmy oporowej (w punktach A i B), takie też spotykamy.
2.) Coś takiego jak klawiatura "lekko, średnio ważona" wogóle nie istnieje, bo nie ma definicji klawiatury mniej lub bardziej "ważonej". W odniesieniu do instrumentów elektronicznych można mówić w zasadzie tylko o dwóch typach klawiatur: młoteczkowych (hammer action) oraz dociążanymi (lub nie).
3.) W wyższych modelach syntezatorów z klawiaturą niemłotkową klawisze są dociążane (najczęściej kawałek płytki metalowej od spodu klawisza) po to, aby można było zastosować mocniejsze sprężyny, w efekcie czego klawiatura robi się (ponoć) bardziej zbliżona w akcji do fortepianowej. Niestety prawda jest taka, iż młotka nic nie zastąpi. Uznawanym wyjątkiem jest tu wspomniana Yamaha KX88 z klawiaturą sprężynową, niestety jej zalety okupione zostały sporym ciężarem (28,5kg)
.
4.) W klasycznym instrumencie do pobudzania grubszych strun stosuje się cięższe młotki, w klawiaturach hammer action stosuje się tę samą metodę. Z tym, iż określenie "młotek" jest tu mocno mylące, gdyż może być to cokolwiek, aby tylko miało odpowiednią wagę i konstrukcję.
5.) Uwaga!
Z konstrukcji systemów hammer action wynika, iż należy bronić się rękami i nogami przed stawianiem takich klawiatur pod kątem, np. na górnej półce statywów. Z moich doświadczeń (organoleptycznych!) wynika, iż już kąt 20 stopni całkowicie dyskwalifikuje uważaną za jedną z najlepszych obecnie na rynku klawiatur (choć osobiście pewnie jeszcze bym coś znalazł
) - Yamaha Clavinova. Oczywiście nikt akurat tej klawiatury pod takim kątem nie postawi, ale z innymi uważałbym, i to mocno!
6.) Aby nie było, że wszystko wyssałem z palca
pozwoliłem sobie zamieścić na użytek naszego forum troszkę materiałów z "sesji" jaką odbyłem w siedzibie firmy Promusica (serwis Yamaha), w tym małą symulację klawiatury z mechanizmem hammer action, miłego klikania
.
Bardzo przy tym dziekuję Tomkowi Moskwa za pomoc, udostępnienie materiałów i rzeczową dyskusję.

1.) We współczesnych instrumentach mierzony jest jedynie czas w jakim klawisz pokonuję drogę z punktu A do punktu B, co jest przekładane na wartość velocity (MIDI). Czas ten jest mierzony od momentu zadziałania przełącznika w punkcie A do zadziałania przełącznika w punkcie B. Przy czym nie ma tu żadnych standardów, można mówić o przełącznikach jak również o układach, które czuwaja np. nad minimalną zmianą oporności na danym odcinku taśmy oporowej (w punktach A i B), takie też spotykamy.
2.) Coś takiego jak klawiatura "lekko, średnio ważona" wogóle nie istnieje, bo nie ma definicji klawiatury mniej lub bardziej "ważonej". W odniesieniu do instrumentów elektronicznych można mówić w zasadzie tylko o dwóch typach klawiatur: młoteczkowych (hammer action) oraz dociążanymi (lub nie).
3.) W wyższych modelach syntezatorów z klawiaturą niemłotkową klawisze są dociążane (najczęściej kawałek płytki metalowej od spodu klawisza) po to, aby można było zastosować mocniejsze sprężyny, w efekcie czego klawiatura robi się (ponoć) bardziej zbliżona w akcji do fortepianowej. Niestety prawda jest taka, iż młotka nic nie zastąpi. Uznawanym wyjątkiem jest tu wspomniana Yamaha KX88 z klawiaturą sprężynową, niestety jej zalety okupione zostały sporym ciężarem (28,5kg)

4.) W klasycznym instrumencie do pobudzania grubszych strun stosuje się cięższe młotki, w klawiaturach hammer action stosuje się tę samą metodę. Z tym, iż określenie "młotek" jest tu mocno mylące, gdyż może być to cokolwiek, aby tylko miało odpowiednią wagę i konstrukcję.
5.) Uwaga!
Z konstrukcji systemów hammer action wynika, iż należy bronić się rękami i nogami przed stawianiem takich klawiatur pod kątem, np. na górnej półce statywów. Z moich doświadczeń (organoleptycznych!) wynika, iż już kąt 20 stopni całkowicie dyskwalifikuje uważaną za jedną z najlepszych obecnie na rynku klawiatur (choć osobiście pewnie jeszcze bym coś znalazł

6.) Aby nie było, że wszystko wyssałem z palca


Bardzo przy tym dziekuję Tomkowi Moskwa za pomoc, udostępnienie materiałów i rzeczową dyskusję.
Wojciech Chabinka - sekretarz redakcji EiS
Re: Klawiatura 88 (ważona)
Roland A-80, polecam gorąco ten model. Bardzo solidne wykonanie, programowalne parametry klawiatury, cztery kontrolery suwakowe itd...
pozdrawiam.
- mr-hammond
- Posty: 1416
- Rejestracja: poniedziałek 08 gru 2003, 00:00
Re: Klawiatura 88 (ważona)
Skoro juz przy tym temacie to spytam czym sie rózni model kurzweil sp88 od sp88x czy ten x ma wazoną klawiature czy oba , bo gdzies było napisane ze x ma wiecej barw ale w to mi sie wierzyc nie chce , bo jest to dosc fajna alternatywa .
Pozdrawiam
PAWEŁ
Pozdrawiam
PAWEŁ
Re: Klawiatura 88 (ważona)
Cześć.
Niedawno poruszałem podobny temat(ten sam?:))).
Stawiałem na Yamache p-120 i dopflera(nie pamietam jak sie to pisze).
Bylem w Berlinie, sprawdziłem oba( z sentymentem do Yamachy podchodząc). Po sprawdzeniu obu. Staneło na P-120.
Wnioski:
Waga: Yamacha-p120 (bez case) okolo 17 kg. Dopfler(ten najniższy model) podobnie (moze 3 kg wiecej, ale za to pięknie opakowany i problem casu, a juz napewno jego dopasowania odpada).
Klawiatura: Ku mojemu zaskoczeniu, w p-120 wydaje mi sie dużo bardziej twarda, i bliższa fortepianu(pianina) niż dopflerowa.
Brzmienie: Dopfler to tylko klawiatura(wiec czekałby mnie super wydatek na moduł, badz laptopa + interfejsy + monitor (mono ? stereo?)
Jedno wielkie po przemyśleniu- no coment.!
Yamacha p-120 jezeli chodzi o brzmienie piana i e.piano. Jedno z najfajnieszych jakie slyszalem ( w instrumentach typu stage piano)(modelu kx nie znam). (kwestia gustu rzecz jasna). Co do stringów i reszty ( raczej kiepsko). Kwestia monitoru (na pokładzie Yamacha ma dwa głóśniczki (moc 2x7 Lewa i Prawa strona ).
Wiec pozostaje zakupienie tylko opakowania.
Cena Yamacha okolo 1200 euro
Dopfler okolo 700 euro.
Podsumowanie: kupilem Mixer Mackie 1402 VLZ Pro :))
Wez pod uwage Yamache p-120 (jezeli jakims cudem ten model uciekł twej uwadze).
Pozdrawiam, szczegolnie Jacka H.
Sorry za błedy.
Niedawno poruszałem podobny temat(ten sam?:))).
Stawiałem na Yamache p-120 i dopflera(nie pamietam jak sie to pisze).
Bylem w Berlinie, sprawdziłem oba( z sentymentem do Yamachy podchodząc). Po sprawdzeniu obu. Staneło na P-120.
Wnioski:
Waga: Yamacha-p120 (bez case) okolo 17 kg. Dopfler(ten najniższy model) podobnie (moze 3 kg wiecej, ale za to pięknie opakowany i problem casu, a juz napewno jego dopasowania odpada).
Klawiatura: Ku mojemu zaskoczeniu, w p-120 wydaje mi sie dużo bardziej twarda, i bliższa fortepianu(pianina) niż dopflerowa.
Brzmienie: Dopfler to tylko klawiatura(wiec czekałby mnie super wydatek na moduł, badz laptopa + interfejsy + monitor (mono ? stereo?)
Jedno wielkie po przemyśleniu- no coment.!
Yamacha p-120 jezeli chodzi o brzmienie piana i e.piano. Jedno z najfajnieszych jakie slyszalem ( w instrumentach typu stage piano)(modelu kx nie znam). (kwestia gustu rzecz jasna). Co do stringów i reszty ( raczej kiepsko). Kwestia monitoru (na pokładzie Yamacha ma dwa głóśniczki (moc 2x7 Lewa i Prawa strona ).
Wiec pozostaje zakupienie tylko opakowania.
Cena Yamacha okolo 1200 euro
Dopfler okolo 700 euro.
Podsumowanie: kupilem Mixer Mackie 1402 VLZ Pro :))
Wez pod uwage Yamache p-120 (jezeli jakims cudem ten model uciekł twej uwadze).
Pozdrawiam, szczegolnie Jacka H.
Sorry za błedy.
RME, MSP5, Yamacha P-120, Korg R-3, OSX
- mr-hammond
- Posty: 1416
- Rejestracja: poniedziałek 08 gru 2003, 00:00
Re: Klawiatura 88 (ważona)
6.) Aby nie było, że wszystko wyssałem z palca


**********************
Fajna symulacja:) w mojej klawiaturze Yamaha Pf 15 (baardzo starej , lecz minimalnie zużytej) klawisze tez mają bardzo podobny ołów ;)
Wada tego instrumentu to brak złącz MIDI :( Synteza FM sprawia ze ma całkiem fajne pianino elektryczne zbliżone do DX-ów.
Re: Klawiatura 88 (ważona)
Spotkałem się z dwoma definicjami działania klawiatur:
- Scaled Hammer Action Keyboard: The keyboard plays heavier for low notes and lighter for high notes, for key touch that is virtually identical to that of a grand piano.
- Naturally Scaled Hammer Action Keyboard: The keyboard plays heavier for low notes and lighter for high notes, for key touch that is virtually identical to that of an acoustic piano.
Czy faktycznie jest jakaś różnica w działaniu tych klawiatur??
- Scaled Hammer Action Keyboard: The keyboard plays heavier for low notes and lighter for high notes, for key touch that is virtually identical to that of a grand piano.
- Naturally Scaled Hammer Action Keyboard: The keyboard plays heavier for low notes and lighter for high notes, for key touch that is virtually identical to that of an acoustic piano.
Czy faktycznie jest jakaś różnica w działaniu tych klawiatur??
Re: Klawiatura 88 (ważona)
...Czy faktycznie jest jakaś różnica w działaniu tych klawiatur??...
**********************
Pomyśl choć trochę, takich "definicji" można napłodzić na pęczki. Może podaj modele gdzie je zastosowano praktycznie.
**********************

Sympatycznie zielonokreskowy nadworny klaun Forum EiS